مؤسسه قرآنی فرهنگی بیتالاحزان حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در آستانه تابستان ۱۴۰۴، برای یازدهمین سال متوالی، طرح ملی رحله را به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای قرآنی کشور برگزار میکند. این طرح که با هدف حفظ اجزاء منتخب قرآن کریم و آشنایی با سبک زندگی اسلامی برای نوجوانان و جوانان طراحی شده، فرصتی مغتنم برای انس با کلام وحی در ایام تعطیلات تابستان فراهم میآورد. به همین مناسبت، به گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین یونس اجاقزاده، میزبان موفق طرح ملی رحله در شهرستان شبستر که سومین دوره خود را پشت سر گذاشته، نشستهایم تا از تجربیات و دستاوردهای این طرح بیشتر بدانیم.
به عنوان اولین سؤال، لطفاً طرح ملی رحله را معرفی بفرمایید و راز موفقیت و استقبال گسترده از آن را در چه میدانید؟
طرح ملی رحله سالهاست که به عنوان یکی از موفقترین و ثمربخشترین طرحهای تابستانی در کل کشور شناخته میشود. در این طرح، نوجوانان در یک دوره دوماهه شبانهروزی، که به نوعی اعتکاف علمی و معنوی است، شرکت میکنند. آنها با بهرهگیری از اساتید قرآنی که خودشان نیز رشدیافته همین طرحها هستند، با روحیهای دلسوزانه و دغدغهمند، با مفاهیم قرآنی، تفسیر و سبک زندگی اسلامی با محوریت حفظ قرآن کریم آشنا میشوند.
قرآنآموزان در این دوره چه مهارتهای دیگری به جز حفظ قرآن کسب میکنند؟
قرآنآموزان علاوه بر حفظ بخشی از قرآن کریم، در این مدت به یک مربی خبره حفظ تبدیل میشوند که به تمامی روشهای حفظ و مرور تسلط پیدا میکنند. یکی از برکات مهم طرح این است که شرکتکنندگان پس از پایان دوره، وارد فعالیتهای تشکیلاتی و سازمانی در مساجد، مدارس و پایگاههای بسیج میشوند و آموختههای خود را به دیگران منتقل میکنند؛ امری که ما پس از برگزاری سه دوره متوالی در شهرستان شبستر، به عینه شاهد آن بودهایم.
شما به عنوان مسئول برگزاری طرح در شهرستان شبستر، چه ارتباطی با این طرح داشتهاید و این حرکت قرآنی چگونه در استان آذربایجان شرقی و شهرستان شبستر آغاز شد؟
بنده و صدها نفر از اساتیدی که امروز در این طرحها خدمت میکنند، خود تربیتیافته همین ساختار هستیم. ما پس از شرکت در طرح رحله با مدارس شبانهروزی حفظ قرآن آشنا شدیم و توفیق حفظ کل قرآن کریم را پیدا کردیم. پس از چند سال، با عنایت ویژه استاد بزرگوار، حاج آقای انوری و مدیر محترم مؤسسه، حاج آقای شاهسونی، از سال ۱۳۹۶ به عنوان مسئول مؤسسه بیتالاحزان در استان آذربایجان شرقی معرفی شدم. با همکاری دیگر اساتید، موفق به تأسیس سه شعبه دیگر و چندین زیرشاخه در استان شدیم و توانستیم سه دوره موفق طرح رحله را در شهرستان شبستر برگزار کنیم.
پس از سه دوره برگزاری طرح در شبستر، مهمترین دستاوردها و ثمرات ملموس آن چه بوده است؟
الحمدلله ثمرات این طرح بسیار چشمگیر بوده است. از جمله میتوان به تربیت بیش از پانصد حافظِ اجزاء قرآن و بیش از ده حافظ کل قرآن کریم اشاره کرد. همچنین، قرآنآموزان و اساتید ما موفق به کسب مقامهای اول در مسابقات درونسازمانی نهادهایی مانند جهاد کشاورزی، سپاه و آموزش و پرورش شدهاند.
فراتر از دستاوردهای آماری، این طرح چه تأثیرات بلندمدت و عمیقی بر زندگی و شخصیت نوجوانان شرکتکننده دارد؟
از دیگر ثمرات این دوره میتوان به افزایش علاقهمندی نوجوانان به ورود به حوزه علمیه، انتخاب شغل معلمی قرآن و پذیرش مسئولیتهای فرهنگی در نهادهای مختلف اشاره کرد. تأثیرات این طرح در طول سالهای تحصیلی، ازدواج، انتخاب شغل، تربیت فرزندان و اثرگذاری مثبت بر اطرافیان و بهخصوص در افزایش احترام به والدین و خانواده کاملاً مشهود است.
به طور خلاصه، میتوان گفت فرد در این دوره چهل یا شصت روزه، «بیمه عمر قرآنی» میشود. به همین دلیل، والدین میتوانند از اینکه فرزندان دلبندشان در باتلاق تهاجم فرهنگی و آسیبهای اجتماعی گرفتار شوند، برای سالیان سال آسودهخاطر باشند. البته ممکن است موارد نادری هم وجود داشته باشد که از این قاعده مستثنی باشند، اما همانطور که در هر مجموعهای اتفاق میافتد، این تعداد اندک از باب «النادرُ کالمعدوم» به چشم نمیآیند