حجت الاسلام حاج ابوالقاسم داور بین‌المللی قرآن بیان کردند: اخلاص؛ رمز اصلی موفقیت حافظ قرآن/ حافظان قرآن از امور متفرقه پرهیز کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، داور بین‌المللی قرآن کریم روز جمعه، ۱۱ اسفندماه درگردهمایی

“حافظان قرآن، یاوران ولایت”که با حضور ۷۰۰ حافظ قرآن کریم در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، گفت: باید در حفظ به جایی برسیم که از حفظ خود بهره‌برداری کنیم و آن را در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی خود پیاده کنیم زیرا کسی که دنبال گناه و معاصی باشد نمی‌تواند قرآن را حفظ کند.

داور بین‌المللی قرآن ابراز کرد: حافظ قرآن باید از کارهای غیرضروری و متفرقه دوری کند، کسب اطلاعات و اخبار سیاسی خوب است اما وقت بیش از حد گذاشتن برای این‌ها توسط حافظ قرآن ضرورتی ندارد.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم گفت: حافظ قرآن باید به آیات نگاه کند و این امر می‌تواند در تثبیت محفوظات او موثر باشد و باید موضوع عمل به قرآن را جدی بگیرد و سعی کند آیات را در زندگی خود پیاده کند.

حافظ قرآن کریم ابراز کرد: باید قرآن را در نمازهای خود بیاوریم و اگر این صورت نباشد فراموش می‌شود در نمازهای مستحب فقها اجازه داده‌اند بعد از حمد بخش‌هایی از یک سوره بزرگ را بخوانیم.

حاج ابوالقاسم تأکید کرد: حافظ برای به دست آوردن اخلاص که رمز اصلی موفقیت او است باید سعی کند کار حفظ حتی‌المقدور بدون اطلاع آشنایان و نزدیکان انجام بگیرد، البته شرکت در برخی محافل مانند مسابقات قرآن و محافل انس با قرآن که برای تسلط انسان مفید است باید انجام بگیرد و در عین حال جوانب اخلاص و قصد قربت نیز مورد توجه باشد.

وی گفت: شرکت در جلسات حفظ و استفاده بردن از اساتید با تجربه در جهت کسب مهارت و تسلط انسان بسیار مؤثر و مهم است، استاد حفظ می‌تواند با ایجاد انگیزه، انتقال تجربیات خود در زمینه شیوه حفظ آیات مشابه و ارائه رمزهایی برای جلوگیری از اشتباه، حافظان را راهنمایی کند.

داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: حافظان نباید در کار حفظ عجله کنند و سعی داشته باشند از حفظ قرآن لذت ببرند و به این کار به دید تفریحِ روحانیِ و فرح‌بخش بنگرند، برای این منظور لازم است به معنای آیات توجه نمایند و با زمزمه کردن آیات حفظ شده، در خلوت‌های خودشان، به بالا رفتن معنویت و نورانیتشان کمک کنند.

وی تأکید کرد: استفاده از نوار ترتیل برای سهولت در کار حفظ و نیز بهتر به خاطر سپردن آیات تاثیر بسزایی دارد و از طرف دیگر در فراگیری عملی قواعد تجویدی مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر حافظ از نوار ترتیل استفاده می‌کند باید همواره از نوار یک قاری معین استفاده کند تا هم سبک ترتیل وی را فرا بگیرد و هم بتواند با کمک گرفتن از لحن خاص در تلاوت آیه در تثبیت محفوظات خود موفق‌تر باشد.

حاج ابوالقاسم ادامه داد: مطالعه تفسیر و دانستن ترجمه آیات، علاوه بر اینکه به فراگیری آیات کمک می‌کند، موجب لذت بردن از کار حفظ و احساس معنویت بیشتر و ضامن استقامت حافظ در مسیر حفظ خواهد بود.

وی در خاتمه تأکید کرد: حفظ قرآن زمینه‌های تدبر در قرآن را بیشتر می‌کند و حفظ کلمات معانی را به همراه خواهد آورد و معانی نیز کلمات را به همراه می‌آورد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات