خدایا اگر حجت و امام خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست میدهم، و گمراه خواهم شد.

 

در بعضی از روایات از معصومین (علیهم السلام) نقل است که می فرمایند در عصر غیبت انتظار فرج، برترین عبادت است یا می گویند هر کس در زمان غیبت حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعای عهد را بخواند این مقدار ثواب و حسنه به او خواهد رسید اما در برخی از روایات نیز دستوراتی را به عنوان تکلیف منتظران در زمان غیبت بیان می کنند.

زراره که یکی از یاران راستین امام صادق (علیه السلام) است می گوید خدمت امام ششم (علیه السلام) رسیدم حضرت در مورد غیبت امام زمان (علیه السلام) توضیحاتی عرضه داشت به او گفتم اگر زمان غیبت را درک کردم تکلیفم چیست؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر آن زمان را درک کردی بر خواندن این دعا مداومت کن و دعا این است: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ‏ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏». (۱)

پروردگارا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، نمیتوانم پیغمبرت را بشناسم. پروردگارا! رسولت را به من بشناسان که اگر رسولت را به من نشناسانی، نمیتوانم حجت تو را بشناسم. پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست میدهم، و گمراه خواهم شد.

معمولا انسان خدا را از طریق اهل بیت (علیهم السلام) می شناسد اما در این روایت و دعا، امام دستور می دهد که از خداوند بخواهید که هم خود و هم پیامبر و هم امام (علیه السلام) را به شما بشناساند؛ و طبق روایتی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده (۲)، کسی که امام خود را نشناسد یهودی یا نصرانی از دنیا خواهد رفت. لذا باید در پی شناخت امام باشیم تا از مرگ جاهلی در امان باشیم.

——————

۱- کمال الدین و تمام النعمه، ج‏۲، ص: ۳۴۳

۲- کمال الدین و تمام النعمه، ج‏۲، ص: ۴۰۹

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات