شعبه بیت الاحزان روستای منیوحی یکی از شعبه های محروم است که بعد از 5 سال فعالیت توانست مکانی برای فعالیت های خود در نظر گیرد.

 

به گزارش پایگاه پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نقل از اتقان نیوز، مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) در سال ۱۳۷۵ به همت جمعی از روحانیون دهستان خیر از توابع استهبان فارس فعالیتهای خود را آغاز نمود. مسئولان این مؤسسه مردم نهاد بر این باورند گرچه فعالیت های بیت الاحزان از بدو تأسیس تاکنون با رشد و بالندگی قابل قبولی همراه بوده است اما هنوز در ابتدای راه است و تا دست یافتن به هدف نهایی که فعالیت در کل جهان اسلام است راه درازی در پیش دارد.

در حال حاضراین مؤسسه با داشتن یک ساختمان مرکزی، نه مدرسه شبانه روزی ویژه خواهران و برادران و ۱۵۰ شعبه در ۱۲ استان کشور ( فارس- بوشهر- کرمان- سیستان وبلوچستان- یزد- خوزستان- تهران- زنجان- قم – آذربایجان شرقی- خراسان رضوی و خراسان شمالی) عمده فعالیت خود را بر نقاط محروم و روستایی متمرکز نموده است.

ساختمان اکثر شعبه ها در روستا قرار دارد و قرار گرفتن مدارس شبانه روزی حفظ تخصصی قرآن کریم در روستاها تعمدا بوده است چرا که فضای مناسبی برای یاد گیری آموزه های قرآن در روستاها فراهم است.

بر همین اساس شعبه بیت الاحزان روستای منیوحی از توابع اروند کنار نیز یکی از شعبات همین مؤسسه می باشد که در راستای اهداف بلند قرآنی گام برداشته و در جهت پرورش استعداد ها همت گمارده است.

اروند کنار بخشی از شهر آبادان از استان خوزستان است که دارای سه دهستان به نام‌های منیوحی و نصار و نوآباد است منیوحی مهمترین دهستان اروندکنار است که دارای روستاهای مهمی همچون:ابوغزلان، خزعل آباد، ابوعقاب، کوت، ابوشکر، کوت شنوف، ابوخضراوی، ابودیره، سلیم، عفادله و آلبوحمید می‌باشد. مهمترین محصول کشاورزی آن خرما است و دارای انواع سبزیجات و صیفی جات نیز می‌باشد مردم این دهستان علاوه بر کشاورزی به کار صیادی نیز مشغولند. دمای شهر در فصل تابستان به بیش از ۵۰ درجه بالای صفر می رسد.

مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا در روستای منیوحی ۵ سال است مجوز گرفته و تا کنون نیز مکانی به عنوان مؤسسه نداشته است.

این روستا ۸ هزار نفر جمعیت دارد و کل دهستان از چند بخش تشکیل می شود که تا کنون ۲۵ نفر از این روستا حافظ کل قرآن کریم شده اند.

در شش ماه سال گذشته نیز مدیران و فعالین قرآنی این روستا برآن شدند تا مکانی مناسب برای این مؤسسه قرآنی با اجاره‌ی دومیلیون تومان وماهی ۱۵۰هزارتومان در بین بخش های این روستا دائر نمایند.

این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن بخش ها به صورت موازی و پراکنده باعث سخت تر شدن و محدود شدن فعالیت های قرآنی قرار گرفته است. به طوریکه اکثر فعالیت های این مؤسسه در مساجد و حسینیه ها صورت می پذیرد.

به همین خاطر این مؤسسه با کمترین امکانات آموزشی و رفاهی مشغول به ارائه خدمات قرآنی می باشد.

سید احمد هاشمی مدیر مؤسسه بیت الاحزان منیوحی از فراگیران مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن بیت الاحزان بوده است که پس از بازگشت و توجه به پتانسیل های این روستا اقدام به تاسیس شعبه ای در موطن خود می کند.

در ادامه به گفتگویی با مدیر و چندی از حافظان با پایگاه خبری اتقان می پردازیم:

مؤسسه بیت الاحزان منیوحی از چه زمانی شروع به فعالیت نمود؟

۵ سال است که مؤسسه مجوز گرفته ولی مکان مؤسسه نزدیک به شش ماه است با هزینه دو میلیون تومان اجاره شده است.

از چهار سال پیش دوره تابستانه را برگزار کردیم و اولین سال نیز در مسجد امام خمینی روستای منیوحی با ده نفر قرآن آموز که همگی حافظ کل قرآن کریم شده اند فعالیت های قرآنی مان را آغاز نمودیم.

اساتیدی که در حال حاضر هستند همان هایی اند که سال اول قرآن آموز بوده و سال اول در فعالیت های قرآنی این مؤسسه موفق شده اند.

بیشتر فعالیت های شما در چه زمان و با چه مخاطبینی است؟

اکثر دانش آموزان پسر قرآن آموزان فعال مؤسسه هستند چرا که با توجه به مسافت طولانی روستاها و عدم نبود امکانات مناسب تردد دختر بچه ها در یک منطقه سنتی نشین روستا با مشکلاتی مواجه می شود.

بیشترین فعالیت مؤسسه تابستان ها با برگزاری دوره های روزانه است و از ساعت ۸ الی ۱۲ کلاسها و جلسات تشکیل می شود.

نتیجه چند ساله فعالیت های مؤسسه چه بوده است؟

رشته حفظ از اولویت های کاری مؤسسه است اما روخوانی و روانخوانی نیز در کنار آن آموزش داده می شود.

۵۴مؤسسه در حال حاضر حافظ یک جز تا هشت دارد و در تمام دوران خود ۲۵ حافظ کل قرآن تربیت کرده است که این حفاظ بعد از فراگیری چندین جز به مدارس شبانه روزی حفظ قرآن کریم رفته و آنجا حفظ خود را کامل کرده و برمی‌گردند.

تاکنون نیز ۳ نفر از بانوان و ۲۲ نفر از آقایان موفق به حفظ کل قرآن کریم در طول سالیان فعالیت های این مؤسسه شده اند.

ما به خاطر موقعیت جغرافیای این روستا به صورت طولی و پراکنده سعی میکنیم کلاسها را در مساجد برگزار کنیم که هزینه آنها برای ساکنین روستا کمتر باشد.

با توجه به پراکندگی روستا مدیریت قرآن آموزان به چه صورت است؟

روستا خیلی پراکنده است و سرویس نیز غیر از فصل تابستان مهیا نمی باشد.

ساختمان را به خاطر وجود مرکزیت مهیا کردیم . در این مرکز کلاسهای حفظ بصورت کلاسهای روزهای زوج خواهران و کلاس روزهای فرد برادران خواهد بود ودر مساجد و حسینیه ها روخوانی وروانخوانی نیز کار می شود.

در تابستان یک جا جمع می شوند و بعد با سرویس به محل برقراری کلاس می روند که روزانه خیلی هزینه بر است ولی در حال حاضر سرویسی نداریم.

چقد اشتیاق و پتانسیل در این روستا وجود دارد؟

از همان روزهای اولی که کار کردیم ایمان داشتیم که اشتیاق و ظرفیت در این روستا وجود دارد از همان اول با برگزاری چند محفل انس با قرآن شروع کردیم .

انگیزه تون برای شعبه ای از بیت الاحزان چی بود؟

چون خودم هشت سال پیش از بیت الاحزان حافظ شدم و بعد از آن چند محفل در مدارس گرفتیم و مارو تشویق کردند که در این روستای محروم هم اقدام به محلی جهت گسترش معارف دینی و قرآنی دهیم. روستای منیوحی واقعا استعداد و پتانسیل بالایی دارد و ایمان داشتیم روستایمان قطب می شود و الان هم ۲۵ حافظ در یک روستا بنظرم اتفاق مبارک و خوشایندی است.در دهستان ۸ هزار نفری ۲۵ نفر حافظ کل بنظر خوب است چرا که حداقل چنین چیزی در کل خوزستان نداریم.

رابطه بیت الاحزان با شما به چه صورت است ؟

علاوه بر اینکه مجوز خود را از بیت الاحزان گرفتیم تقریبا برنامه های آموزشی را هم از آنجا مطابقت می دهیم .

آقایان شهسوار و عشقی از سمت مؤسسه مرکزی بیت الاحزان نیز به دیدن مؤسسه آمده اند.

هزینه های جاری این مؤسسه از کجا تامین می شود؟

هزینه های این مؤسسه بیشتر از طریق خیرین تامین می شود کمکهای مردمی هم دارد ولی خیلی کم است چرا که روستا هم در منطقه محرومی واقع شده است و اگر هم کمکی باشد بصورت محدود می تواند انجام گیرد.

از خود قرآن آموزان نیز شهریه کمی گرفته می شود که بصورت ماهانه ده هزار تومان برای سه روز در هفته حفظ قرآن است.

این حفظ قرآن نیز در یک ماه تابستان یک جزء و ۵ صفحه و در زمستان چون مدرسه دارند یک چهارم جزء حفظ می شوند.

مؤسسه بیت الاحزان منیوحی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟

از نظر اساتید تجوید حفظ و روخوانی مشکلی نداریم . و تنها مشکلمان از نظر مالی است .

یک برنامه ساده هم برای قرآن آموزان نمی‌توانیم برگزار کنیم به عنوان مثال یک اردویی که قرآن آموزان را به منطقه آبادان برده و در زمین چمن یا استخر بتوانند مشغول باشند به دلیل هزینه ی زیاد نمی توانیم.

یک اردوی داخلی حداقل ۳۰۰ تومانی هزینه میخواهد که متاسفانه به دلیل نبود امکانات مالی از انجام چنین کارهایی محرومیم و و معمولا بچه هایی در سنین راهنمایی نیاز به برنامه های تفریحی زیادی دارند .

استقبال از مراسمات و محافل و کلاسها به چه صورت است؟

تبلیغات انجام می دهیم مثلا روزهای آخر مدارس محافلی برگزار کرده و یا داخل مدرسه ها بنر می زنیم و یا برنامه هارا به صورت شفاهی توضیح می دهیم و در حال حاضر در روستا کمتر کسی است که نشناخته باشد.

بچه ها نیز استقبال می کنند و از نظر جذب مشکلی نداریم .

دوره هایی که برگزار می شود استعدادها مشخص شده و خود قرآن آموزان نیز مشتاق این امر شده و به سمت مدرسه حفظ شبانه روزی گرایش پیدا می‌کنند و در واقع می توان گفت بچه های اینجا هم خیلی موفق هستند.

غیر از مشکل مالی برای اینکه رونق شعبه بیت الاحزان فراهم شود چه پیشنهاد و درخواستی دارید؟

کم لطفی بسیار ناراحت کننده است.از لحاظ مالی که هیچ کمکی نمیکنند لااقل می توانند تبلیغ کنند. مسئولین در اروند کنار هیچ کمکی به فضای رشد قرآنی نکردند.

روستای منیوحی نیز چون در کنار اروند است تمام مسئولین آنجا هستند و تنها در روستا دهیار و شورای روستا که هیچ کمکی نمی کنند. نه سری می‌زنند و نه نظارتی می‌کنند در حالیکه می‌دانند اینجا مؤسسه قرآنی در کل روستا فعالیت های قرآنی انجام می دهد ولی خوب سرکشی مداومی ندارند.

آیا طرح رحله اینجا برگزار شده است؟

خیر طرح رحله خیلی هزینه دارند و ما نتیجه ی آن را که یک چهارم هزینه طرح رحله است در همین دوره های تابستانه که نیاز به آن احساس نمی شود در واقع می توان گفت با بضاعت ما همین دوره های تابستانه خوب است.

قرآن آموزانی که حفظ میکنند مفاهیم قرآنی نیز با آنها کار می شود و رجبی نیز به عنوان استاد با بچه ها خیلی خوب کار می کند و مقام دوم استانی را هم در رشته مفاهیم استان دارا می باشد.

آیا قرآن آموزان بیت الاحزان در مسابقات خاصی تا کنون مقام آورده اند؟

در مسابقات بیت الاحزان که نتایج آن بهمن ماه آمد مقام آوردیم خصوصا که سال گذشته در رشته حفظ کل برادر آقای محمدی اول شد و آقای متقی در حفظ ۱۰ جز اول شد .

احمد رضا رجبی متولد ۷۸ است از ۱۴ سالگی شروع به حفظ قرآن کرده و در حال حاضر ۱۷ سال دارد و به مدت سه سال قرآن کل قرآن را حفظ کرده است.

وی از فراگیران مؤسسه بیت الاحزان روستای منیوحی است که پس حفظ چند جزء واردد مدارس شبانه روزی شده و بعد از حفظ کل قرآن کریم به روستا برگشته و به بقیه قرآن آموزان مشتاق فراگیری قرآن آموزش می دهد.

رجبی با اشاره به نحوه ورودش به مؤسسه گفت : از کلاس اول راهنمایی در کلاسهای قرآن شرکت کردم و بعد از مدتی حفظ کلاسهایی برگزار شد و من در دوره های تابستانه به مدت سه سال شرکت کردم و مشتاق به حفظ کل قرآن شدم وقتی فهمیدم که مؤسسه ای به نام بیت الاحزان است و بصورت فشرده به مدت یک سال حفظ قرآن انجام میدهد آنجا رفتم و به صورت فشرده قرآن را حفظ کرده و بعد از برگشت نیز در حال حاضر به قرآن آموزان مؤسسه قرآن تدریس می‌کنم .

وی در پاسخ به اینکه چرا رشته حفظ را ادامه داده است عنوان کرد : در این جامعه حتما باید به یکی تمسک کرد که از راه گمراه نگشت چون که هیچ کتابی مثل قرآن کامل نیست حتی کتاب های بزرگ تفسیر هم به سطح قرآن نمی رسند کمتر کسی در جامعه است که از قرآن خبر دارد وخیلی کم داریم کسانی که حتی کل قرآن را خوانده باشند و یا حتی کم داریم کسانی که قرآن را ختم کرده تنها ماه رمضان قرآن را ختم میکنند و غیر از ماه رمضان در طاقچه ها قرار دارد.اگر می خواهیم قرآنی شویم و راه قرآن را ادامه دهیم بهترین راه همین است که قرآن را حفظ کنیم.

استاد مؤسسه بیت الاحزان منیوحی با اشاره به دلی بودن تمام کارها در خصوص اختصاص حقوق به اساتید این مؤسسه بیان کرد: حقوقی دریافت نمیکنیم چرا که در کوچکترین برنامه های آن هم میمانیم اساتید اینجا از همان روز اولی که به اینجا آمدند هیچ چشمداشتی از نظر مالی نداشتند واقعا بنظرم عاشق خدمت به قرآن هستند وما از روز اولی که آمدیم اینجا به خاطر بچه های روستا آمدیم و در این راه خیلی از پیشنهادات رو هم نپذیرفتیم .

به اساتید اینجا خیلی پیشنهاد شد که با حقوق جهت تدریس به جایی دیگر بروند ولی کار در خود روستا بسیار لذت بخش است.

وی با اشاره به راه پیشرفت این مؤسسه افزود: خوشبختانه قرآن آدم را همه چیز بی نیاز میکند. اگر به این مؤسسه کمک مالی برسد خیلی جای پیشرفت دارد و بچه های این منطقه همگی از استعداد های بالایی برخوردارند.

علیرضا محمدی فرزند یکی از خیرین روستای منیوحی و برادر یوسف محمدی نفر اول مسابقات حفظ کل قرآن بیت الاحزان از دوازده سالگی شروع به حفظ کرده و اشتیاق به قرآن و دوست داشتن را انگیزه ای برای حفظ میداند.

وی در خصوص نحوه ی فراگیری قرآن گفت: برادرم استادم بود و از اول روخوانی قرآن را یاد گرفتم و بعد از حفظ عم جز و حفظ جز ۲۹ مشتاق شدم که قرآن را حفظ کنم.

محمدی با اشاره به نقش پدر و مادر در این خصوص گفت: اول پدر و مادرم مرا تشویق کردند که قرآنی شوم از اول که قرآنی نبودم بعد از آن در کلاس پنجم که بودم که من و برادرم را با قرآن آشنا کردند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات