با معصومه وکیلی مدیر موسسه قرآن و عترت طاها شهر کرمانشاه در خصوص فاجعه فرهنگی که در مناطق مرزی کشورمان در حال پیش‌روی است صحبت کرده و از ایشان خواستیم از شهر خودشان و اقداماتی که باید انجام شود سخن بگوید.

 

 

– خانم وکیلی در مورد شهرهای مرزی و خطراتی که آن‌ها را تهدید بفرمایید و به نظر شما دلیل حساس بودن این مناطق چیست؟
در مناطق مرزی ما فرقه‌های مختلفی در کنار هم زندگی می‌کنند که عقایدشان مختلف است و اعتقادات آن‌ها دچار تغییر شده است. دلیل آن این است که زندگی در کنارهم و تأثیرات فرهنگی که از هم گرفته‌اند باعث تداخل عقاید قشرهای مختلف با یکدیگر شده‌است.
از سوی دیگر عدم تعصب مردم راجع به مذهب اجازه می‌دهد فرهنگ دیگری در کنارش باشد و اجازه ورود داشته باشد. این‌گونه است که فرقه‌های مذهبی دروغین به راحتی می‌توانند در مذهب و فرهنگ مردم این نواحی تاثیر داشته باشند .

– این عدم تعصب روی باورهای مذهبی دلیلش چه می‌تواند باشد؟
قسمتی از این عدم تعصب نسبت به باورهای مذهبی می‌تواند به دلایل فرهنگی و اقتصادی باشد. نرخ بیکاری در شهر ما جزو بالاترین نرخ‌های بیکاری کشور است و طبیعی است که مردم بیشتر به فکر تامین معاش خود باشند و دیگر باورهای مذهبی جزو موضوعات بسیار مهم آن‌ها محسوب نشودو همان‌طور که در روایات هم آمده است: من لا معاش له لا معاد له

– به نظر شما برای از بین بردن این خطرات در این نواحی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
به نظر من در نوع و سبک کارمان باید تجدید نظر شود بایدکار قرآنی بومی‌سازی شود. مقابله با این‌گونه تهاجمات جز با کار در فرهنگ بومی میسر نیست و در این مورد باید بحث‌های کارشناسی صورت گیرد.

– اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در این زمینه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟
توقع من از اتحادیه این است که مؤسسات استان‌های مختلف را جمع کند و با برگزاری جلساتی به مشکلات قرآنی استان‌ها رسیدگی شود مثلاً در کرمانشاه ۳۰ موسسه داریم که باید تجربیات کاریشان را کنار هم بگذارند و راهکار پیدا کنند تا به نتیجه کارآمد برسیم.
برای حل مشکلات باید کارشناس دعوت بشود و باید با هم تشکیلاتی کار کنیم .

– شما در موسسه خودتان برای مقابله با این اقدامات چه کارهایی انجام داده‌اید؟
کارشناس قرآن باید قوی کار کند ما مشکل تشکیلاتی داریم.ما در اینجا کار انجام می‌دهیم اما چون سلیقه ای است و منسجم نیست فایده لازم را ندارد.
در حال حاضر ما برای موسسه مکان مناسب نداریم. به دنبال فضای مناسب هستیم. در مسجد و خانه‌ها به طور پراکنده کلاس گذاشتیم.
هم‌چنین با همکاران چند جلسه هم‌اندیشی داشتیم برای موسسه و مشکلاتمان که چه مسایلی را بیشتر باید مدنظر قرار دهیم و به آن‌ها الویت دهیم.

– به نظر شما کدام نهاد در سطح کشوری می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد؟
در خصوص این مشکل آموزش و پرورش خیلی می‌تواند کارا باشد. در این زمینه متولی خاصی در این سازمان وجود ندارد. من با اینکه خودم فرهنگی بودم اما نتوانستم با کسانی که می‌توانند کاری برای این مشکل کنند ارتباط بگیرم.
الان ما باید مخاطب شناسی کنیم و بسته به مخاطب‌هایمان کارهای مناسب انجام دهیم برای مثال سازمان تبلیغات و دفتر امام جمعه فعالیت‌هایی دارند اما چون بحث کارشناسی نشده و متناسب مخاطب‌ها برنامه‌ریزی نشده جواب در خور و شایسته را نمی‌گیریم
قضیه فاجعه فرهنگی ما منطقه‌ای نیست. کشوری است
الان ماهواره در تمام خانه‌های اینجا هست. دشمن ما خیلی کارشناسانه پیش‌روی می‌کنند اما ما نه
بچه‌های ما در حال ارتباط گیری با فرهنگ جدید هستند به نظر من اتحادیه هم باید جلسات کارشناسی بیشتر و تخصصی‌تر و کارآمدتری بگذارد.
امیدوارم همه با هم تلاش کنیم و نگذاریم وهابیت بیش از این قدرت بگیرد چرا که این وظیفه شرعی ما است

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات