يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُون‏ - آل‏ عمران / 102 ای کسانی که ایمان آورده اید از معصیت خدا بپرهیزید آنگونه که سزاوارش است؛ و نمی رید مگر اینکه مسلمان باشید.

 

خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم مکرراً انسانها را به تقوی و دوری از معصیت سفارش می کند (۱) و در برخی از آیات نیز عاقبت نیک را برای پرهیزگاران عنوان می کند (۲).

همه این را می دانیم که در روز قیامت هرکسی در گرو اعمال خویش است و هر آنچه را که انجام داده است می بیند و جایگاه و سرنوشت او نیز طبق اعمال او می باشد؛  در نوشته زیر، امیر بیان حضرت علی (علیه السلام) عاقبت و پاداش و جایگاه پرهیز گاران را در چند جمله کوتاه بیان فرموده است:

… (پرهیزکاران را گروه، گروه، به سوى بهشت رهنمون مى‏ شوند) آنان از کیفر و عذاب در امانند، و از سرزنش‏ها آسوده، و از آتش دورند، در خانه‏ هاى امن الهى، از جایگاه خود خشنودند، آنان در دنیا رفتارشان پاک، دیدگانشان گریان، شب‏هایشان با خشوع و استغفار چونان روز، و روزشان از ترس گناه چونان شب مى‏ ماند. پس خداوند بهشت را منزلگه نهایى آنان قرار داد، و پاداش ایشان را نیکو پرداخت، که سزاوار آن نعمت‏ها بودند، و لایق ملکى جاودانه و نعمت‏هایى پایدار شدند. اى بندگان خدا، مراقب چیزى باشید که رستگاران با پاس داشتن آن سعادتمند شدند، و تبهکاران با ضایع کردن آن به خسران و زیان رسیدند.

پیش از آن که مرگ شما فرا رسد با اعمال نیکو آماده باشید، زیرا در گرو کارهایى هستید که انجام داده‏ اید، و پاداش داده مى‏ شوید به کارهایى که از پیش مرتکب شده ‏اید.

ناگهان مرگ وحشتناک سر مى‏ رسد، که دیگر باز گشتى در آن نیست، و از لغزش‏ها نمى‏ توان پوزش خواست. خداوند ما و شما را در راه خود و پیامبرش استوار سازد، و از گناهان ما و شما به فضل و رحمتش در گذرد. (نهج البلاغه ترجمه دشتی خطبه ۱۹۰)

———————————-

۱– بقره / ۱۸۹ ، ۱۹۴ ، نساء / ۱۳۱ و …

۲- اعراف / ۱۲۸ ، طه / ۱۳۲ ، قصص / ۸۳

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات