حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی از نام نویسی 1559 نفر در طرح های شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن و طرح ملی رحله مؤسسه بیت الاحزان خبر داد./ استان خراسان رضوی و شهر مشهد بیشترین ثبت نام کننده و مرکز تحفیظ رضوی مشهد بیشترین مخاطب را داشتند./ 7 مرکز شبانه روزی پذیرای قرآن آموزان سال تحفیظی 1400 1401 خواهند بود.

حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی مدیر مراکز شبانه روزی حفظ یکساله بیت الاحزان و عضو ستاد طرح ملی رحله از نام نویسی ۱۵۵۹ نفر در طرح های شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن و طرح ملی رحله این مؤسسه خبر داد.

وی با اشاره به پذیرش ۱۱ مرکز شبانه روزی این مؤسسه از جوانان و نوجوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله از سراسر کشور در بیست و یکمین دوره برگزاری این مراکز گفت: با توجه به شرایط ویژه همه گیری کرونا در کشور، رکود اقتصادی حاکم بر جامعه و همزمانی ایام نام نویسی مراکز شبانه روزی با انتخابات ریاست جمهوری، برخی مراکز با استقبال مناسبی روبرو نشدند و در سال تحفیظی جاری با ادغام این مراکز، مجموعاً ۷ مرکز شبانه روزی در سراسر کشور، اقدام به برگزاری دوره یکساله حفظ کل قرآن کریم می‌نمایند.

این استاد حفظ قرآن کریم تعداد ثبت نام کنندگان در سال جاری را نسبت به سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: در سال گذشته به دلیل شروع همه گیری کرونا استقبال از این مراکز به شدت کاهش پیدا کرد و تنها در ۴ مرکز موفق به برگزاری طرح شدیم اما در سال جاری به دلیل افزوده شدن مرکز تحفیظ رضوی به جمع مراکز و کنترل نسبی کرونا در کشور، شاهد افزایش استقبال از این طرح‌های شبانه روزی در سطح کشور بودیم به گونه‌ای که در مجموع از ۳۰ استان کشور و برخی کشورهای خارجی ۱۵۵۹ شرکت کننده، داوطلب حضور در طرح های شبانه روزی حفظ قرآن کریم بیت الاحزان شدند و ان شاء الله ۷ مرکز برگزار کننده دوره یکساله حفظ شبانه روزی قرآن کریم خواهند بود.

حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی با اشاره به نام نویسی داوطلبان از ۲۱۰ شهرستان در سراسر کشور گفت: اگر بخواهیم از لحاظ آماری وضعیت ثبت نام کنندگان را بررسی کنیم، جوانان و نوجوانان استان خراسان رضوی با ۴۸۷ ثبت نام کننده، بیشترین استقبال از این مراکز را به عمل آوردند و پس از آن استان های خوزستان و فارس به ترتیب با ۲۴۰ و ۱۸۹ ثبت نام کننده رتبه های بعدی تعداد ثبت نام کنندگان را به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: از لحاظ آمار شهرستانی، شهرستان مشهد مقدس با ۳۵۲ شرکت کننده رتبه نخست شهرستان‌های کشور را در استقبال از مراکز شبانه روزی حفظ قرآن به خود اختصاص داد و پس از آن شهرستان‌های آبادان و شادگان در استان خوزستان با ۵۷ و ۵۵ شرکت کننده رتبه های بعدی شهرستان‌های با بیشترین ثبت نام کننده در طرح های شبانه روزی را کسب کردند.

معاون تهذیب حوزه علمیه قرآنی امام صادق(ع) با بیان این که ۴۴ نفر از ثبت نام کنندگان از اتباع کشورهای خارجی هستند گفت: علاوه بر این تعدادی نیز از کشور عراق جهت حضور در این مراکز درخواست داده‌‌اند که هم اکنون در حال رایزنی با مسئولان جهت دریافت مجوز ورود این قرآن آموزان به کشور هستیم.

مدیر مراکز شبانه روزی بیت الاحزان در خصوص سطح تحصیلات داوطلبان دوره خاطر نشان کرد: در این دوره از سطوح مختلف تحصیلی کلاسیک و حوزوی داوطلب داشته ایم که تعداد داوطلبان دارای تحصیلات حوزوی ۲۰۰ نفر و داوطلبان دارای تحصیلات کلاسیک ۱۳۵۹ نفر می‌باشند.

وی گروه سنی شرکت کنندگان را نیز دارای تنوع بسیار عنوان کرد و گفت: مقطع سنی ۱۱ تا ۱۵ سال با ۷۷۴ داوطلب، بیشترین استقبال از طرح را به عمل آورده اند و پس از آن مقاطع سنی ۱۶ تا ۱۹ سال با ۵۳۲ شرکت کننده و ۲۰ تا ۲۵ سال با ۲۲۹ شرکت کننده قرار دارند.

حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی در ادامه به تشریح آمار ثبت نام کنندگان در مراکز شبانه روزی پرداخت و گفت: بیشترین داوطلب را مرکز تحفیظ رضوی واقع در مشهد مقدس با ۶۵۴ ثبت نام کننده به خود اختصاص داده است و پس از آن مرکز حضرت زینب کبری (س) واقع در شهرستان نی ریز که تنها مرکز ویژه خواهران در سطح کشور است با ۱۸۰ ثبت نام کننده رتبه دوم پر استقبال ترین مراکز را به خود اختصاص داده است و مرکز امام سجاد (ع) قم نیز با ۱۳۴ داوطلب حضور در مجموع ثبت نام کنندگان یکساله و طرح رحله رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

مدیر مراکز شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم در خصوص سایر مراکز برگزار کننده طرح نیز گفت: علاوه بر سه مرکز فوق الذکر مرکز شبانه روزی امام حسن مجتبی(ع) واقع در روستای لای خرمی استهبان، مرکز حضرت امیرالمؤمنین (ع) روستای صحرارود فسا، مرکز حضرت ثامن الحجج واقع در روستای سرآسیاب شهرستان چناران و مرکز شبانه روزی امام رضا(ع) واقع در شهرستان بیرجند با تجمیع قرآن آموزان مراکزی که به حد نصاب نرسیده اند و اضافه شدن برخی قرآن آموزان طرح‌های رحله ان شاء الله در سال تحفیظی جدید برگزار کننده دوره‌های حفظ یکساله کل قرآن کریم خواهند بود.

معاون تهذیب حوزه علمیه قرآنی امام صادق(ع) افزود: با اتمام نام نویسی طرح، مصاحبه تخصصی ورود به این مراکز بسته به فاصله محل زندگی قرآن آموز از مرکز انتخابی به صورت حضوری یا مجازی آغاز گردیده است، برخی مراکز نتیجه نهایی مصاحبه را اعلام کرده اند و برخی مراکز نیز در روزهای آینده نتایج را اعلام می کنند که به مرور در پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نشانی beytolahzan.ir بارگذاری خواهد شد.

حجت الاسلام شاهسونی در خصوص طرح های رحله افزود: استقبال از طرح ملی رحله نیز نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است ولی در عین حال به دلیل به حد نصاب نرسیدن برخی مراکز، تعدادی از مراکز را در یکدیگر ادغام خواهیم کرد که در روزهای آینده جزئیات برنامه‌های طرح ملی رحله نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: افتتاحیه دوره آزمایشی به صورت همزمان بین مراکز یکساله و طرح‌های رحله ۱۸ تیرماه خواهد بود و کلاس‌ها به صورت رسمی از شنبه ۱۹ تیرماه آغاز خواهد شد.

مدیر مراکز شبانه روزی حفظ یکساله بیت الاحزان با اشاره به تاریخچه برگزاری طرح های شبانه روزی حفظ یکساله گفت: این مراکز طی ۲۰ سال گذشته به صورت سالانه پذیرای قرآن آموزانی از سراسر کشور بوده است و علیرغم عدم حمایت قابل توجه از سوی مراکز و نهادهای دولتی توانسته افتخارات زیادی بیافریند و تربیت بیش از ۱۲۰۰ حافظ کل و هزاران حافظ اجزاء قرآن کریم در این مراکز یکی از ثمرات برگزاری مراکز شبانه روزی حفظ یکساله قرآن بوده است. با توجه به شبانه روزی بودن این دوره ها، شهریه دریافتی از قرآن آموزان تنها بخش کوچکی از هزینه های این طرح ملی را پوشش می‌دهد و سایر هزینه ها معمولاً از طریق کمک‌های مردمی و خیرین تأمین می‌گردد لذا از عزیزانی که تمکن مالی دارند دعوت می‌کنیم با یاری این فعالیت قرآنی، در ثواب تربیت نیروهای توانمند و اثرگذار قرآنی و گسترش بستر رشد و بالندگی جوانان کشورمان سهیم باشند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات