در دیدار مدیر بیت الاحزان با وزیر آموزش و پرورش در نشست کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور:
حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مسئول بیت الاحزان در جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش طرح مدارس حفظ همراه با تحصیل را ارائه داد/ وزیر آموزش و پرورش خواستار بررسی همه جانبه این طرح در کمیسیون برنامه‌ریزی درسی شورای عالی آموزش و پرورش و در صورت تصویب اجرای آزمایشی آن در استان‌ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان، حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مسئول مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) در پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد حضور پیدا کرد.

در این نشست که روز گذشته ۲۶ بهمن در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی گفت: شاهد این هستیم که آموزش و پرورش در برخی از مناطق، مدارسی ساخته است که اینک به دلیل کمی جمعیت، بلااستفاده باقی مانده است و یا اینکه در ایام تابستان فعالیت مؤسسات قرآنی افزایش پیدا می‌کند و مدارس بالعکس تعطیل هستند و یا مؤسسه ما طرح ملی رحله را در تابستان به صورت شبانه‌روزی اجرا می‌کنیم اما مکان نداریم از طرفی شاهد هستیم که خوابگاه‌های آموزش و پرورش تعطیل است، لذا این نیازمند همکاری و تعامل آموزش و پرورش با مؤسسات قرآنی است.

وی به ارائه طرح راه‌اندازی مراکز حفظ قرآن همراه با تحصیل مدارس (حافظون) بیت‌الاحزان پرداخت و گفت: بیش از ۲۶ سال از فعالیت مجموعه بیت‌الاحزان می‌گذرد. این مرکز دارای ۲۴۰ شعبه روزانه، شبانه‌روزی و طرح ملی رحله در کشور است. همچنین این مجموعه دارای بیش از ۱۰۰ مهد و پبش‌دبستانی، حوزه علمیه با آموزش قرآن‌پایه و حفظ‌محور(از شش سال گذشته) و مرکز شبانه‌روزی در مرکز نیروی دریایی ارتش در بندرعباس است. بیت‌الاحزان بیش از سه هزار حافظ قرآن تربیت کرده است.

شاهسونی با اشاره به جذب قرآن‌آموز از ۱۶ کشور در عرصه بین‌المللی، ادامه داد: تاکنون ۲۰ دوره جشنواره جبرئیل امین در تجلیل از حافظان کل قرآن مؤسسه برگزار شده است که بیستمین دوره آن در پنجشنبه آینده در حرم حضرت شاهچراغ(ع) همراه با تجلیل از ۱۷۲ حافظ قرآن کریم برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد: رسیدن به منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن زمانی محقق می‌شود که حفظ قرآن را به آموزش عمومی و رسمی کشور ملحق کنیم؛ بنابراین مدارس حفظ‌محور از سوی بیت‌الاحزان راه‌‌اندازی شده است و دو سال هم از عمر فعالیت آن‌ها می‌گذرد البته به صورت رسمی و مدرسه فعالیت نمی‌کنند، بلکه به عنوان مرکز تخصصی حفظ قرآن فعالیت دارند.

شاهسونی با اشاره به فعالیت ۱۰ مرکز در این راستا و تحصیل بیش از ۳۵۰ دانش‌آموز در این طرح‌ها، ادامه داد: برای این مراکز از قانون کمیسیون موارد خاص استفاده شده است؛ در بند ۶ ماده ۴ آمده است «دانش‌آموزانی که در نظر دارند در حفظ تخصصی شرکت کنند، در مدارس آموزش و پرورش موظف به ثبت‌نام هستند اما معاف از حضور در کلاس هستند و برای شرکت در امتحان باید به مدرسه مراجعه کنند»، بیت‌الاحزان از این قانون استفاده کرده است.

دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار گفت: مراکز دارالقرآن‌ها با حداکثر ظرفیت پای کار هستند و اگر مؤسسات قرآنی در کنار دارالقرآن‌ها فعالیت‌ کنند، شاهد افزایش و ارتقای کیفی و کمی سطح فعالیت آن‌ها خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه انجام این دستور جلسه منوط به هدف‌گذاری برای تعدادی از مؤسسات قرآنی دارای اولویت با تعیین نقاط مشخص است، بیان کرد: در این زمینه نمی‌توان حکم واحد داد، باید نقاط مشخص با کمک اداره قرآن، عترت و نماز شناسایی شود و سپس با همفکری دوستان در معاونت پرورشی، فرهنگی استان‌ها و کارشناسان قرآن، عترت و نماز، شناسایی تکمیل و نیازسنجی شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بنابراین ابتدا باید قراردادی درست شود و سپس مصوبه‌ای داشته باشد تا بتوان به آن استناد کرد. تمام جوانب آن را زودتر انجام دهید تا این امر به سرانجام برسد و این ماده و دستور جلسه مصوب و قانونی شود.

نوری ادامه داد: دو هزار کانون فرهنگی ـ تربیتی و ۷۵۰ دارالقرآن تحت نظارت آموزش و پرورش است که اگر هرکدام از اینها کلاسی را در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهند، تقریبا ۳ هزار مؤسسه قرآنی صاحب یک کلاس آموزشی خواهند شد. این مراکز چون در بهترین مکان‌ها قرار دارند، می‌توانید به خوبی از این ظرفیت‌های مناسب و مطلوب بهره‌مند شوید.

وی به استفاده از مجموعه‌های بلااستفاده و فضای مدارس در غیر ساعت آموزشی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌آید در نظر دارید با این فضاهای آموزشی، به عنوان یک مرکز مستقل، فعالیت کنید که ما موافق آن نیستیم، چون معتقدیم فعالیت در چرخه آموزش و پرورش بهتر است چرا که سطح کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش افزایش پیدا می‌کند.

نوری با اشاره به اینکه همراهی و همکاری مؤسسات قرآنی در مراکز دارالقرآن‌ها و سایر طرح‌های آموزش و پرورش موجب ایجاد رقابت می‌شود، افزود: ابتدا براساس قوانین و مقررات، اولویت‌گذاری کنید و ساختار آن را نیز بنویسید و همانطور که گفته شد فاز اول را دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزش و پرورش قرار دهید و فاز دوم را کانون‌های تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش بگذارید.

وی با تأکید بر اینکه من مخالف استفاده از فضاهای بلااستفاده آموزش و پرورش برای مؤسسات قرآنی نیستم، گفت: بطور مثال اردوگاه‌های درون شهری زیادی آموزش و پرروش دارد، بنابراین از لحاظ فضای آموزشی، کم نداریم. همچنین مهدکودک‌های مردمی با مهدکودک‌های آموزش و پرورش وارد تعامل شوند و بخش قرآنی آن‌ها را بپذیرند؛ اینگونه بستر فراهم می‌شود و فعالیت‌ها گسترده‌تر خواهد شد.

نوری در ادامه ضمن استقبال از طرح حفظ تخصصی مدارس قرآن آموزش و پرورش، گفت: طرح ارائه شده از سوی مؤسسه بیت‌الاحزان نیازمند بررسی بیشتر و تشکیل جلسات با حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و همچنین تعامل با دانشگاه فرهنگیان است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر به بهره‌مندی از ظرفیت مدارس قرآنی آموزش و پرروش در قالب حفظ محور اشاره کرد و گفت: این طرح نیازمند بررسی است تا مانند مدارس قرآن گذشته، شاهد افت دانش‌آموزان و جمع شدن تابلوهای مدارس قرآن نباشیم. البته اینکه راه‌اندازی مدارس قرآن طی آن سال‌ها با جذب نیروی متخصص همراه بود، نقطه قوت آن بود اما اینکه یک بار کلیات به یکباره بدون ملاحظه کردن زیرساخت‌های لازم و بررسی استعداد و اشتیاق دانش‌آموزان، انجام شد، موجب کمرنگ شدن فعالیت این مدارس و هیئت امنایی شدن آن‌ها شد.

وی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت نیازمند تحلیل و بررسی این موضوع هستیم؛ به طور مثال این مدارس قرآن به صورت پایلوت در هر استان با راه‌اندازی یک مدرسه انجام شود و فعالیت این مدارس نیز سه ماه به سه ماه مورد پایش قرار گیرد؛ البته این مهم است که این مدارس به معنای واقعی نیز مدرسه قرآنی باشد.

نوری با تأکید بر اینکه کارها را با تأمل و تعمق جلو ببریم و سعی کنیم به نحو احسن کارهای قرآنی را انجام دهیم، افزود: در این شرایط، دشمن قرآن را هدف قرار داده است. شما دوستان قرآنی، راهبران این جریان بزرگ هستید.

گفتنی است در این نشست مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز حضور داشتند و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

از موارد مطرح شده در این جلسه:

تشکیل کارگروه به مسئولیت اداره حقوقی آموزش و پرورش برای شناسایی نقاط مختلف و مدارس به منظور بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها و تهیه پیش‌نویسی مشابه تفاهم‌نامه دارالقرآن‌ها با موضوع مدارس

پیشنهاد اعضای کارگروه متشکل از معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس کارگروه، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرروش به عنوان دبیر این کارگروه، نماینده وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی (سازمان دارالقرآن الکریم) به عنوان دو پشتیبان

مؤسسات قرآنی و مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

طرح حفظ قرآن همراه با تحصیل بیت‌الاحزان به صورت برنامه مدون و مصوب آموزش و پرورش درآید

رویکرد مدارس قرآن آموزش و پرورش، حفظ‌محور شود

در نظر گرفتن اولویت جذب در دانشگاه فرهنگیان برای حافظان قرآن

ضرورت بررسی و انجام کارشناسی لازم برای الحاق حفظ قرآن به آموزش عمومی کشور

احصای مدارس قرآن بدون فعالیت با قابلیت تبدیل به مدرسه تخصصی حفظ با اجرای برنامه آموزشی شش ساعت تحصیل مشتمل بر سه ساعت آموزش برنامه مصوب و سه ساعت آموزش قرآن (یعنی تقلیل برنامه درسی با مجوز و سه ساعت آموزش قرآن براساس آیین نامه هیئت امنایی مدارس و اخذ شهریه و هم پذیرش دانش‌آموزان خاص)

پیشنهاد راه‌اندازی یک سرویس برگزاری کلاس‌های فوق برنامه حفظ قرآن در هر مدرسه برای دانش‌آموزان علاقه‌مند در ساعت خارج از درس و تأمین مربی با بخش مردمی (که طی هماهنگی با معاونت پرورشی و مدیران دارالقرآن‌ها، کلاس‌های حفظ را برگزار می‌کنند).

تربیت ۱۰ میلیون حافظ  قرآن با محوریت آموزش و پرورش و پیش‌برد آن در سطح آموزش عمومی نیازمند گفت‌وگو و بررسی چگونگی

معضل ناتوانایی فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش در بحث روخوانی و روانخوانی قرآن

بیان ۱۰ شبهه در امر حفظ قرآن و مدارس تخصصی حفظ چون افت تحصیلی، بهترین سن برای آغاز حفظ قرآن، حفظ موضوعی تا ترتیبی و … و موفقیت مدارس تخصصی حفظ در دو دهه اخیر و پاسخگویی به این شبهات

۴ ضلع درگیر امر حفظ تخصصی هستند؛ مؤسسات موفق، سازمان پژوهش (طبق نمونه مدارس قرآنی باید محتوا را تولید کنند)، ضلع دیگر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش (که اساسا باید مجوز را صادر کنند) و ضلع آخر، ستاد راهبری حفظ

این چهار ضلع برای جلسه آینده کمیسیون یا برای شورای عالی آموزش و پرورش دوخط مصوبه‌ در قالب تبصره پیشنهاد دهند تا تمام ملاحظات در آنجا بیان و بحث شود

اهمیت مسئله حفظ و ضروت تقویت مدارس قرآن

تفاوت مدارس تخصصی قرآن با مدارس تخصصی حفظ در آیین‌نامه مصوب‌شده شورای عالی آموزش و پرورش

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات