و از ميان شما بايد گروهى باشند كه (ديگران را) به خير دعوت نمايند و امر به معروف و نهى از منكر كنند و آنها همان رستگارانند.

 

امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین و واجبات الهی است که همانند دیگر فروع دین دارای اهمیت می باشد، خداوند تبارک و تعالی در آیات زیادی از قرآن کریم به این فریضه دستور داده است؛ در ذیل، تفسیر یکی از این آیات را از تفسیر نور نقل می کنیم:

[وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ]

(آل عمران/۱۰۴)

و از میان شما باید گروهى باشند که (دیگران را) به خیر دعوت نمایند و امر به معروف و نهى از منکر کنند و آنها همان رستگارانند.

نکته‏ ها:

قرار گرفتن آیه مربوط به امر به معروف و نهى از منکر در میان دو آیه‏اى (آیه ۱۰۲ و ۱۰۵) که دستور اتّحاد و یکپارچگى مى‏دهد، شاید از آن رو باشد که در نظام اجتماعىِ متفرّق و از هم پاشیده، یا قدرت دعوت به خیر و معروف وجود ندارد و یا اینکه چنین دعوت‏هایى مؤثّر و کارساز نیست.

امر به معروف و نهى از منکر، به دو صورت انجام مى‏شود:

۱ به عنوان وظیفه‏اى عمومى و همگانى که هر کس به مقدار توانایى خود باید به آن اقدام نماید.

۲ وظیفه‏اى که یک گروه سازمان یافته و منسجم آن را به عهده دارد و با قدرت، آن را پى‏مى‏گیرد. چنان که اگر راننده‏اى در خیابان خلاف کند، هم سایر رانندگان با چراغ و بوق به او اعتراض مى‏کنند و هم پلیس راهنمایى براى برخورد قاطع با متخلّف وارد صحنه مى‏شود.

درباره امر به معروف و نهى از منکر، روایات بسیارى آمده که از نقل آنها صرف نظر و به این مقدار بسنده مى‏کنیم که على علیه السلام فرمود: اگر امر به معروف و نهى از منکر ترک شود، کارهاى نیک و خیر تعطیل و اشرار و بَدان مسلّط مى‏شوند. (نهج البلاغه، نامه ۴۷)

پیام‏ها:

۱ در جامعه اسلامى، باید گروهى بازرس و ناظر که مورد تأیید نظام هستند، بر رفتارهاى اجتماعى مردم نظارت داشته باشند. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ» ۲ اصلاح جامعه و جلوگیرى از فساد، بدون قدرتِ منسجم و مسئول مشخّص امکان ندارد. «مِنْکُمْ أُمَّهٌ» ۳ دعوت‏کننده‏ى به خیر و معروف باید اسلام‏شناس، مردم‏شناس و شیوه شناس باشد. لذا بعضى از امّت این وظیفه را به عهده دارند، نه همه آنها. «مِنْکُمْ أُمَّهٌ»

۴ دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منکر، باید به صورت دائمى باشد، نه موسمى و موقّتى. «یَدْعُونَ»، «یَأْمُرُونَ»، «یَنْهَوْنَ» ۵ امر به معروف، بر نهى از منکر مقدّم است. اگر راه معروف‏ها باز شود، زمینه براى منکر کم مى‏گردد. «یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» ۶ کسانى که براى رشد و اصلاح جامعه دل مى‏سوزانند، رستگاران واقعى هستند و گوشه‏گیرانِ بى‏تفاوت را از این رستگارى سهمى نیست. «أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ۷ فلاح و رستگارى، تنها در نجات و رهایى خود خلاصه نمى‏شود، بلکه نجات و رشد دیگران نیز از شرایط فلاح است. «یَأْمُرُونَ»، «یَنْهَوْنَ»، «أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

(تفسیر نور جلد ۲ صفحه ۱۲۵)

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات