Generic filters
فیلتر بر اساس دسته‌ها
انتخاب همه
اخبار
اخبار عمومی مؤسسه
اخبار قرآنی ایران
اخبار کشوری
افتخارات
بازدیدها
دیدارها
بین المللی
جشنواره ملی جبرئیل امین
حفظ مجازی قرآن کریم
حوزه علمیه قرآن محور
دانشسرای علوم قرآن و حدیث باقرالعلوم
شعب
طرح قرآنی ایلاف
طرح ملی آیات زندگی
طرح ملی رحله
محافل و مجالس
مراکز حفظ همراه با تحصیل
مراکز شبانه روزی حفظ یکساله
مراکز روزانه حفظ دوساله خواهران
مصاحبه‌
مناسبت‌ها
مهد و پیش دبستانی قرآن محور
گزارش تصویری
تصاویر
بیت الاحزان در سالی که گذشت
بازدیدها و دیدارها
تصاویر رویدادها
تصاویر شعب
جلسات و محافل
ثبت نام ها
مستندات
مستندات آموزشی مؤسسه
مستندات اداری مؤسسه
مستندات اقتصادی مؤسسه
مستندات بازرسی
مستندات مالی مؤسسه
مستندات متفرقه مؤسسه
چندرسانه ای
تولیدات رسانه‌ای مؤسسه
مستندها و برنامه‌های تلویزیونی
گزارش ویدیویی
مقالات
چهره‌های شاخص مؤسسه
مراکز شبانه روزی حفظ یکساله
همه عالمان شيعي بر نادرستي تحريف به كاستي، تأكيد داشته و دارند و تاكنون دهها اثر مستقل از صاحب‏نظران آنان در انكار شبهه تحريف به رشته تحرير درآمده و در دسترس همگان قرار گرفته است؛

 

با وجود شمار فراوانی از روایات تحریف در جوامع روایی اهل سنت و نیز پذیرش نسخ تلاوت در قرآن که مآلاً به معنای وقوع تحریف به کاستی در قرآن است و همچنین دفاع از درستی چنین تحریفی از سوی برخی عالمان اهل‏سنت، شگفتا که شماری از نویسندگان مغرض و تفرقه‏انداز اهل‏سنت، همسو با فرقه منحرف وهابیّت، این گروهی که با شیعه و اهل‏بیت(علیهم‌السلام) دشمنی دیرینه و عداوت کوری دارند به صورتی گسترده، شیعه و عالمان شیعی را طرفدار تحریف قرآن معرفی می‏کنند؛ حتی پاره‏ای از مفتیان به‏استناد این تهمتْ، شیعه را العیاذبالله کافر و مهدورالدم شناسانده‏اند.

این در حالی است که همه عالمان شیعی بر نادرستی تحریف به کاستی، تأکید داشته و دارند و تاکنون دهها اثر مستقل از صاحب‏نظران آنان در انکار شبهه تحریف به رشته تحریر درآمده و در دسترس همگان قرار گرفته است؛ گذشته از صدها اثر تفسیری، حدیثی و کلامی که لابه‏لای آنها بر شبهه تحریف خط بطلان کشیده شده است. از سوی دیگر، عالمان شیعی هماره، به‏ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر ضرورت وحدت فرق اسلامی و صف‏آرایی برابر دشمنان اسلام و قرآن و پرهیز از تفرقه‏اندازی پای فشرده‏اند.

گفتنی است: محدّث نوری، تنها عالم شیعی است که ظاهراً بر تحریف قرآن پای فشرده است، لیکن در اعتراف‏نامه‏ای که پس از نگاشتن کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الأرباب منتشر ساخت، ادعای خود را تصحیح کرد؛ شاگرد برجسته او شیخ آغابزرگ تهرانی در این‏ باره چنین گفته است:

از استادم محدث نوری شنیدم که می‏گفت: من در این کتاب کوشیدم تا اثبات کنم که قرآن موجودْ همان است که در دوران عثمان جمع‏آوری شده و در آن تغییر و تبدیلی که در کتابهای پیشین تحقق یافته، رخ نداده است؛ ازاین‏رو بهتر بود آن را «فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب» گویند؛ در حالی که عنوان «فصل‏الخطاب فی تحریف الکتاب»، مردم را در راه یافتن به مراد من به اشتباه انداخته است.

نیز گفته است: از زبان ایشان در پایان عمرش شنیدم که می‏گفت: من در نامگذاری کتاب اشتباه کردم و سزاوارتر آن بود که نامش را «فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب» می‏گذاشتم؛ زیرا من در این کتاب اثبات کردم، قرآن شریف، وحی الهی است که در هیچ سوره و آیه‏ای تغییر یا تبدیل یا زیادت یا نقصانی، از روزی که جمع‏آوری شده تا به امروز، راه نیافته و همان قرآن گردآمده نخستین، با تواتر قطعی به دست ما رسیده است. این گفتاری است که خود از زبان استادم شنیده‏ام و در مقام عمل نیز دیده‏ایم که ایشان به مضامین روایات بهایی نمی‏داد؛ بلکه آنها را روایات آحادی می‏دانست که با آنها قرآنیت اثبات نمی‏شود؛ بلکه می‏بایست به دیوار کوبیده شوند.

تذکر: ۱. ثمر تلخ تهمت تحریف به شیعه‏ای که شهره تحقیق در قلمرو نزاهت قرآن از گزند افزایش و آسیب کاهش است، سبب شد تا گروهی از قلم‏زنان تفرقه‏مدار و بیگانه‏پرست، چنین نگرند یا نگارند: مردم فلان منطقه مسلمان‏اند و مردم فلان منطقه شیعه؛ یعنی شیعه مسلمان نیست و مقابل مسلمان است. این تقسیم، تعضیه‏ای ناعادلانه و قسمتِ ضیزا خواهد بود.

۲. تهمت تحریف به شیعه که تحریفی بیش نیست، از هر قلم‏زنی نارواست؛ به‏ویژه از صاحب نامی چون فخررازی. وی بعد از نقل احتجاج قاضی به آیه حفظ: ﴿إنّا نحن نزلنا الذکر و إنّا له لحافظون – حجر/۹) در فاسد دانستن سخن بعض امامیه درباره تحریف، چنین پاسخ داد: «این استدلال ضعیف است؛ زیرا از قبیل اثبات شی‏ء به نفس خود اوست (دَوْر)؛ چون امامیه می‏توانند بگویند: همین آیه هم تحریف شده و افزوده بر قرآن است» لیکن این اتهام و احتجاج و پاسخ، همگی تیرهوایی است که به مقصد نخواهد رسید.

۳. تعصّب ناروا از هر گروهی مذموم است؛ اِسناد تحریف قرآن مجید به سنّی، در حالی که محققان و پژوهشگران آنان جدّاً از این نسبت تحاشی دارند و از تحریف گریزان‏اند و در نقد، قدح، تضعیف، تزییف و ابطال آن گفتارها و نوشتارها داشته و دارند، ناصواب و زیانبار است.   (برگرفته از کتاب نزاهت قرآن از تحریف، تألیف حضرت آیت الله جوادی آملی)

				
					beytolahzan.ir/?p=1792
				
			
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات