همه چیز در مورد دانشسرا و امتیاز کارشناسی  علوم قرآن وحدیث ویژه حافظان قرآن کریم

مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) جهت ارتقاء سطح علمی حافظان کل قرآن کریم، از سال ۸۳ مجموعه ای را تحت عنوان دانشسرای علوم قرآن و حدیث باقرالعلوم(ع) راه اندازی نموده است.

با توجه به روند افزایشی استقبال از این مرکز و ایجاد سؤالات و ابهاماتی در خصوص فعالیت دانشسرا و نحوه دریافت امتیاز کارشناسی علوم قرآن و حدیث، در مطلب حاضر، تعدادی از رایج ترین سؤالات مطروحه در این مورد به همراه پاسخ مشروح آن ارائه شده است:

چه کسانی مشمول دریافت مدرک لیسانس علوم قرآن و حدیث میباشند؟

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی هر فردی که حافظ کل باشد، به شرط قبول شدن در کنکور سراسری کارشناسی ارشد ( رشته علوم قرآن و حدیث) و آزمون کتبی (ترجمه) و شفاهی قرآن کریم (حفظ کل) مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث به ایشان اعطاء میگردد.

آزمون های کارشناسی ارشد زیر نظر چه سازمان هایی برگزار می‌شود؟

کنکور سراسری زیر نظر سازمان سنجش و دو  آزمون کتبی (ترجمه) و شفاهی (حفظ کل) زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی انجام میشود.

آزمون های کارشناسی ارشد هر ساله در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

کنکور کارشناسی ارشد و آزمون کتبی (ترجمه) هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار میشود.

آزمون شفاهی (حفظ کل) هر ساله در مرداد ماه برگزار می شود.

آیا هر سازمان مدرکی جداگانه ارائه میدهد؟ و آیا امکان ادامه تحصیل با این مدارک وجود دارد؟

وزارت علوم (سازمان سنجش) مدرک کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث را اعطاء کرده که با این مدرک میتوان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به صورت رایگان ادامه تحصیل داد و سازمان تبلیغات نیز مدرک معادل کارشناسی را ارائه میدهد.

آیا با مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث میتوان در رشته های دیگر از قبیل پزشکی یا روان شناسی یا… ادامه تحصیل داد؟

با مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث نمیتوان در دیگر رشته ها ادامه تحصیل داد و صرفاً در زیر شاخه های این رشته( از قبیل تفسیر،  حدیث، علوم قرآن، نهج البلاغه) امکان ادامه تحصیل وجود دارد

دانشسرای علوم قرآن و حدیث باقرالعلوم (ع) چیست و در کجا قرار دارد و در چه زمینه ای فعالیت دارد؟

دانشسرای علوم قرآن و حدیث باقرالعلوم (ع) وابسته به موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها که پیشتر به نام ارتقاء علمی شهرت داشت در استان فارس، شهرستان استهبان قرار دارد و هر ساله برگزار کننده کلاس های آمادگی کنکور سراسری کارشناسی ارشد است که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دوره های آمادگی کنکور دانشسرا چند ماهه است و از چه زمانی شروع میشود؟

دوره های دانشسرا ۹ ماهه است و هر ساله از آذر ماه شروع به فعالیت میکند به این ترتیب که تا اردیبهشت ماه کلاس های آمادگی کنکور برگزار می‌شود و بعد از کنکور تا مرداد ماه نیز برنامه حفظ و تثبیت انجام میشود، کما اینکه در طول دوره نیز دانشجویان برنامه حفظ و تثبیت دارند.

ملاک ورود به دانشسرا چه چیزهایی میباشد؟

یکی از ملاک های مهم جهت پذیرفته شدن دانشجویان در دانشسرای باقر العلوم (ع) قبولی در آزمون ۱۵ جزء است که قبل از ورود به دانشسرا در مصاحبه ورودی از دانشجویان به عمل می آید

چرا حد نصاب آزمون شفاهی ۱۵ جزء میباشد؟

به دلیل فشرده بودن طول دوره و نبود وقت کافی جهت تثبیت و حفظ، بایستی دانشجویان بر حداقل ۱۵ جزء از محفوظات خود مسلط باشند تا بتوانند در آزمون شفاهی حفظ موفق شوند

نقاط قوت دانشسرا چه چیزهایی هستند؟

از نقاط قوت این طرح، استفاده از اساتید مجرب دانشگاهی، حوزوی، قرآنی همراه با کتب و جزوات خلاصه نویسی شده است و همچنین حضور ناظر آموزشی در مجموعه و رصد نمودن برنامه های آموزشی توسط ایشان است که نتیجه ی آن آمادگی حداکثری دانشجویان در کنکور میباشد.

از دیگر مزایای دوره دانشسرا، برنامه ریزی هفتگی دروس ارشد همراه با برنامه مباحثه دانشجویان و برگزاری کلاس های حفظ و تجوید زیر نظر اساتید برجسته است که با آزمون های هفتگی،  ماهانه و جامع، تقویت شده و موجبات قبولی هر چه بیشتر دانشجویان را فراهم می کند.

در زمینه ترجمه نیز کادر آموزشی دانشسرا با برگزاری کلاس های ترجمه و مفاهیم و دوره های تست زنی دانشجویان را جهت آزمون کتبی ترجمه سازمان تبلیغات آماده میکنند.

آیا تا به حال کسی موفق به دریافت مدرک کارشناسی شده است؟

هر ساله تعدادی از دانشجویان موفق به کسب این مدرک می شوند. به عنوان مثال الحمد لله در سال گذشته صد در صد دانشجویان شرکت کننده در دانشسرا موفق به دریافت این مدرک شدند.

آیا قبل از ورود به دانشسرا نیازی به خواندن درس خاصی مانند درس عربی یا تفسیر و…. است ؟

متقاضیان ورود به دانشسرا هیچ نیازی به خواندن درس خاصی ندارند، فقط و فقط محفوظات خود را تقویت کنند و اگر جزء حفظ نشده ای دارند آنها را تکمیل کنند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از قبیل مهلت ثبت نام،  زمان مصاحبه و …. اینجا کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات