مدیر بنیاد علوم وحیانی إسراء با اشاره به این مطلب که عید مبعث در مجامع روایی و حدیثی به عنوان تجلی اعظم نام گرفته است، گفت: عید مبعث همانا جریان کرامت الهی بلکه ظهور اسم اکرم الهی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی واعظ جوادی، مدیر بنیاد علوم وحیانی إسراء به بیان نکاتی در باب مبعث پیامبر اسلام(ص) پرداخت.
حجت‌الاسلام واعظ جوادی با بیان این که مبعث رسول مکرم اسلام(ص) سرآمد همه اعیاد اسلامی است، اظهار کرد: اگر عید ولایت غدیر است یا اگر عید فطر است یا اگر عید قربان است، همه و همه بر خوان کرامت عید مبعث زنده‌اند و مؤثرند؛ زیرا سید و سالار همه انبیاء الهی رسول مکرم اسلام(ص) است که به عنوان سید الانبیاء و المرسلین است.


انعکاس تمامی جریان نبوت و همه حقایق رسالت در مبعث «سید الانبیاء و المرسلین»
وی در باب عنوان «سید الانبیاء و المرسلین» بیان کرد: رسول گرامی اسلام(ص) نه تنها جریان نبوت را در اوجش به نهایت رسانده است، بلکه جریان رسالت و اعلام اخبار غیبی به جامعه بشری را او به حد نهایی و پایان رسانده است، لذا او هم سید انبیاء و هم سید مرسلین است و تنها کسی است که به چنین جایگاهی بار می‌یابد.
حجت‌الاسلام واعظ جوادی با اشاره به این مطلب که تمامی جریانی که در حوزه نبوت و همه حقایقی که در حوزه رسالت شکل می‌گیرد همه و همه در مقطعی به نام عید مبعث نشان داده می‌شود، عنوان کرد: مبعث عیدی است که همه انبیای الهی و همه سفرا و پیامبران پروردگاری به نوعی در آن شریکند، زیرا از باب این که چون که صد آمد نود هم پیش ماست، همه انبیاء و همه مرسلین جریان نبوت و رسالت خود را از خاستگاه مبعث رسول گرامی اسلام(ص) دارند.
وی افزود: از همین رهگذر است که عید مبعث در مجامع روایی و حدیثی به عنوان تجلی اعظم نام گرفته است و ما دعای شب مبعث را با عنوان تجلی اعظم الهی ما می‌شناسیم.
همه اعیاد از خاستگاه مبعث ظاهر می‌شوند
وی در مورد این مطلب که سایر اعیاد مانند عید ولایت غدیر یا عید فطر یا عید قربان همه از خاستگاه عید مبعث ظاهر می‌شوند، اظهار کرد: همه این اعیاد در جریان نبوت و رسالت پیغمبر گرامی اسلام(ص) معنا پیدا می‌کند؛ و حقیقت دین، حقیقت صلات، حقیقت صوم، حقیقت حج … . اگر عید قربان جلوه‌ای از جلوات حج است، اگر عید فطر جلوه‌ای از جلوات ماه صیام و شهر الله است و یا سایر اعیادی که در حوزه اسلام و تفکر اصیل امامیه و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شکل گرفته است، یا حتی خود قرآن که به عنوان هدایت اعظم و هدایت اکبر است، همه و همه از آن تجلی اعظم که مبعث رسول گرامی اسلام(ص) است شکل می‌گیرد. بنابراین عصاره همه خوبی‌ها و کمالات و فضائل و جلوه همه زیبایی در نظام هستی را باید در تجلی اعظم و عید مبعث دید.
قرآن و عترت؛ دستاورد و یادگار مبعث
وی ادامه داد: اگر قرآن است که نتیجه همه کتب و صحف آسمانی است و همه هدایت را قرآن عظیم در بالاترین و اعلی‌ترین شکلی در خود دارد، اگر جریان وصایت و ولایت است که به علی بن ابی‌طالب(ع) به عنوان سید اولیاء منتهی می‌شود و اگر جریان وصایت است که به حضرت خاتم الاوصیاء حضرت بقیه الله الاعظم(ع) شکل می‌گیرد، همه و همه از آوردگاه جریان عظیم مبعث رسول مکرم اسلام(ص) است.
مبعث؛ نقطه عطف تشریع
وی افزود: لذا نقطه عطف اساسی و عمده در حوزه مسائل تشریع همانا عید مبعث است که امیدواریم که جامعه اسلامی، امت بزرگ اسلامی ما قدر این عید بزرگ را که سرآمد اعیاد اسلامی و شیعی است، به درستی بدانند و قرآن را و عترت را که دستاوردهای عظیم و یادگاران رسول گرامی اسلام(ص) است از مبعث بدانند.
ظهور اسم اکرم الهی در مبعث
واعظ جوادی با اشاره به این مطلب که رسول گرامی اسلام(ص) با آیات «إقرأ و ربک الاکرم» به این فضا رسیده است، عنوان کرد: عید مبعث همانا جریان کرامت الهی بلکه ظهور اسم اکرم الهی است که خدای عالم بر عنوان اکرم ظاهر شده است.
انسان‌ها اگر حوزه کرامت الهی را بیابند به سرمنزل مقصود رسیده‌اند
وی همچنین با اشاره به این مطلب که آیت‌الله جوادی آملی می‌گویند که اگر گفته می‌شود در جایی حکیمی درس می‌دهد، به این معناست که درس حکمت می‌دهد، اگر گفته می‌شود در جایی فقیهی درس می‌دهد، یعنی درس فقه و فقاهت می‌دهد و اگر گفته می‌شود که درس کرامت است یعنی کریمی درس می‌دهد، بیان کرد: خدای عالم در عید مبعث با اسم اکرم ظهور کرده است و انسان‌ها اگر حوزه کرامت الهی را بتوانند بیابند به عنوان انسان‌های کریم در جامعه و در نظام هستی شناخته می‌شوند و انسان به سرمنزل مقصودش که «لقد کرمنا بنی آدم» است، در پرتو عنایت‌های الهی  و به واسطه فیض قرآن و اهل بیت(ع)، انشاء الله خواهد رسید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات