استان فارس با پیشینه بلند قرآنی میزبان مسابقات سراسری قرآن کریم است و برگزاری این مسابقات برگ زرین دیگری در تاریخ این استان محسوب می‌شود.

 

خبرگزاری فارس: سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز پنج‌شنبه ۱ اسفند‌ماه ۱۳۹۲ در شهر شیراز ر حال برگزاری است و این شهر دارای حال و هوای معنوی خاصی است؛ البته هوای شیراز در روز افتتاحیه مسابقات قرآن کمی ابری تا نیمه ابری و گاهی با وزش باد همراه بود و دمای هوا در این روز ۱۳ درجه بالای صفر.

بنا ‌بر این گزارش قرآن کریم در استان فارس و شهر شیراز از دیر‌باز مورد توجه خاص مردم و مسئولان قرار داشته و برخی از نماد‌های قرآنی این استان با گذشت سال‌ها هنوز برجاست و مسئولان این استان در تلاش‌اند فارس را به عنوان قطب قرآنی کشور معرفی کنند، به همین منظور در این گزارش به بررسی برخی از نماد‌ها و فعالیت‌های قرآنی این استان پرداختیم.

دروازه قرآن

اولین نماد قرآنی استان فارس دروازه قرآن است. شیراز تنها شهری است که مزین به دروازه قرآن است و مردم این شهر هنگام ورود و خروج به ساحت قرآن کریم استعانت می‌جستند.

دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز در تنگه الله‌اکبر میان کوه «۴۰ مقام» و کوه «باباکوهی» قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز به سمت شهر مرودشت واقع شده ‌است.

این دروازه در ابتدا در زمان «عضدالدوله دیلمی» ساخته شد و قرآنی در آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند. در دوره زندیه «کریم خان زند» این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط «سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری» در اتاقک بالای آن جای داد. این قرآن‌ها، که به «قرآن ۱۷ من» معروف‌اند، اکنون از دروازه قرآن به موزه پارس انتقال یافته‌اند.

دروازه قرآن در دوره قاجاریه به علت وقوع چندین زلزله دچار صدمات زیادی شد که «محمد زکی‌خان نوری» آنرا تعمیر کرد. این بنا در گذشته طاق قرآن نیز نامیده شده ‌است. درسال ۱۳۱۵ این بنا به دستور رضاخان، تخریب شد.

تنگه الله‌اکبر و دروازه قرآن قبل از تخریب توسط رضاخان

دروازه قرآن در سال ۱۳۲۸ شمسی با همت یکی از بازرگانان شیراز به نام «حاج‌حسین ایگار» معروف به «اعتماد التجار»، با فاصله کمی از دروازه کهن دوباره ساخته شد. دروازه جدید در اندازه بزرگ‌تر، شامل دهانه قوس تیز‌ه‌دار و دو ورودی کوچک بر روی جرزهای دو طرف و اتاق مستطیل شکلی بر فراز آن برای گذاشتن قرآن ساخته شد.

تلاوت قرآن توسط کسبه شیراز طی قرن‌ها

در گذشته کسبه شهر شیراز در جلوی مغازه‌های خود جایگاهی برای قرآن کریم در نظر گرفته بودند و هنگامی که مشتری نداشتند به قرائت قرآن کریم می‌پرداختند و این از دیگر نماد‌های قرآنی فارس است.

لسان‌الغیب حافظ شیرازی

یکی دیگر از نماد‌های شهر شیراز وجود مقبره مشهور‌ترین حافظ قرآن پس از ائمه در این شهر است و و برخی از اهالی شیراز معتقدند که واژه حافظ قرآن از زمان لسان‌الغیب بر سر زبان‌ها افتاده و پیش از آن به حفاظ قرآن حامل قرآن می‌گفتند.

میرزا احمد نیریزی

از دیگر نماد‌های قرآنی استان فارس «میرزا احمد نیریزی» بزرگ‌ترین کاتب ایرانی قرآن کریم است که در قرن ۱۱ و در اواخر حکومت صفویان می‌زیسته است. اولین اثری که از او شناخته شده صحیفه سجادیه‌ای است که در سال ۱۰۸۷ قمری کتابت کرده و در آن نام پدرش را «سلطان محمد» و لقب خود را «شمس الدین» قید می‌کند.

میرزا احمد نیریزی در طول زندگی ۸۳ ساله‌اش بارها قرآن کریم را با لطافت و زیبایی خاص کتابت کرد تا جایی که قرآن کتابت شده توسط وی با وجود گذشت قرن‌ها هنوز مورد استفاده عاشقان این کتاب آسمانی است.

دارالمصحف مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز از دیگر نماد‌های مذهبی و قرآنی شیراز است که بنای اولیه آن در سال ۲۸۱ هجری قمری در زمان «عمرو لیث صفاری» ساخته شده‌ است. در وسط این مسجد بنایی وجود دارد که به قرائت‌خانه معروف است و افراد در آنجا به تلاوت قرآن می‌پرداختند، همچنین در این مسجد جایگاه ویژه‌ای برای نگهداری مصحف شریف وجود دارد که به آن «دارالمصحف» می‌گویند.


مسجد جامع عتیق شیراز

وجود عالمان و مفسران قرآن در استان فارس

وجود عالمان بزرگ تاریخ در استان فارس مانند «ملاصدرا» و «میرزای شیرازی» که آثار قرآنی زیادی از خود به جا گذاشته‌اند از دیگر نماد‌های قرآنی استان فارس است، همچنین از بین عالمان معاصر می‌توان به آیت‌الله «ناصر مکارم شیرازی» و حجت‌الاسلام «عبد‌الکریم بی‌‌آزار شیرازی» اشاره کرد که در بین علمای معاصر بیش از سایرین فعالیت قرآنی داشته‌اند.

سومین حرم «اهل‌بیت(ع)»

وجود آستان مقدس حضرت «احمد‌بن موسی‌الکاظم(ع)» سبب شد تا چندی پیش مقام معظم رهبری فارس را حرم سوم «اهل‌بیت(ع)» معرفی کند و این استان با وجود این حرم نورانی سالانه میزبان بسیاری از عاشقان «اهل‌بیت(ع)» است.

شهرستان قرآنی استهبان و مؤسسه بیت‌الاحزان

یکی دیگر از نماد‌های قرآنی فارس شهرستان استهبان است، این شهرستان چندی پیش با تصویب هیئت دولت به عنوان شهرستان قرآنی کشور معرفی شد زیرا مؤسسه بیت‌الاحزان با فعالیت در این شهرستان و تربیت سالانه حدود ۲۰۰ حافظ کل قرآن به عنوان موفق‌ترین مؤسسه در تربیت حافظان قرآن سبب شد استهبان به عنوان شهرستان قرآنی کشور مطرح شود؛ سالانه ده‌ها علاقه‌مند به قرآن کریم از سراسر ایران به مدارش شبانه‌روزی فارس می‌روند تا قرآن را حفظ کنند و این استان تنها استانی است که مربی حفظ قرآن کریم به سایر استان‌ها می‌فرستد.

طرح‌های بیشمار قرآنی برای آینده

مسئولان استان فارس برای آینده طرح قرآنی بیشماری آماده کرده‌اند که از این میان می‌توان به راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی حفظ و تفسیر قرآن، راه‌اندازی پادگان‌های سرباز حافظ، گسترش مدارس شبانه‌روزی، تأسیس حوزه سفیران و مبلغان حافظ قرآن، اردوگاه بزرگ قرآنی، پارک‌های قرآنی و راه‌اندازی دهکده توریستی قرآنی «محمد‌رسول‌الله(ص)» اشاره کرد.

به هر حال استان فارس با پیشینه غنی قرآنی میزبان سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است و نخبگان قرآنی کشور از پنج‌شنبه با گام گذاشتن بر خاک این استان قرآنی آن را متبرک‌تر از گذشته می‌کنند و امید است این استان به خوبی از حاملان و بلبلان وحی میزبانی کند.

همچنین امید است با برگزاری این مسابقات که برگ زرین دیگری به تاریخ مردم قرآن دوست این خطه می‌افزاید، شاهد انس بیش از پیش مردم فارس و ایران اسلامی با این کتاب آسمانی باشیم.

لینک خبر در خبرگزاری فارس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات