نگاهی به عملکرد مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سال 1395

 

 بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سالی که گذشت

(نگاهی به عملکرد مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سال ۱۳۹۵)

ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أصلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرعُهَا فِی السَّمَاءِ         ابراهیم/۲۴

بحمدالله فعالیت های مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سال گذشته علی رغم تحمل سختی ها و مشقات زیاد با تلاش های بی وقفه مسئولان و خادمان قرآن کریم مؤسسه با رشد و بالندگی همراه بود.

بیت الاحزان در سال ۱۳۹۵ فعالیت های خود را با ۱۵۳ شعبه آغاز کرد و اکنون که در پایان سال هستیم تعداد شعب به عدد ۱۶۵ شعبه رسیده است.

همچنین آمار حافظان کل قرآن کریم مؤسسه، تا پایان سال ۹۴ مجموعاً ۱۱۹۷ نفر بوده و بحمد الله در سال ۹۵ رقم این آمار به ۱۴۰۰ حافظ کل قرآن کریم افزایش یافته است که این افزایش آمار نشانگر موفقیت های چشم گیر بیت الاحزان در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم خصوصاً در مدارس شبانه روزی می باشد.

برگزاری طرح ملی رحله در ۳۹ نقطه از ۱۴ استان کشور با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مؤسسات مردم نهاد با ثبت نام قریب ۲۵۰۰ قرآن آموز ۱۳ تا ۲۲ ساله برادر و تربیت ۱۶۰۰ حافظ اجزاء را می توان یکی از مهمترین و اثرگذارترین فعالیت های قرآنی در راستای تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سطح کشور دانست.

راه اندازی ۲ مدرسه حفظ و تدبر یکساله کل قرآن کریم در کلانشهر تهران، و دو مدرسه در شهرستان بیرجند و شهرستان قلعه گنج (استان کرمان ویژه خواهران) مدل الگوی توسعه از پایین به بالا را اثبات کرد. مؤسسه ای که در سال ۱۳۸۰ اولین مدرسه شبانه روزی حفظ خود را با اجاره چند منزل مسکونی قدیمی و حداقل امکانات در روستایی که اکنون به قرآن آباد ایران (محمدآباد/ استهبان/فارس) شهره شده است با ۱۳ قرآن آموز آغاز کرد در سال ۹۵ با فعالیت ۱۰ مدرسه شبانه روزی و ۳۰۰ قرآن آموز ، همچنان فعالیت های خود را ادامه می دهد که این مهم را به اثبات رساند که می توان الگوی توسعه را از یک روستا به شهرهای بزرگ کشور تسری داد.
اما گسترش فعالیت های مؤسسه به کشور ایران محدود نشد، جایی که حضور خانواده آمریکایی جهت حفظ قرآن کریم در روستای قرآن آباد ایران (از توابع استهبان فارس) تعجب همگان را برانگیخت. خانواده شیخ (شامل مادر، دو دختر و یک پسر) که ساکن نیویورک آمریکا هستند پس از رایزنی با مسئولان مؤسسه به ایران مهاجرت کردند تا فرزندان این خانواده در مدت یک سال در مدارس شبانه روزی مؤسسه به حفظ کل قرآن کریم بپردازند.

راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور در قرآن‌آباد ایران برای اولین بار در کشور نیز از جمله اقدامات شاخص سال ۹۵ بود. این شکل از حوزه که طلاب پایه یک حوزه همراه با دروس حوزوی در طی دو سال کل قرآن را حفظ می کنند تحسین آیت الله مکارم را نیز در پی داشت.

اما یکی از مهم ترین اتفاقات سال جهت مؤسسه در اردیبهشت ماه رقم خورد. جایی که مجتبی فرد فانی، قرآن آموخته مدارس شبانه روزی بیت الاحزان موفق شد رتبه نخست رشته حفظ کل سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کند. به این ترتیب برای نخستین بار یکی از حافظان مدارس شبانه روزی بیت الاحزان موفق به کسب رتبه بین المللی در مسابقات جمهوری اسلامی گردید.

گستردگی فعالیت‌های بیت الاحزان در این سال باعث شد مسئولین استانی و کشوری و همچنین علمای اعلام در طول سال از مؤسسه و فعالیت‌های آن بازدید داشته باشند. بازدید حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج و آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران از مراکز قرآنی بیت الاحزان تعدادی از شاخص ترین این بازدیدها بود. همچنین آیات عظام مکارم شیرازی و وحید خراسانی، از علمای برجسته ای بودند که در دیدار با مسئولین و حافظان مؤسسه در جریان گزارش فعالیتها قرار گرفتند.

تعامل صدا و سیما و سایر رسانه‌های مجازی و نوشتاری با بیت الاحزان در این سال با وجهی فراگیرتر از سال ۹۴ ادامه یافت. پس از حضور مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن و بازدید از مراکز قرآنی مؤسسه، اعتماد رسانه ملی به فعالیت های مؤسسه افزایش یافت تا جایی که در پخش تیزرهای متعدد طرح ملی رحله از شبکه های مختلف سیما و برنامه هایی نظیر گزارش مراسم تجلیل از حافظان (پخش از شبکه قرآن و شبکه فارس)، مستند سفیران نور با معرفی زندگی سرکار خانم کریمیان مسئول شعبه پردیسان قم(پخش از شبکه مستند)، پخش چندین برنامه و مستند از فعالیتهای مدارس بیت الاحزان در برنامه رصد (شبکه قرآن)، مستند معرفی روستای قرآنی لای خرمی(شبکه قرآن) و تهیه مستند از قرآن آموزان خارجی مدارس شبانه روزی(شبکه افق) شاهد تجلی این همکاری بودیم.

علاوه بر صدا و سیما، خبرگزاری های مطرح کشوری نظیر خبرگزاری ایکنا، فارس، تسنیم و سایر خبرگزاری های مؤثر و ارزشی کشور به پوشش اخبار و رویدادهای مؤسسه بیت الاحزان پرداختند.

چاپ گزارشی از مدارس شبانه روزی بیت الاحزان تهران در روزنامه همشهری و همچنین چاپ گزارش تفصیلی از روستای قرآنی محمد آباد (قرآن آباد ایران) در ماهنامه همشهری آیه، گوشه ای از افزایش تعامل با مؤسسه در رسانه های مکتوب را به تصویر کشید.

برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حضور هزاران نفر از علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با ابتکاری جدید و توزیع اطعام قرآنی بین ۲۰۰۰ نفر از عزاداران به رسم هرساله ، ارادت بیت الاحزانیان و محبین اهل بیت (علیهم السلام) به حضرت زهرا (سلام الله علیها) را نشان داد.

همچنین روز ۲۵ شهریور ماه، شهرستان قرآنی استهبان شاهد برگزاری بزرگ ترین جشنواره حافظان کل قرآن کریم کشور بود. تجلیل از ۲۰۳ حافظ کل قرآن کریم با حضور بیش از ۵۰۰۰ نفر از علاقمندان به کلام وحی و اهل بیت (علیهم السلام) شاهکاری بود برای مؤسسه ای که قلب تپنده آن در یک روستا قرار گرفته است و تمامی فعالیت های آن از همان روستا مدیریت می شود. در پایان این جشنواره نزدیک به ۵۰۰۰ نفر از علاقمندان به قرآن کریم که از سراسر کشور گردهم آمده بودند میهمان سفره حضرت زهرا (سلامالله علیها) بودند.

برگزاری باشکوه مسابقات سراسری بیت الاحزان در شیراز یکی دیگر از برنامه های موفق در روزهای پایانی سال ۹۵ بود. اما تجلیل از ۷ حافظ کل قرآن تربیت شده مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در مراسم افتتاحیه همایش ملی «ریحانهالنبی» که در شهرستان مهر (از توابع فارس) برگزار شد به طراوت فعالیت های پایان سال مؤسسه افزود.

و در پایان سال ۱۳۹۵ با تمام تلخی ها(بی مهری ها، عدم تحقق وعده ها، مضیقه های مالی) و شیرینی ها (افتخارات، پیشرفتها، اقدامات جدید و اثرگذار) سپری شد، اما در این میان مروری کلی بر فعالیت های قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) خالی از لطف نیست.

فروردین

جشن بزرگ میلاد حضرت زهرا (س) با حضور گسترده محبین اهل بیت(ع) دهستان خیر و شهرستان استهبان در مرکز مدیریت بیت الاحزان

افتتاح شعب ده به و مبارک آباد از توابع شهرستان قیر و کارزین (استان فارس) در روزهای آغازین سال

گردهمایی سالانه سفیران قرآنی بیت الاحزان

تصویب جزئیات اجرایی طرح ملی رحله ۹۵ در نشست اعضای ستاد طرح ملی رحله در مرکز مدیریت بیت الاحزان

حضور کارکنان بیت الاحزان در مراسم تشییع و گرامیداشت سردار شهید محسن الهی و نام گذاری سالن ورزشی مؤسسه به نام این شهید عزیز

برگزاری سیزدهمین نشست مسئولان منطقه ای بیت الاحزان به میزبانی شهر مقدس قم

اردیبهشت

آغاز ثبت نام شانزدهمین دوره مدارس شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم

نشست خبری تشریح برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد و معرفی فعالیت های مؤسسه بیت الاحزان توسط حجت الاسلام شاهسونی

راه اندازی مدرسه شبانه روزی حضرت ولی عصر (عج) در کلانشهر تهران با مشارکت نیروی دریایی سپاه (دو واحد برادران و خواهران)

افتتاح شعبه مؤسسه در روستای ده عرب (ابرکوه/ یزد)

آغاز ثبت نام دومین دوره طرح ملی رحله در سراسر کشور

افتتاح شعبه مؤسسه در شهر انارستان از توابع شهرستان جم استان بوشهر

کسب رتبه نخست رشته حفظ کل سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران توسط مجتبی فردفانی از قرآن آموختگان مدارس شبانه روزی بیت الاحزان

خرداد

برگزاری کارگاه آموزشی و توجیهی طرح ملی رحله جهت مدیران و مسئولان طرح

حضور و اجرای برنامه مجتبی علیرضالو حافظ بیت الاحزان به عنوان نماینده ایران در رشته حفظ کل مسابقات بین المللی قرآن امارات

برگزاری چهاردهمین نشست مسئولان منطقه ای بیت الاحزان در شیراز و تقدیر از ۱۰ شعبه برتر مؤسسه بیت الاحزان در سال ۹۴

استقبال از طرح‌های قرآنی بیت الاحزان جهرم با نام نویسی ۱۰۴۱ نفر تحت مدیریت صالح حیدری مقدم مسئول این شعبه

تیر

برگزاری مراسم تجلیل از مجتبی فرد فانی نخبه قرآنی فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس

حضور بیت الاحزان با ۲ غرفه در حضور بیت الاحزان با دو غرفه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و بازدید چهره های قرآنی از این غرفه ها

مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره مدارس شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم در استهبان

افتتاح مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم ویژه خواهران در شهرستان قلعه گنج (کرمان)

آغاز روند اجرایی طرح ملی رحله ۲ در ۳۹ نقطه کشور با حضور نزدیک به ۱۶۰۰ قرآن آموز

مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم حضرت امام رضا(ع) در شهرستان بیرجند راه اندازی شد

مدارس شبانه روزی حفظ قرآن کریم حضرت ولی عصر (عج) تهران با سخنرانی آیت الله صدیقی رسماً آغاز به کار کرد

مرداد

 

دوره ۱۴ روزه تربیت معلم مهد و پیش دبستانی با تدریس حجت الاسلام مهدی زاده، ویژه مربیان مهد و پیش دبستانی مؤسسه برگزار شد.

کارگاه آموزشی یک روزه توانمندسازی بخش اداری و مالی شعب، با حضور نمایندگانی از شعب مؤسسه در مرکز مدیریت بیت الاحزان برگزار شد.

طی مراسمی شعبه مؤسسه بیت الاحزان در شهر یزد آغاز به کار کرد.

حضور خانواده قرآنی آمریکایی در مدارس شبانه روزی بیت الاحزان

شهریور

به همت مؤسسه بیت الاحزان اولین مدرسه علمیه قرآن محور کشور در روستای محمد آباد (استهبان/ فارس) راه اندازی شد.

پانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم مؤسسه بیت الاحزان در شهرستان قرآنی استهبان با شکوه و عظمت خاصی برگزار شد

در این مراسم از ۲۰۰ حافظ کل قرآن مؤسسه که در سال تحفیظی ۹۴-۹۵ به حفظ کل قرآن کریم نائل آمده بودند تجلیل شد

مهر

عضویت مدیر مؤسسه بیت الاحزان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور

ساختمان جدید شعبه بیت الاحزان خورموج (از توابع بوشهر) با  زیر بنای سیصدو بیست مترمربع در قطعه زمین ۵۶۰ متری افتتاح شد

کارگاه آموزشی دو روزه حفظ متدبرانه قرآن کریم با محوریت سوره مبارکه آل عمران در مرکز مدیریت بیت الاحزان برگزار شد

آبان

پانزدهمین نشست مسئولان منطقه ای بیت الاحزان به میزبانی شعبه سروستان برگزار شد

صالح حیدری مقدم طی حکمی به سمت مشاور آموزشی فرهنگی مؤسسه بیت الاحزان منصوب شد

با حکم مدیر مؤسسه بیت الاحزان دکتر حبیب قاسمی، شهردار جویم به سمت مشاور حقوقی و اقتصادی مؤسسه منصوب شد.

ساختمان جدید شعبه همنده طی مراسمی افتتاح شد.

سید محمد مهدی بحرالعلوم رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از فعالان قرآنی کشور، از مراکز قرآنی مؤسسه بیت الاحزان در استهبان بازدید کرد.

کارگاه آموزشی دو روزه روشهای کار با کودک با تدریس حجت الاسلام راستگو در مرکز مدیریت بیت الاحزان برگزار شد

آذر

دوره تربیت معلم تجوید و روخوانی قرآن کریم با تدریس استاد حبیبی در مرکز مدیریت بیت الاحزان برگزار شد

نشست «نقشه راه ظهور دولت کریمه امام زمان» با تدریس استاد دکتر شفیعی سروستانی در مرکز مدیریت بیت الاحزان برگزار شد

بازدید حجت الاسلام رضوی استاد اخلاق مؤسسه بیت الاحزان از مراکز قرآنی مؤسسه

حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از مراکز قرآنی بیت الاحزان بازدید کرد

نشست سالانه مسئولان و مدیران شعب بیت الاحزان در مشهد مقدس برگزار شد

دی

برگزاری برنامه های مختلف طلب نزول باران در شعب مؤسسه در سراسر کشور

داوود اسلامی نسب به سمت بازرس دفتر زیارتی مؤسسه منصوب شد

۲۰۰ حافظ طلبه بیت الاحزان با آیت الله مکارم شیرازی در قم دیدار کردند. پس از گزارش مدیر مؤسسه در خصوص فعالیت های بیت الاحزان ایشان فرمودند: «بحمدالله بیت الاحزان حضرت زهرا (س) بیش از آنچه من اطلاع داشتم و می دانستم گسترش یافته است.» ایشان همچنین ضمن ابراز خرسندی از این که فعالیت های بیت الاحزان منجر به راه اندازی حوزه علمیه شده است این اقدام را مهم و از نقاط قوت عملکرد بیت الاحزان عنوان نمودند.

طرح میثاق با قرآن با رویکرد ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف و ارتقاء کیفیت حفظ در حافظان ۱۵ جزء به بالا آغاز به کار کرد.

بهمن

جمعی از مسئولان مؤسسه با حضرت آیت الله وحید خراسانی دیدار کردند.

شانزدهمین نشست مسئولان منطقه ای بیت الاحزان در شعبه شهید بردبار شیراز برگزار شد.

مراسم شام غریبان حضرت زهرا در فاطمیه اول در مرکز مدیریت بیت الاحزان و تمامی شعب مؤسسه در سراسر کشور برگزار شد

بازدید آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج و عضو مجلس خبرگان رهبری از مراکز قرآنی بیت الاحزان

شعب مؤسسه در سراسر کشور اقدام به برگزاری ویژه برنامه های دهه مبارکه فجر  و حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن نمودند

اسفند

پانزدهمین دوره مسابقات سراسری مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) پنجشنبه، ۵ اسفند ماه با تجلیل از نفرات برتر هر رشته در اختتامیه این مسابقات به کار خود پایان داد

مراسم بزرگ شام غریبان حضرت زهرا در فاطمیه دوم با حضور جمع کثیری از محبین اهل بیت در مرکز مدیریت بیت الاحزان برگزار شد

همزمان در تمامی شعب مؤسسه در سراسر کشور جلسات عزاداری برپا شد.

اولین گروه از حافظان قرآن بیت الاحزان راهی سفر زیارتی کربلا شدند.

در مراسم افتتاحیه همایش ملی «ریحانهالنبی» از ۷ حافظ کل قرآن تربیت شده مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) تجلیل به عمل آمد.

 بازدید آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران از مدرسه حفظ و تدبر یکساله حضرت ثامن الحجج (ع) مشهد مقدس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات