در این طرح، نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله (آقایان) در تعطیلات تابستان ۱۳۹۹ به مدت ۵۰ روز اجزائی از قرآن‌کریم را به‌صورت شبانه‌روزی حفظ می‌کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به نقل از تسنیم، مؤسسه بیت‌الاحزان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن‌کریم و آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان با قرآن و معارف قرآنی خصوصاً حفظ قرآن و بهینه‌سازی اوقات فراغت آنان در تابستان در ۵ سال گذشته اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت حفظ قرآن‌کریم موسوم به طرح ملی رحله کرده است.

در این طرح، نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله (آقایان) در تعطیلات تابستان ۱۳۹۹ به مدت ۵۰ روز اجزاء قرآن‌کریم را به‌صورت شبانه‌روزی حفظ می‌کنند. برگزاری کلاس‌های ترجمه و مفاهیم، تفسیر و اخلاق و مباحث تربیتی، اردو و ورزش‌ از دیگر برنامه‌های این طرح است.

حجت‌الاسلام “هادی سیاری” دبیر طرح ملی “رحله ۶” در گفت‌وگویی با اشاره به تاریخچه این طرح ملی گفت: این طرح ابتدا از سال ۱۳۹۰ توسط حافظان مراکز شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله بیت‌الاحزان به‌صورت محلی و با ابعاد کوچک و آزمایشی در مشهد، تبریز، فسا و مراغه برگزار شد. با توجه به اینکه استقبال نوجوانان و جوانان از این طرح تابستانی زیاد بود، مؤسسه بیت‌الاحزان تصمیم به برگزاری آن در سطح ملی گرفت.

سیاری گفت: این طرح در تابستان ۱۳۹۴ با حمایت محدود نهادهای قرآنی از جمله معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و در مجموع تا پایان سال ۹۸ بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ جوان و نوجوان در این طرح شبانه‌روزی تابستانه مؤفق به حفظ اجزاء قرآن‌کریم شدند.

وی هدف از برگزاری این طرح را توسعه و ترویج فرهنگ قرآن‌کریم و آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان با قرآن‌کریم و معارف قرآنی عنوان کرد و گفت: بصیرت‌افزایی، فراگیری سبک زندگی دینی، حفظ، تفسیر، تدبّر و مفاهیم قرآنی نیز از اهداف اصلی این طرح حفظ تخصصی تابستانه است. همچنین استعدادیابی و هدایت جوانان و نوجوانان به مراکز شبانه‌روزی حفظ و تدبر یک‌ساله کل قرآن‌کریم و حوزه‌های علمیه قرآن‌محور نیز از دیگر از اهداف این طرح ملی به‌شمار می‌آید.

این حافظ کل قرآن‌کریم ﻓﺮاﻫﻢ‌کردن ﻓﻀﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﮔﺰاری مطلوب ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ﻃﺮح را از دیگر وظایف میزبانان طرح ملی رحله عنوان کرد و گفت: محل برگزاری طرح باید شامل دﻓﺘﺮ آﻣﻮزش، ﮐﻼس، اﺳﺘﺎد ﺳﺮا، ﺧﻮاﺑﮕﺎه، آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ، آﺑﺴﺮدﮐﻦ ،اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺳﺮﻣﺎﯾﺸﯽ، ﺳﺮوﯾﺲ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﺣﻤﺎم، ﻓﻀﺎی ورزﺷﯽ و ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ درﺣﺪ اﻣﮑﺎﻧﺎت و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﮔﺰاری ﻃﺮح باشد و میزبان مؤظف است تمام اﻣﮑﺎﻧﺎت و ملزومات آﻣﻮزﺷﯽ و ﮐﻤﮏ‌آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز اﺟﺮای ﻃﺮح و همچنین ﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﻫﺎی ﺧﻮراﮐﯽ و ﭘﺬﯾﺮاﯾﯽ ﻓﺮاﮔﯿﺮان در ﻃﻮل دوره را فراهم کند.

حجت‌الاسلام سیاری ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، تبلیغات و اﻃﻼع‌رﺳﺎﻧﯽ و برگزاری ﻣﺮاﺳﻢ اﻓﺘﺘﺎﺣﯿﻪ و اﺧﺘﺘﺎﻣﯿﻪ و دﯾﮕﺮ ﻣﺮاﺳﻤﺎت در ﻣﺤﻞ ﺑﺮﮔﺰاری ﻃﺮح را نیز از وظایف میزبانان برشمرد و خاطرنشان کرد: افراد یا مؤسساتی که درخواست میزبانی می‌دهند همچنین باید قادر باشند اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﮐﺎدر آﻣﻮزﺷﯽ (اﺳﮑﺎن ﻣﺘأﻫﻞ و مجرد- ﺗﻐﺬﯾﻪ- ﭘﺬﯾﺮاﯾﯽ- اﯾﺎب و ذﻫﺎب و …) را تأمین کرده و تمامی کادر و قرآن‌آموزان را در طول برگزاری طرح بیمه کنند.

دبیر ستاد طرح ملی رحله در خصوص روند ثبت‌نام و ارزیابی متقاضیان طرح گفت: متقاضیان باید ابتدا مشخصات خود را از طریق صفحه ثبت درخواست میزبانی طرح ملی رحله ۶ در سایت بیت‌الاحزان ثبت کنند و سپس فیلم و عکس از محل انتخابی جهت برگزاری طرح را با کیفیت مناسب از طریق پیام‌رسان ایتا حداکثر تا ۱۰ اسفند‌ماه ۱۳۹۸ به شماره ۰۹۱۹۶۶۴۱۱۳۱ آقای شهسواری‌پور بازرس ستاد طرح ملی رحله ارسال کنند.

وی افزود: پس از طی مراحل ارزیابی توسط ستاد طرح ملی رحله، در صورت تأیید مکان و شرایط مؤسسه میزبان با شماره درج شده در فرم، جهت انعقاد قرارداد همکاری تماس گرفته می‌شود که باید در موعد مقرر، تفاهمنامه ارسالی به امضای میزبان برسد و به ستاد ارسال شود.

حجت‌الاسلام سیاری با بیان اینکه اولویت اعطای میزبانی با افرادی است که زودتر ثبت‌نام کنند، گفت: میزبانانی که شرایط آنان احراز شده، مؤظفند در تاریخ ۲۲ اسفند‌ماه ۹۸ در نشست توجیهی طرح که در مرکز مدیریت بیت‌الاحزان در استهبان فارس برگزار می‌شود حاضر شوند و پس از شروع دوره نیز باید در دو مرحله گزارش مکتوب و مصوّر از طرح خود را به ستاد طرح ملی رحله ارسال کنند.

مؤسسات و علاقه‌مندان دریافت میزبانی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در روزهای کاری از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۴ با شماره همراه ۰۹۱۰۷۷۳۸۷۴۶ تماس بگیرند. جهت آگاهی از شرایط دریافت میزبانی و ثبت‌نام اینجا  کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات