بدانيد كه مرگ آرزوها را در هم مى‏شكند و سپرى شدن شبها، اجلها را نزديك مى‏سازد و هنگام خروج جان از بدن و دخول در قبر، انسان جزاى آنچه از پيش فرستاده و آنچه واپس نهاده مى‏بيند، و چه بسا اموال را از حرام گردآورده و حق خدا و خلق را نپرداخته است.

 

 هر کس مرگ را در مقابل دیدگان خود قرار دهد، در دنیا زهد را پیشه خود مى‏سازد و مصیبتها را بر او سبک مى‏نماید و به کار خیر او را وامى‏دارد و به توبه ترغیبش مى‏سازد و از کار زشت بازش مى‏دارد و از درازى آرزوها روى گردان مى‏شود و به اندکى از دنیا قانع مى‏گردد و هیچ نعمتى براى انسان بالاتر از این نیست که خدا آخرت را به یاد او اندازد و فکرش را به آن مشغول دارد.

پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمود: ویران‏کننده خوشیها را بسیار یاد کنید، زیرا اگر در سختى دنیا باشید، بر شما آسان مى‏گردد و شما را به آن راضى مى‏دارد، و ثابت قدم مى‏مانید و اگر در ثروت باشید، آن را در نظر ناخوشایند مى‏سازد و شما را به بخشش آن وامى‏دارد و پاداش مى‏بینید.

بدانید که مرگ آرزوها را در هم مى‏شکند و سپرى شدن شبها، اجلها را نزدیک مى‏سازد و هنگام خروج جان از بدن و دخول در قبر، انسان جزاى آنچه از پیش فرستاده و آنچه واپس نهاده مى‏بیند، و چه بسا اموال را از حرام گردآورده و حق خدا و خلق را نپرداخته است.

امام على (علیه السّلام ) فرمود: هر کس بداند بازگشت او به‏گور است و جایگاهش همان جا است و در مقابل خدا مى‏ایستد و اعضایش بر ضد او شهادت مى‏دهند، حسرت و اندوهش طولانى و عبرتش بسیار و تفکرش دائمى مى‏گردد. (إرشاد القلوب / ترجمه سلگى، ج‏۱، ص: ۱۳۶)

پس لازم است انسان به این سخنان گهر بار معصومین (علیهم السلام) توجه داشته باشد و از دلبستگی به دنیا روی برتابد و همیشه به فکر آخرت و آباد ساختن خانه ای باشد که تا ابد در آنجا خواهد ماند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات