علی جمالی از جهادگرانی است که 4 سال از عمر خود را در مناطق مرزی کشور سپری کرده است. وی از فعالیت‌های دقیق و آزادانه‌ی وهابیت در این مناطق می‌گوید که چگونه با کمترین هزینه‌ها فرقه خود را تبلیغ کرده و بر پیروان خود می‌افزایند.

علی جمالی یکی از کسانی است که چهار سال در تمام مرزهای مناطق محروم همراه با گروه‌های جهادی اعزامی بوده است و طی این سفرها تجارب و آگاهی‌های بسیاری از زندگی با مردم این نواحی به دست آورده است. وی از تجربیات خود با می‌گوید:

«ما هیچ‌کس را فقیر نمی‌دانیم!»
این از جملات آغازین وی بود. او در ادامه گفت:خداوند بزرگ می‌فرماید: «من هیچ‌کس را فقیر نیافریده‌ام» مردم روستاهایی که ما به آنان سر می‌زنیم محرومند. چون دور از مرکز هستند و این دور بودن از مرکزیت کشور باعث آن شده که خیلی از امکانات به آنان نرسد و فرهنگشان خیلی با مناطق دیگر متفاوت باشد.
وی افزود: برخی از مرزهای ما هم زمین حاصلخیز برای کشاورزی دارند و هم آب فراوان اما به دلیل رواج قاچاق سوخت و مواد مخدر در این مناطق و سود بسیار بالای آن دیگر کمتر کسی حاضر است سختی‌های کشاورزی را به جان بخرد. از سوی دیگر با توجه به سود بالای قاچاق مواد مخدر طبیعی است که کسی سود کم کشاورزی را با این وضعیت ترجیح نمی‌دهد. بنابراین بنده یکی از دلایل محرومیت مردم این مناطق را نبودن فرهنگ کار و کم کاری خود مردم می‌دانم.
جمالی با اشاره به عناصر مذهبی در این مناطق گفت: در برخی نقاط تقید به دین اسلام بسیار بالاست و اصلاً نمی‌توان منکر آن شد. برای مثال در سیستان پدیده بدحجابی به هیچ عنوان وجود ندارد و همه خانم‌ها حتی دختران کوچک با حجاب کامل در معابر حاضر می‌شوند و بسیار پایبند به نماز اول وقت هستند.
بزرگ‌ترین مشکل در این مناطق نبود امکانات مالی نیست. بلکه بیشتر و بسیار مهم‌تر از آن بحث فرهنگ مردم است. ما باید تمام تلاشمان را در جهت آگاه سازی مردم این مناطق و بالا بردن سطوح فرهنگشان انجام دهیم.
این جهادگر مناطق محروم مرزی در خصوص تبلیغات دیگر ادیان در این مناطق گفت: متأسفانه در حال حاضر فعالیت وهابیت در مناطق مرزی کشور ما بسیار چشم‌گیر است. آن‌ها تبلیغاتشان را کاملاً به صورت نامحسوس انجام می‌دهند. فرهنگ برخی از این مناطق آنقدر به تغییر احتیاج دارد که وقتی تعدادی از این مبلغان بعد از چند روز بازی با بچه‌ها به آن‌ها تنها یک دست لباس محلی هدیه می‌کنند می‌توانند مذهب کل خانواده‌ها را تغییر دهند.
وی افزود: این مناطق نیاز به مبلغ دارد و متأسفانه به دلیل شرایط آب و هوایی سخت اینجا و نبودن امکانات کمتر کسی داوطلب می‌شود برای تبلیغ به این مناطق بیاید. حوزه‌هایی هم که در این شهرها وجود دارد اساتید قوی‌ ندارند و نمی‌توانند پاسخگوی تبلیغات و شبهه افکنی‌های بالای وهابیت شوند˛ این باعث می‌شود رفته رفته مردم نسبت به دین بی‌اهمیت شده و اعتمادی دیگر نداشته باشند و به راحتی با بیان چند شبهه ساده شیعی از مذهب خود برگردند.
علی جمالی گفت: بسیاری از کسانی که برای تبلیغات وهابیت به این مناطق می‌آیند تسلط کامل بر قرآن دارند و در کنار آن چند شبهه آموخته‌اند و لاغیر. آن‌ها با خواندن آیاتی از قرآن و بیان این شبهات می‌توانند به راحتی مردم این نقاط را گمراه سازند. اما ما در میان طلاب خود می‌بینیم که چندان به اهمیت موضوع حفظ قرآن پرداخته نمی‌شود و از این لحاظ طلاب ما برای تأثیرگذاری بیشتر باید تقویت شوند. در ضمن این گروه‌ها از لحاظ مالی از کشورهای همسایه تأمین می‌شوند و در جهت تبلیغ خود هیچ‌گونه مسئله مالی ندارند.
وی با اشاره به خطرات بزرگ این تبلیغات گفت: وهابیت آنقدر روی اعتقادات مردم کار می‌کنند و به آن‌ها یقین می‌دهند که انگار همین حالا جزای نیک رفتار آنان داده می‌شود. برای مثال در حادثه بمب گذاری مسجد امیرالمؤمنین یکی از عوامل بمب‌گذاری هنگام دستگیری قاشقی همراه داشت که علت آن را این بیان می‌کرد که پیامبر (ص) هم اکنون در بهشت بر سر سفره‌ای منتظر من نشسته است.
جمالی در انتها گفت: در این مناطق بیشتر روی بچه‌های کوچک و ۱۲-۱۶ ساله کار می‌کنند و چون از لحاظ مالی نیز فقیرند با کمک مالی جزیی جذب می‌شوند و برای این فرقه‌های مذهبی منحرف به تبلیغ می‌پردازند.
در حال حاضر برای ما این مهم نیست که همه مردم این مناطق شیعه شوند. بلکه هدف این است که شیعه کشی نشود و مردم به نظام کشور پشت نکنند و شیعیان ما تغییر مذهب ندهند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات