كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ - نساء/56 هر زمان که پوستشان بریان شد پوست دیگری به آنها می دهیم تا عذاب را به [طور کامل] بچشند.

 

عذاب مهین فرجام کسانی که برای کسب عزّت دنیا آبروی دین را ببرند
ذات اقدس الهی عذاب را به چند قسمت بیان کرده است. بخشی جسمانی و بدنی است که در سورهٴ مبارکهٴ «نساء» مشخص شد که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ) و یک سلسله عذاب‌ها،عذاب های روحی و معنوی است؛حال عذاب کسانی که آبروی دین را بردند فقط با سوخت و سوز جهنم حل نمی‌شود بلکه خدا اینها را رسوا می‌کند ﴿لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ﴾ هون یعنی رسوایی.

لذا اگر کسی برای عزّت دنیا آبروی دین را ببرد این عزّتی که دارد عزت کاذب است و اگر عزت کاذب شد ذلت صادق است و چون ممکن نیست هم عزت کاذب باشد هم ذلت کاذب عزیزانِ بی‌جهت، ذلیلان باجهت‌اندبنابراین کجا حق ظهور می‌کند؟ در قیامت حق ظهور می‌کند و قیامت که حق ظهور ‌کند آن عزت بی‌جهتشان رخت برمی‌بندد و ذلت باجهتشان ظهور می‌کند.
حضرت آیت الله جوادی آملی، جلسۀ درس تفسیر سوره مبارکه لقمان،۱۳۹۱/۱۲/۰۵

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات