محمد امیری فرد 26 ساله ساکن شهرستان خرمشهر است. او که از دوران مدرسه در فعالیت های قرآنی حضور داشت سرانجام به مراکز شبانه روزی بیت الاحزان رفت و طرف مدت یکسال کل قرآن کریم را حفظ کرد. این حفظ قرآن در یکسال برای او چیزی شبیه به معجزه است. همسر امیری فرد هم حافظ قرآن است و ماجرای ازدواج جالبی هم دارد. او معتقد است مهمترین رسالت حافظان قرآن تربیت نسلهای قرآنی ست نه شرکت در مسابقات. این گفتگوی صمیمی را بخوانید.

با خبر شدیم آقای محمد امیری فرد از حافظان بیت الاحزان رتبه دیگری در مسابقات کشوری قرآن کریم به دست آورده‌اند. به این بهانه گفت و گویی با ایشان انجام دادیم که در ادامه تقدیم می گردد:

لطفاً خود را معرفی کنید:

محمد امیری فرد هستم متولد سال ۱۳۷۴ در شهرستان خرمشهر و هم اکنون مشغول تحصیل در سطح ۲ و پایه هفتم حوزه علمیه هستم.

 

چگونه به حفظ قرآن علاقه‌مند شدید؟

از دوران راهنمایی با تشویق معلم قرآنم برای مسابقات دانش آموزی اقدام به حفظ قرآن کریم کردم و از همانجا علاقه به حفظ قرآن در من شکل گرفت و آرزو داشتم حافظ کل قرآن شوم. چند سال بعد که این رؤیا برایم محقق شد بیشتر شبیه معجزه بود چون قبل از آن من در طول ۵ الی ۶ سال فقط سه جزء حفظ کردم و برایم قابل باور نبود که بتوانم در عرض یک سال کل قرآن کریم را حفظ کنم و به خاطر این توفیق سپاسگزار خداوند متعال هستم.

 

پس مشوق اصلی شما معلم قرآنتان بود؟

بله مشوق اصلی شروع حفظ قرآنم با معلم راهنمایی قرآن مدرسه مان بود که با تشویق و حمایت از من آن سال اول شهرستان شدم و در سال‌های بعد زیر نظر اساتید خودم برنامه قرآنی داشتم اما با ورود به حفظ یکساله بیت الاحزان زیر نظر استاد عزیزم جناب آقای قیصری توانستم حافظ کل قرآن شوم که از ایشان تشکر می‌کنم.

 

چگونه با مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام اله علیها) آشنا شدید؟

سال ۹۱-۹۲ که وارد حوزه علمیه شدم یک پوستر تبلیغی را دیدم که یکساله حافظ قرآن شوید. طبیعتاً با توجه به علاقه قبلی که داشتم توجهم جلب شد و از دوستانی که در این دوره ها شرکت کرده بودند پرس و جو کردم و وقتی دیدم دوستان راضی بودند و به من هم پیشنهاد کردند که شرکت کنم، تصمیم گرفتم که بعد از اتمام پایه اول حوزه به این مراکز حفظ یکساله بروم. نهایتاً در سال ۹۲-۹۳ در مرکز شبانه روزی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روستای محمد آباد استهبان موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

 

ازدواج کرده‌اید؟

بله، متأهل هستم و الحمد لله ازدواجمان هم قرآنی بود و با همسرم در دوره‌های مجازی حفظ قرآن کریم آشنا شدم و پس از حفظ ایشان، خواهرانشان هم در همین دوره‌های مجازی حافظ قرآن شدند و الحمد لله خانواده‌ای قرآنی هستند.

 

چرا همسر قرآنی برگزیدید؟ آیا دلیل خاصی داشتید که همسرتان حتماً قرآنی باشند؟

یکی از مزایای همسر قرآنی مخصوصاً برای حافظان قرآن این است که می‌توانید محفوظات خود را نگه دارید؛ یعنی چون خانواده ما قرآنی است انگیزه‌ بیشتری در مرور و مباحثه محفوظات با یکدیگر داریم و این مزیت خوبی است که هر دو حافظ هستیم چرا که با برنامه حفظ همدیگر مشکل نداریم و در عوض در نگهداری حفظ به یکدیگر کمک می‌کنیم و درک متقابل زوج قرآنی باعث می‌شود که سبب رشد قرآنی یکدیگر شوند. البته ازدواج ما هم داستان جالبی دارد. با توجه به فرهنگ منطقه ما، خانواده ها چندان راضی به ازدواج فرزندانشان با افرادی که از خانواده و آشنایان نباشند نیستند. این اتفاق برای من هم افتاد و خانواده‌های ما چون از اقوام نبودیم در ابتدا به این وصلت رضایت نمی‌دادند تا این که نماینده ولی فقیه در استان را واسطه کردیم تا توانستند خانواده‌های ما را راضی کنند و این ازدواج قرآنی محقق شود.

 

حفظ قرآن کریم چه اثراتی در زندگی شخصی و اجتماعی شما گذاشته است؟

مأنوس بودن با قرآن کریم مهم ترین مزیت حافظان قرآن در زندگی شخصی و اجتماعی است و این انس باعث نورانیت و آرامش خاصی در زندگی می‌شود چرا که در هر لحظه‌ای آیات قرآن را جلوی چشم خود می‌بینیم و آیات قرآن درون انسان رسوخ کرده و این مهم به نظر زیباترین تأثیر در زندگی اجتماعی ماست. ازطرفی وقتی حافظ قرآن، آیات الهی را از حفظ تلاوت می‌کند و خانواده این را مشاهده می‌کنند علاقه به قرآن کریم در آنها زنده می‌شود و به وجود حافظ در خانواده خود افتخار می‌کنند و همچنین باعث ایجاد نشاط معنوی در زندگی می‌گردد.

 

شما در خرمشهر زندگی می‌کنید و از اعراب خوزستان هستید. آیا حفظ قرآن برای عرب زبان‌ها نسبت به فارس زبان‌ها راحت‌تر نیست؟

به نظر من حفظ قرآن برای عرب و غیر عرب سخت و آسان ندارد و افرادی سراغ داریم که زبان آنها نه فارسی است نه عربی ولی توانسته‌اند قرآن را حفظ کنند. با توجه به آیه شریفه (ولقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر) (ما قرآن را برای ذکر آسان کردیم) خداوند کمک می‌کند و حفظ آسان می‌شود ولی نکته‌ای که در این بین مهم است داشتن نظم و برنامه منظم در امر حفظ است. ممکن است برای بعضی سخت و برای برخی آسان‌تر باشد ولی مهم داشتن پشتکار و نظم در این امر است و امیدوارم تمامی مردم کشورمان با حفظ قرآن کریم آشنا بشوند و این روند حفظ قرآن به صورت جریانی در کشور در بیاید.

 

از سال حفظتان خاطره‌ی خاصی دارید؟

سال پرفشاری بود ولی من همیشه نظم را رعایت می‌کردم، یعنی در طول یکسال من حتی یک بار هم غیبت نداشتم و چون از ابتدا هدف داشتم توانستم سختی‌ها را مدیریت کنم. اما در سال حفظ با دوستان زیادی آشنا شدم و بهترین دوستانم در همان دوران بود چرا که با هم زندگی می‌کردیم و رفاقتی قرآنی داشتیم و شیرین‌ترین لحظات خود را در آن سال داشتیم.

 

پس از اتمام حفظ چه فعالیت‌هایی داشتید؟

پس از سال حفظ در حوزه ادامه تحصیل دادم و همانطور که عرض کردم در حال حاضر مشغول تحصیل در پایه ۷ حوزه علمیه هستم. اما کم و بیش فعالیت‌های قرآنی را هم به صورت طرح ملی رحله و طرح‌های تخصصی یکساله در قالب استاد یا مدیریت داخلی ادامه دادم که از شهرستان بیرجند تا مشهد و تهران و تربت جام و فردوس و اصفهان در برگزاری طرح های قرآنی بیت الاحزان مشارکت داشتیم. هم اکنون نیز با حمایت آقای علی پور مدیر مؤسسه نورالهادی خرمشهر امیدوارم بتوانیم فعالیت قرآنی را در این شهرستان ادامه دهیم. ما برنامه های قرآنی مجازی را زیر نظر مؤسسه نور الهادی خرمشهر ادامه می‌دهیم و به علت کرونا بیشتر طرح های کوتاه مدت برگزار می‌کنیم که در طول چهل روز قرآن آموزان حافظ ۲ جزء قرآن کریم می‌شوند.

 

لطفاً رتبه‌هایی که تاکنون در مسابقات کسب کرده اید برای ما بگویید.

نفر اول استان و کشور در اذان دانش آموزی، نفر اول استان و کشور اذان مسابقات هلال احمر، نفر اول مسابقات دانش آموزی در حفظ قرآن استان و کشور، در مسابقات اوقاف نفر اول استان و چهارم کشور در ترتیل، در مسابقات اخیر هم که مسابقات مناطق آزاد بود در حفظ کل قرآن نفر اول استان و نفر دوم کشور شدم و رتبه های مختلف مسابقات نهادهای مختلف داشته‌ام.

 

برای حضور در این مسابقات آیا برنامه آماده سازی خاصی داشتید؟

حافظ باید در طول سال همیشه آماده باشد و من چون آمادگی داشتم و مرور مداوم دارم، در طول ۶ روز قبل از مسابقه ۳۰ جزء را مرور کردم و بحمد الله نفر دوم کشور شدم.

 

سطح این مسابقات را چگونه ارزیابی می کنید؟

سطح مسابقات خیلی بالا بود چون نفر اول مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی و رتبه های برتر کشوری در مسابقات حاضر بودند و از کسب رتبه باز ماندند و بنده هم با اختلاف بسیار کمی نفر دوم شدم و تنها یک تپق زدم و سریع اصلاح کردم ولی همین تپق باعث شد که رتبه اول را از دست بدهم.

 

اگر توصیه ای به حافظان قرآن دارید بفرمایید.

به حافظان توصیه می‌کنم برنامه ریزی دقیق برای مرور محفوظات و فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و به شرکت در مسابقات اکتفا نکنند. به نظر من برترین حافظ قرآن کسی نیست که در مسابقات مختلف رتبه می آورد بلکه حافظی است که محفوظات خود را نگه می‌دارد و مرور منظم دارد؛ هر چند مسابقات انگیزه‌ای برای حافظان است. مسابقات نباید دستمایه‌ای برای رقابت باشد بلکه وسیله‌ای برای تمسک و توسل به قرآن کریم باشد و حافظان توجه کنند از برخی آسیب‌های مسابقات به دور باشند. بنابر این به نظر من مهم ترین موضوع و رسالت برای حافظان قرآن تربیت حافظان قرآن و پرورش نسل‌های قرآنی است.

 

چه مطالبه‌ای از مسئولان قرآنی و فرهنگی کشور دارید؟

باید توجه به جامعه قرآنی و رفع مشکلات ایشان در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و به طرق مختلف از جمله حمایت از مؤسسات قرآنی یا تسهیلات برای حافظان قرآن، بیمه فعالان قرآنی و سایر روش‌ها این سرمایه‌های قرآنی را مورد حمایت قرار دهند. متأسفانه به سبب عدم حمایت جدی از حافظان و فعالان قرآنی شاهد هستیم برخی حافظان به دلیل مشکلات معیشتی به مسیرهای دیگر رفته‌اند و این سرمایه‌ها که باید تربیت کننده نسل‌های بعدی قرآنی باشند متأسفانه هدر رفته است. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم تا کشور به دژی مستحکم و نفوذ ناپذیر تبدیل شود، باید رویکرد مسئولان نیز به این سمت باشد و اگر بحث قرآن کریم در بطن جامعه ورود پیدا کند تمام مسائل اجتماعی و معضلات مختلف فرهنگی و حتی اقتصادی قابل حل خواهد بود .

 

به نظر شما مطالبه گری در جامعه قرآنی وضعیت مطلوبی دارد؟

ابداً، متأسفانه فعالان قرآنی ما مطالبه گر نیستند و بعضاً کارمند هستند و جلسه‌ای قرآنی هم تشکیل می‌دهند در حالی که این اشتباه است. متأسفانه وضعیت قرآنی کشور نه تنها مطلوب نیست بلکه به گونه ای فاجعه بار است و فضا بسیار دور از قرآن است. ما باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که ارگانهای دولتی به مباحث قرآنی و حمایت و راه اندازی از فعالیت های قرآنی ورود کنند.  چنانچه مدیریت و به کارگیری و اشتغالزایی از جونان قرآنی است صورت گیرد می‌توانند دست دو نفر دیگر را بگیرند و به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق دهند در حالی که الان هیچ گونه حمایتی نمی‌شود. حتی اگر مشوق‌های مادی برای حفظ قرآن بگذاریم بسیار مطلوب است و در نهایت تأثیر مطلوبی در گسترش فرهنگ قرآن در جامعه خواهد داشت و حتی اگر در ابتدای امر با انگیزه مادی وارد این بحث شوند اما آیات قرآن تأثیر خود را خواهند گذاشت.

 

آیا برای آینده قرآنی خود برنامه خاصی در نظر گرفته‌اید؟

بسیار علاقمندم که بتوانیم در آموزش و پرورش فعالیت‌های قرآنی را در بین دانش آموزان گسترش دهیم و امیدوارم که این فرصت روزی فراهم شود و برنامه نهایی من ورود به مدیریت‌های کلان کشوری در حوزه مباحث قرآنی است و امیدوارم بتوانم با ارتقای توانمندی‌های خود در زمینه های علمی و تخصصی در سطح های کلان قرآنی کشور تصمیم گیر باشم و این دغدغه های قرآنی را برطرف کنم.

 

سخن پایانی خودتان را بفرمایید.

از مسئولان خواهش می‌کنم به داد جامعه قاریان و حافظان برسید خصوصاً در مناطق محروم مثل خرمشهر و جاهای دیگر واقعاً اوضاع غیر قابل قبول است و امیدوارم این اوضاع عوض بشود و رفع این کمبودها قطعاً نیاز به کاری جهادی دارد و از همه نهادها و ارگان‌ها و خیرین تقاضا می‌کنیم از برنامه‌های قرآنی حمایت کنند. ما هم اکنون مشغول استفاده از ظرفیت فضای مجازی در بحث حفظ قرآن در سطح کشور هستیم و مثلاً حافظی از نقطه ای دور از استان خراسان جنوبی در همین برنامه ما حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم شد و مثال‌های مختلف دیگر در کشور که توسط این روش حافظ قرآن شده‌اند. لذا با امکانات کم از یک شهر کوچک هم می‌توان در سطح کشوری اثرگذار بود. ان شاء الله شاهد پیشرفت و تعالی فعالیت های قرآنی در سطح کشور باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات