سبک زندگی یعنی رفتارهایی که هر فردی برای زندگی خود بر‌می‌‌گزیند از رفتارهای خانوادگی، فامیلی، محلی، شهری گرفته تا واکنش‌های کشوری.

 

به اعتقاد کارشناسان، سبک زندگی اسلامی تنها راهکار برای رسیدن به آرامش در زندگی است و بانوان برای اجرایی کردن این شیوه در زندگی مهم‌ترین نقش را برعهده دارند.

 سبک زندگی یعنی رفتارهایی که هر فردی برای زندگی خود بر‌می‌‌گزیند از رفتارهای خانوادگی، فامیلی، محلی، شهری گرفته تا واکنش‌های کشوری.

از این منظر، می‌توان سبک زندگی را ویژگی‌های رفتاری انسان تعریف کرد و بر اساس اختلاف این ویژگی‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما این ویژگی‌ها از دیدگاه‌های مختلف قابل تقسیم به اشکال مختلف است؛ گستره این تقسیم‌بندی سبک زندگی فردی،‌ خانوادگی،‌ گروه خاص، افراد یک شهر یا منطقه و زندگی‌های بین‌المللی تا سبک زندگی دینی و غیر دینی، خداباور و بی‌اعتقاد به خدا و … را شامل می‌شود.

همه می‌دانیم که محور هر نوع تربیتی خانواده ا‌ست؛ مهم‌ترین کانون اجتماعی که کودک بر آن پای می‌گذارد و از آن پا می‌گیرد و طیف گسترده باورها شامل پذیرفتن یا عدم پذیرفتن یک تفکر، اعتقاد‌ها، استدلال‌ها برای انجام و عدم انجام کارها و حتی بسته‌ یا باز نگه داشتن فکر برای باورهای جدید و … منشأ گرفته از خانواده است.

اینکه آیا یک فرد چشم بسته یک تفکر را می‌پذیرد و برپایه آن عمل می‌کند و یا با چشمان باز به خود اجازه تفکر، تحلیل و انتخاب درست را می‌دهد همه به پایه‌های اولیه زندگی او یعنی دوران کودکی باز می‌گردد. اینکه فرزندان ما اعتقادات دینی ما را می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند، اینکه نگاهشان به دین چگونه است، اینکه دین را یک مسئله فردی می‌دانند یا جمعی، اینکه برای آنها دین مسئله‌ای ثابت و غیر قابل تغییر است یا موضوعی پویاست، جذاب است یا کسل کننده، مورد نیاز است یا زائد و … همه و همه به خانواده باز می‌گردد.

و مادر علاوه بر اینکه وسیله خلق یک انسان است، محور خلق تفکر فرزند نیز هست. زنی که نه صرفاً یک جسم بلکه یک روح و قالب یک اندیشه را در وجود خود پرورش می‌دهد و به کودک خود خواسته و ناخواسته کمک می‌کند سبکی برای تفکر و متعاقب آن سبکی برای زیستن خود انتخاب کند.

اما سبک زندگی اسلامی؛ این سبک منشی دینی و الهی دارد، برگرفته از تفکر خداوندی که انسان را به خوبی می‌شناسد. انتخاب این سبک و آموختن تفکر درست در خصوص آن به کودکان، یعنی گشودن راهی برای داشتن فرزندی صالح برای خانواده و زندگی هدفمند و مبتنی بر اندیشه درست برای فرزند.

 و در این میان وجود الگوهای عملی موفق راه‌ رسیدن را بسیار راحت‌تر می‌کند.

 ما باید به زنان ایران اسلامی یادآوری کنیم که وارث بزرگانی چون فاطمه‌زهرا(س) حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) هستند و باید همچون ایشان شأن و شخصیت خود را حفظ کنند.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات گهربار خود طی روز شنبه ۲۳ آذرماه سال گذشته درباره سبک زندگی اسلامی اینچنین فرمودند: باید ما به دنبال این باشیم که فرهنگ زندگى را تبیین کنیم، تدوین کنیم و به شکل مطلوب اسلام تحقق ببخشیم. البته اسلام بُن مایه‌هاى یک چنین فرهنگى را براى ما معین کرده است. بُن مایه‌هاى این فرهنگ عبارت است از خردورزى، اخلاق، حقوق؛ اینها را اسلام در اختیار ما قرار داده است. اگر ما به این مقولات به طور جدى نپردازیم، پیشرفت اسلامى تحقق پیدا نخواهد کرد و تمدن نوین اسلامى شکل نخواهد گرفت.

 قابل ذکر است اسلام ازدواج و تشکیل خانواده را از مهم‌ترین محور زندگی سالم و استوار معرفی کرده است اولویت‌های اصلی می‌داند و سعادت خانواده را در درجه اول مربوط به کیفیت و روابط زن و مرد و همزیستی زوجین با یکدیگر می‌داند و اگر بخواهیم خانواده سالم و بدون حاشیه‌ای داشته باشیم باید سبک زندگی اسلامی را بر زندگی خود بکار ببندیم.

 پیوندهای روحی و اخلاقی بین دو عضو اصلی خانه یعنی پدر و مادر در زندگی باید استوار و کاملا اسلامی باشد زیرا فرزندان آموزه‌های زندگی سالم را از پدر و مادر فرا گرفته و در زندگی آینده خود بکار می‌بندند.

 نباید فراموش کنیم که دین مبین اسلام بین زن و مرد هیچ تفاوتی قائل نشده است بلکه آنان را مکمل یکدیگر می‌داند و روابط سالم و خوش رفتاری را سرلوحه روابط عاطفی زوجین قرار داده است.

 کارشناسان و مسئولان در جواب این سئوال که روابط  زوجین چه تاثیری بر احیای سبک زندگی اسلامی دارد این چنین اظهار کردند:

 موثرترین و مهمترین نقش و معنای بانوان در فرهنگ ایرانی اسلامی، «مادری» و «همسری» است و این زنان هستند که می‌توانند بنیان زندگی اسلامی را در خانواده پایه‌گذاری و توسعه دهند.

 دراین خصوص ارزیابی کارشناسان درباره نقش بانوان در نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی به این شرح است:

 و برای اینکه بتوانیم سبک زندگی اسلامی ایرانی را در جامعه و خانواده به عنوان سبک غالب توسعه دهیم نیازمند شناخت عوامل بازدارنده این مهم هستیم که کارشناسان این مشکلات را این چنین معرفی کردند:

 برای اینکه بتوانیم در راه رسیدن به سبک زندگی اسلامی در خانواده‌ها و جامعه موفقیت‌هایی را کسب کنیم نیازمند راهکارهای کارشناسانه هستیم:

 مسئولان بدانند که اگر نسل امروز جامعه که خانواده‌های آینده را تشکیل خواهند داد را در انتخاب سبک زندگی درنیابند، این افراد بدون شک به سمت الگوهای غربی که از تجمل و زرق و برق بیشتری برخوردار است، گرایش پیدا خواهند کرد و پس از این گرایش، ایجاد تغییر در مسیر زندگی این افراد کاری بس دشوار است.

 پس بهتر است برای داشتن جامعه سالم از امروز به دنبال حمایت از سبک زندگی اسلامی در بین افراد باشیم و خانواده‌ها را در این مسیر یاری کرده و با کمک همه مسئولان و آحاد مردم شاهد احیای سبک زندگی اسلامی به عنوان سبک غالب خانواده‌ها باشیم.

منبع: ایکنا

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات