یکی از مراجع تقلید شیعیان قلب با ایمان و انسان عالم و با عمل را بالاتر از کبریت احمر که در روایات بیان شده دانست و گفت: انسان اگر علم و ایمان داشته باشد به خدا می‎رسد.

آیت‎الله‎‌العظمی وحید خراسانی، از مراجع عظام تقلید ۳۱ اردیبهشت در ابتدای درس تفسیر خود در مسجد اعظم با قرائت آیات ۳۷ تا ۴۶ سوره یاسین گفت: فهم این آیات، کلید حل مشکل مبدأ و معاد و نبوت است.

وی افزود: هم عالم و هم آدم، مبدأ و معاد دارد؛ چراغ راه مبدأ و معاد که آن چراغ و سراج منیز است، خاتمیت است؛ هر کسی به این مبدأ و معاد عارف شد به کمال رسید و هر کس که جاهل شد، در اسفل السافلین ضلالت گرفتار آمد.

مبدأ، در سراسر این عالم در جریان است

این مرجع تقلید بیان کرد: مبدأ، در سراسر این عالم در جریان است؛ دو حرکت در این عالم وجود دارد که اولین آن حرکت اما به تسخیر است و دومی توأم  بودن آن حرکت با نظام و نظام است؛ این مسئله کلید قفل توحید است و حرکت طبیعی نمی‎تواند مختلف باشد.

وی گفت: اگر متحرک در حرکت مختلف بود کاشف از قدرت محرکه‎ای است که آن طبیعت را خنثی می‎کند؛ روز و شب می‎گذرد و شب آن را از روز می‎گیرد به تعبیر قرآن چه گرفتن بهت‎انگیری؛ باز هم مطلب منعکس می‎شود در نتیجه آن گرفتن و در عمل و در میزان روز و شب که با هم برابر هستند.

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی اظهار کرد: به تدریج روزها از یک طرف بلند و شب‎ها کوتاه می‎شوند واین نظام همچنان در حال اجراست؛ نه یک شب کمتر و نه یک شب بیشتر؛ همیشه این نظام در حال تغییر در یک مدار مشخص توالی متناسب است.

وی گفت: در خصوص این گرفتن و پس دادن روز و شب در این چرخه، باید به این نکته توجه کرد که چه قوامی است که این طبیعت را خنثی می‎کند؛ آنجا که خداوند می‎فرماید: «وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»، عزیز حکیم یعنی قدرت و حکمت لایتنهایی.

این مرجع تقلید اظهار کرد: نه آفتاب قدرت درک شب را دارد و نه شب می‎تواند خورشید را در خود جای دهد؛ حرارت خورشید و شکل این حرارت از منبعی که ۱ میلیون و ۳۰۰ برابر زمین است باعث ایجاد فصول در روی کره زمین و نظام بخشی به زندگی آدمی می‎شود.

وی گفت: این قدرتی که این خورشید با این عظمت که یک ستاره معمولی در جمع ستارگان آسمان است را به این دقت در مدار خود می‎چرخاند که ذره‎ای نقص در این جریان تمام زندگی بشر را زیر رو خواهد کرد، بیانگر حکمت و قدرت لایزال الهی است.

حرکت ماه دقیقاً منطبق بر حرکت انسان بر روی این کره خاکی است

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی عنوان کرد: ماه در اول ماه چون گمشده‎ای است که همه با وسیله با دنبال آن هستند و در وسط ماه کمال می‎یابد تا به بدر تمام برسد و پس از آن دوباره گم می‎شود و پیدا می‎شود؛ این حرکت دقیقاً منطبق بر حرکت انسان بر روی این کره خاکی است.

وی اظهار کرد: این سران کشورها و ابرقدرت‎هایی که این همه در دنیا جارو جنجال به پا می‎کنند فراموش می‎کنند که از لقاح اوول و اسپرم در تخمکی قرار گرفتند که با ذره‌بین هم دیده نمی‎شود و پس از چند سال عمر دوباره از بین خواهند رفت؛ آن‌ها این سیر را فراموش کرده‎اند که این گونه برای مردم و نظام خلقت و خدا عربده‌کشی می‎کنند.

این مرجع تقلید گفت: اگر کسی این سیر را ببیند و دقت کند عزیر می‎شود و زندگی‌اش تغییر پیدا می‎کند و از همه مهم‌تر خشیت پیدا می‎کند؛ چیزی که بسیاری از مردم آن را فراموش می‎کنند.

وی تأکید کرد: مؤمنان کم هستند و کمیاب‌تر از کبریت احمر هستند؛ قلب با ایمان بالاتر و اعز من کبریت‌الاحمر است و انسان اگر علم و ایمان داشته باشد به خدا می‎رسد. نتیجه این بحث آن است که بفهمیم که هیچ نمی‎فهیم و بدانیم که هیچ نمی‎دانیم و هیچ نیستیم.

یادآور می‌شود، منظور از کبریت احمر، جوهر و اکسیری است که خیلی به ندرت یافت می‌شود و کیمیاگران به‌دنبال آن هستند. در روایتی از امام صادق(ع) مؤمنان واقعی و حقیقی را همچون کبریت احمر و به عبارتی یاقوت سرخ و اکسیر و جوهر و معدنی نایاب و نهایتاً کم‌یاب حتی از آن هم عزیزتر و کمتر توصیف کرده و می‌فرمایند: این گونه مؤمنان آراسته به سکوت طولانی (همراه با تفکر) و پوشاندن راز مردم و خودش و برپایی نماز و زکات و حج و روزه و مواسات با برادران دینی در مشکلات و راحتی‌ها هستند، خوشا به حالشان، آن‌ها بهترین جایگاه را دارند و وارثان فردوس در بهشت و جاویدان در آن هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات