مدیر مسئول بیت الاحزان خبر داد:
بیستمین دوره جشنواره ملی جبرئیل امین به منظور تجلیل از 172 حافظ کل قرآن کریم مؤسسه بیت الاحزان پنجشنبه 4 اسفند 1401 در حرم حضرت شاهچراغ(ع) شیراز برگزار خواهد شد

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مسئول مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان از برگزاری بیستمین دوره جشنواره ملی جبرئیل امین به منظور تجلیل از ۱۷۲ حافظ کل قرآن کریم این مؤسسه در شیراز خبر داد.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با آستان مقدس حضرت احمد بن موسی (ع) و برنامه‌ریزی های انجام شده گفت: بیستمین دوره جشنواره ملی جبرئیل امین ان شاء الله از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۴ اسفند ماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز با حضور قریب ۴۰۰۰ نفر از حافظان، اساتید، مربیان و فعالان قرآنی مؤسسه بیت الاحزان و آحاد مردم قرآنی و ولایی شیراز آغاز خواهد شد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان این که از مسئولین مختلف استانی، تعدادی از نمایندگان مجلس و وزرا جهت حضور در جلسه دعوت کرده‌ایم به تشریح برنامه‌های این جشنواره پرداخت و گفت: مراسم پرشور استقبال از حافظان، قرائت مجلسی توسط سید جواد حسینی قاری بین المللی قرآن کریم، اجرای برنامه حفظ قرآن توسط تعدادی از حافظان مؤسسه، سخنرانی مدعوین و در نهایت اهدای هدایا و تجلیل از حافظان قرآن کریم از بخش‌های پیش بینی شده جهت این جشن باشکوه قرآنی است.

شاهسونی در خصوص تعداد حافظان معرفی شده در جشنواره افزود: در این مراسم از تعداد ۱۷۲ حافظ کل و ۷۲ حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم که در طی سال تحفیظی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ در شعب روزانه و مراکز شبانه روزی حفظ یکساله مؤسسه موفق به حفظ قرآن کریم شده‌اند با اهدای هدایای نقدی و تندیس ویژه جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

مدیر مسئول بیت الاحزان ادامه داد: از ۱۷۲ حافظ کل قرآن کریم معرفی شده تعداد ۸۵ نفر از برادران و ۸۷ نفر نیز از خواهران می‌باشند. در میان مراکز شبانه روزی برادران، مراکز شبانه روزی تحفیظ رضوی مشهد با ۲۶ و امام سجاد(ع) قم با ۱۹ حافظ کل سهم بیشتری در تربیت حافظان کل قرآن کریم در یک سال گذشته داشته اند و مرکز شبانه روزی حضرت زینب کبری(س) نی ریز نیز با تربیت ۴۱ حافظ کل پیشتاز فعالیت قرآنی در قسمت خواهران بوده است. در بخش شعب روزانه مؤسسه نیز شعبه شهر ارد شهرستان گراش با تربیت ۸ حافظ کل قرآن کریم در صدر شعب مؤسسه قرار دارد و پس از آن شعب شهر صدرا شیراز، قلعه گنج کرمان و مسجد جابری تهران با ۵ حافظ کل بیشترین سهم را در تربیت حافظان کل قرآن کریم شعب روزانه مؤسسه در سال ۱۴۰۱ داشته اند.

عضو شورای ارزیابی حافظان قرآن پراکندگی جغرافیایی حافظان در کشور را یکی از ویژگی‌های فعالیت‌های بیت الاحزان عنوان و خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در این دوره از ۲۲ استان کشور حافظان کل قرآن کریم معرفی خواهند شد که استان‌های فارس، خراسان رضوی و خوزستان به ترتیب با معرفی ۴۰، ۲۴ و ۱۸ حافظ موفق ترین استان‎‌ها در پرورش حافظ کل قرآن در سال گذشته بوده اند که اگر حافظان ۲۰ جزء را هم حساب کنیم از ۲۵ استان در این جشنواره حضور می‌یابند. ضمن این که طبق برآورد صورت گرفته امسال حافظانی از ۸۰ شهرستان کشور در جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند که شهرستان‌های مشهد مقدس، شیراز و قم به ترتیب با معرفی ۱۳، ۱۰ و ۹ حافظ کل قرآن کریم در صدر قرار دارند؛ البته اگر حافظان ۲۰ جزء را هم در این زمره به حساب آوریم تعداد شهرستان‌های کشور در تربیت حافظان قرآن به عدد ۱۰۱ می‌رسد که عدد قابل توجهی است.

وی در ادامه به ارائه آماری از وضعیت سنی حافظان این جشنواره پرداخت و گفت: کوچکترین حافظی که در این جشنواره تقدیر می‌شود در رشته حفظ بیست جزء ۱۲ سال سن دارد و دو حافظ کل ۱۳ ساله نیز در جمع حافظان امسال به چشم می‌خورد که همگی از قرآن آموزان مراکز شبانه روزی حفظ یکساله مؤسسه بوده‌اند اما وجود بانوی حافظ ۴۶ ساله از شعبه پردیسان قم نیز بیانگر گستردگی دامنه سنی حافظان این جشنواره می‌باشد. طبق بررسی صورت گرفته ۶۹ حافظ کل زیر ۱۸ سال سن دارند، ۶۷ نفر بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند و ۳۶ نفر نیز بیش از ۲۴ سال سن داشته اند.

حجت الاسلام شاهسونی در پایان با اشاره به هزینه سنگینی که برگزاری این جشنواره دارد تأکید کرد: با توجه به این که مؤسسه بیت الاحزان، نهادی مردمی است و بهره چندانی از حمایت‌های دولتی نمی‌برد، از تمامی مردم نیک اندیش و قرآن دوست که در همه سال‌های فعالیت بیت الاحزان پشتیبان ما بوده‌اند دعوت می‌کنیم جهت برگزاری این جشنواره فاخر ملی یاریگر این مؤسسه مردمی باشند.

اشتراک در
اطلاع از
2 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

زهرا دهقانی❤️

خدا قوت