هر كسى از خدا ترسيد، خداوند او را از سختيها نجات مى‏دهد و از جايى كه گمان ندارد، به او روزى مى‏رساند.

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: من از قرآن آیه‏اى را مى‏شناسم که اگر آن را تمام مردم فرا گیرند، همه را کفایت مى‏نماید؟ پرسیدند: کدام آیه؟

فرمود: وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ «۱»: هر کسى از خدا ترسید، خداوند او را از سختیها نجات مى‏دهد و از جایى که گمان ندارد، به او روزى مى‏رساند.

این آیه در واقع تمامی امر و نهی های الهی را شامل می شود و همچنین تمام راهکارهای برون رفت از مشکلات را بیان می کند یعنی اگر کسی عامل به این آیه باشد نه اینکه دچار مشکلات و سختی ها  نمی شود! خیر، دچار می شود اما از آن جهت که همیشه در مسیر الهی گام برمی دارد و به یاد خدا است، خدا نیز به یاد اوست و او را فراموش نمی کند و در سختی های زندگی او را راهنمایی و یاری می کند؛ و رزق و روزی و معاش او را از جایی که حسابش نمی کند به او عنایت خواهد کرد و  این هم به این معنا نیست که انسان درون خانه بنشیند و بگوید خدا رزق و روزی مرا تضمین کرده پس نیاز نیست دنبال کار و کسب و درآمد باشم! خیر، این تفکر صحیح نیست، چون خود کسب و کار یکی از مواردی است که اسلام، ما را به آن امر نموده و اطاعت  نکردن این امر خلاف تقوی است.

__________________________________________________

۱-  طلاق/ ۳

۲- إرشاد القلوب / ترجمه سلگى، ج‏۱، ص: ۱۱۱

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات