مفسر قرآن کریم با بیان اینکه اهانت به پیامبر(ص) درگیری و جدال با آیه عظمای الهی است، تاکید کرد: سرنوشت اهانت‌کنندگان و مسخره‌کنندگان سقوط است.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی روز ۲۸ دی ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم  که به تفسیر سوره غافر  اختصاص دارد، گفت: شهید اول در لمعه آورده است که «لا اله الا هو» اعلی کلمه فی التوحید است، اگر بگوید «لا خالق الا هو» و یا «لا غافر الا هو» اینها همه حق است اما اشرف کلمه توحید همین عبارت است.
وی ادامه داد: مرحوم صدوق در روایتی آورده است که پیامبر(ص) فرمود هیچ پیامبری غیر از من کلمه‌ای اشرف از لا اله الا الله نیاورده است، مفهوم این است که غیر از الله منتفی است زیرا اگر به دنبال اله و … بگردیم مشکل دارد چون هیچ وجودی غیر خدا نبوده و ابدی نیست لذا شهید فرمود خبر لازم ندارد چون لیس تامه است و نفی می‌کند هر چه غیر خدا را.
وی با بیان اینکه علوم صرف و نحو و لغت و … در عرب با نزول قرآن ایجاد شد وگرنه از قبل زبان عرب چنین چیزهایی نداشت تصریح کرد: همین صرف و نحو موید این مطلب است که لا اله نیازی به خبر ندارد.

توسل به ائمه(ع) ماذون به اذن الهی است

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به اینکه ائمه(ع) اجابت درخواست‌ها و دعاهای ما را با اذن خدا انجام می‌دهند، گفت: ما که زیارت می‌کنیم از آنها به اذن خدا ‌می‌‌خواهیم دعای ما را مستجاب فرمایند و در خیلی ادعیه و زیارات هم بر این مسئله تاکید شده است و اینکه برخی آن را شرک می‌دانند متوجه این مطلب نیستند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه مردو زن زوج هستند و نه زوجه، عنوان کرد: قرآن هم از «زوجه» یاد نکرده در جریان آدم هم فرمود خلق منها زوجها، من انفسکم ازواجا، زن و مرد به انضام همدیگر زوج هستند. در سوره مبارکه واقعه هم که فرمود«کنتم ازواجا ثلاثه» این گروه‌هایی که فرموده است اینها زوج هم نیستند در اینجا به معنای صنف است، که به تفصیل حکم ین سه گروه را مطرح کرده است پس زوج در جایی در قرآن به معنای زن و شوهر و در جایی به معنای صنف و گروه است.

سرنوشت شوم جدال‌کنندگان

وی ادامه داد: در سوره غافر فرمود برخی افراد در آیات الهی جدال می‌کنند، این نشانه سقوط مجادل است و کسانی که با خداوند جدال کنند عاقبتشان گرفتار شدن در عذابی است که به دنبال این جدال خواهد آمد.

اهانت به پیامبر(ص) درگیرشدن با آیه عظمای الهی است

وی افزود: جریانات کاریکاتور اهانت به پیامبر(ص) هم همین است، اینهایی که این جنایت را کردند، فکر نکنند به یک شخص انسانی اهانت می‌کنند، بلکه با آیه عظمای الهی درگیر شده‌اند و طولی نخواهد کشید که سقوط می‌کنند؛ فرمود اینها با آیه ما می‌جنگند پس با خود ما می‌جنگنند، این طور نیست که در فرانسه و غیر آن کسی به پیامبر که خُلق مجسم است اهانت کند و به سلامت بگذرد.

این مفسر قرآن بیان کرد: هر جا حرف حق و درستی در عالم می‌بینید از اسلام است؛ درست است که انگلس و مارکس و دیگران چهار کلمه حرف حساب هم زده‌اند و چهار کلمه حق و انصاف و عدالت و استقلال هم در دنیا پیدا شده است ولی همه از اسلام است.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: هر جای عالم بروید چهار تا حرف حق پیدا کنید از همین چند پیامبر یعنی حضرت محمد(ص)، ابراهیم، موسی و عیسی است، مارکس، لنین و استالین آمده قسمت‌های انسانی را گرفتند و الهی را رها کردند.

غرب ننگ دو جنگ جهانی را در پیشانی دارد

وی خطاب به غربی‌ها تاکید کرد: اگر انبیاء نبودند، شما چیزی نداشتید شما محصول دو جنگ جهانی هستید که ۸۰ میلیون آدم را کشتید امروز در غزه چه کسی جنگ راه می‌اندازد شما دارید راه می‌اندازید، «فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ»(تکویر/۲۶).
وی ادامه داد: فرمود هر پیامبری آمده دشمنانشان با او درگیر شده‌اند ولی آن موقع کاریکاتور نبود، اینها مشی‌شان با انبیاء همین است و کاریکاتور دامی است که اینها را در آن فرو خواهد برد.

منبع: خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا)

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات