نشست تخصصی «بررسی و آسیب شناسی طرح ملی رحله "حفظ شبانه روزی 4 جزء از قرآن کریم"» با حضور مدیران و مسئولان این طرح ملی سه شنبه 1 دی ماه از ساعت 15:30 الی 17 در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) نشست تخصصی «بررسی و آسیب شناسی طرح ملی رحله» با حضور حجت الاسلام علیرضا شاهسونی، مجری طرح ملی رحله، حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، مرتضی خدمتکار، معاون دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و حجت الاسلام محمدحسینی، مسئول طرح رحله در سازمان اوقاف دیروز سه شنبه ۱ دی ماه از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار گردید.

این طرح ملی به جهت شبانه روزی برگزار شدن با انتقاداتی از سوی کارشناسان و نخبگان همراه بود که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در نشستی با حضور مسئولین و متولیان این طرح که از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و نیز سازمان اوقاف نیز در برگزاری آن مشارکت داشتند، بررسی و آسیب شناسی شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مجری طرح ملی رحله با ارائه گزارشی از روند برپایی این طرح، طی سخنانی گفت: طرح ملی رحله (حفظ شبانه‌روزی ۴ جزء از قرآن کریم)، تابستان سال جاری به همت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و با مشارکت ۳۲ مؤسسه از سراسر کشور، در ۱۶ استان توسط مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) فارس برگزار شد که طی آن ۱۲۰۰ حافظ نوجوان تربیت شدند.

وی ادامه داد: طرح ملی رحله به‌عنوان یکی از برترین طرح‌هایی است که در آن تمامی مؤسسات قرآنی از یک‌سو و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف از سوی دیگر به‌منظور همکاری با این طرح مشارکت داشتند.

شاهسونی با اشاره به اینکه این طرح ملی دارای امتیازات شایسته‌ای است، افزود: طرح ملی رحله، امتیارات خاصی برای خود دارد که می‌توان به ورود آقایان در زمینه حفظ قرآن کریم اشاره کرد به‌طوری که طی سال‌های گذشته تنها بانوان در این حیطه وارد می‌شدند، مدارس شبانه‌روزی در کنار حفظ قرآن کریم، توجه به تربیت دینی قرآن‌آموزان و دانش‌آموزان را در رأس برنامه‌های خود داشته که این خود از دیگر امتیارات این طرح محسوب می‌شود.

عضو بنیاد بین المللی حفظ قرآن کریم تصریح کرد: این طرح در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، آغاز شد که امیدواریم بتواند با استمرار و آینده‌نگری نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی حافظان قرآن کریم داشته باشد.

مؤلف کتاب حفظ آسان درباره افزایش دوبرابری پذیرش داوطلبان در هر سال، گفت: اگر ظرفیت پذیرش طرح ملی رحله هر سال نسبت به سال قبل دوبرابر افزایش یابد، می‌توانیم در ۱۴ سال آینده شاهد تربیت ۱۵ میلیون حافظ ۴ جزء قرآن باشیم.

شاهسونی با اشاره به لزوم همکاری نهادهای قرآنی در این طرح، افزود: تحقق فرمایشات رهبری امری دست‌یافتنی است که در این راستا، از نهادهای قرآنی که فعالیت‌های قرآنی دارند، به منظور همکاری در طرح ملی رحله در سال‌های آینده طلب یاری داریم تا این طرح در بعد گسترده‌تری توسعه یابد.

وی با بیان گزارش کلی از تعداد ساعت‌ها و جلسه‌ها در روند اجرای طرح ملی رحله، اظهار کرد: در طرح ملی حفظ ۴ جزء قرآن کریم، ۱۳ هزار و ۴۴۰ ساعت کلاس حفظ قرآن، برگزار شد که در کنار این کلاس، آموزش‌های دیگر رشته‌های قرآن مانند تفسیر، یک هزار و ۳۴۶ ساعت کلاس، تجوید ۷۸۶ ساعت کلاس  و اخلاق ۳۳۷ ساعت کلاس برگزار شده است که مجموعاً ۱۵ هزار و ۹۰۹ ساعت آموزشی در این طرح انجام شده است و همچنین ۱۸۴ محفل انس با قران کریم، ۵۶۷ جلسه مراسم مذهبی، ۹۸۰ جلسه بیان احکام شرعی و ۱۴۰ اردوی تفریحی، آموزشی و قرآنی صورت گرفت.

مدیر مسئول مؤسسه بیت الاحزان ادامه داد: در طرح ملی رحله، برای هر قرآن‌آموز، با توجه به نوع فعالیت، تعداد افراد، متوسط سرانه هر مؤسسه متفاوت بود به‌طوری‌ که سرانه هزینه استان اصفهان با یک میلیون و ۳۴۶ هزار تومان و استان کردستان با ۲۵۵ هزار تومان بیش‌ترین و کم‌ترین سرانه را کسب کردند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف با اشاره به اینکه مقوله حفظ قران کریم در سال‌های اخیر مورد توجه سازمان‌های قرآنی قرار گرفته است، افزود: پس از فرمایش رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلییون حافظ قرآن کریم، گام‌های مضاعفی در سازمان‌های قرآنی شکل گرفته است و مؤسسات توانمندی مانند مهد قرآن تهران، مهد قرآن آذربایجان غربی، مؤسسه بیت‌الاحزان، جامعه‌القرآن و… در راستای تربیت قرآن‌آموزان فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند که جای حمایت دارد.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۲، در زمان بازرسی از مؤسسه بیت‌الاحزان شهرستان قرآنی استهبان، در مسیر امامزاده اسماعیل (علیه السلام) به ظرفیت عظیم امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به منظور توسعه فرهنگ حفظ قرآن پی بردیم و بر همین اساس زمانی که طرح رحله پیشنهاد شد، با اجرا و حمایت از آن موافقت کردیم.

دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تأسیس ۵۰ مؤسسه حفظ شبانه‌روزی با ظرفیت ۴۰ نفر، در مجموع هر مدرسه ۲ هزار نفر، از جمله حمایت‌های سازمان اوقاف از طرح ملی رحله است.

وی به دیگر حمایت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای طرح ملی رحله اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف ۳۰۰ میلیون تومان از بودجه را صرف حق‌الزحمه اساتید، ۵۰ میلیون تومان ادارات اوقاف استان‌ها و ۴۰ میلیون تومان صرف اطلاع‌رسانی برای برگزاری طرح ملی رحله و در مجموع سازمان اوقاف با هزینه ای قریب به ۴۰۰ میلیون تومان این طرح را حمایت کرد.

دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه در اجرای این طرح، ادارات سازمان اوقاف در استان‌ها همکاری ضعیفی داشته‌اند، تصریح کرد: طی چند جلسه‌ای که به منظور تشریح جزئیات طرح ملی رحله با مدیران ادارات کل اوقاف صورت گرفت، متأسفانه همکاری مناسبی صورت نگرفت.

مرتضی خدمتکار، معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی که در این نشست حضور داشت، با اشاره به تجربه بسیار موفق مؤسسه بیت‌الاحزان در راستای تربیت حفاظ قرآن کریم، افزود: همکاری و حضور دستگاه‌های دولتی و نهادهای قرآنی برای اجرای این طرح از مهم ترین امتیازات این طرح محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر تجربه مؤسسه بیت‌الاحزان در بحث آموزش قرآن و راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی، اظهار کرد: کم‌تر مجموعه مردمی ـ قرآنی وجود دارد که چنین تجربه موفقی داشته باشد، مؤسسه بیت‌الاحزان با به‌کارگیری اساتید مجرب و برنامه‌ریزی منظم موفق به اجرای طرح ملی رحله در سراسر کشور شد.

خدمتکار با اشاره به اینکه این طرح صرفاً آموزشی و قرآنی نیست، بیان کرد: این طرح تنها به موضوع آموزش قرآن کریم توجه نکرده است، به نوعی طرح فرهنگ تحول‌آفرینی نیز بوده است و تحول‌آفرینی در نگاه حافظ قرآن کریم، جامه عمل پوشاندن به آیات قرآن است که این موضوع در طرح ملی رحله اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: با توجه به شناختی که از مؤسسه بیت‌الاحزان وجود داشت، در ابتدای پیشنهاد اجرای این طرح، حشمتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت و اجرای این طرح توسط این مرکز، آمادگی خود را اعلام کرد و معاونت قرآن و عترت ارشاد با تخصیص اعتبار ۱۴۰ میلیون تومان دراجرای طرح ملی رحله مشارکت کرد و دلیل کم بودن این اعتبار، تردید معاونت به موفقیت حداکثری طرح بود.

معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود، پیشنهادی را برای بهتر اجرا شدن طرح ملی رحله در سال‌های آینده ارائه کرد و افزود: برپایی طرح آموزش غیر حضوری تلفنی ویژه حافظان این طرح به منظور تثبیت محفوظات، راه‌اندازی ستاد ملی رحله و تأسیس دفتری برای رصد فعالیت‌های قرآنی در استان تهران و همچنین برپایی نمایشگاه عکس از روند فعالیت‌های قرآنی طرح ملی رحله در سال‌های گذشته از جمله پیشنهاداتی است که می‌تواند نتیجه خوبی به‌دنبال داشته باشد.

در ادامه این نشست حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: پس از فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در سال ۹۰، مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، نهادها و دستگاه‌های مختلفی با شیوه‌های متفاوت در این موضوع ورود کردند که طرح ملی رحله یکی از طرح‌هایی است که در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام داد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار اتحادیه به‌صورت مستقیم از شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودجه دریافت کرد و بر همین اساس در زمینه تربیت حافظان قرآن در طرح رحله وارد شد.

محمدی با اشاره به حمایت اتحادیه از طرح ملی رحله گفت: با توجه به مؤسسه‌محور بودن طرح ملی رحله، فراخوانی منتشر کردیم تا مؤسساتی که شرایط لازم برای برپایی این طرح را داشتند، اعلام آمادگی کرده و صلاحیت آن ها احراز شود که در نهایت ۳۵ مؤسسه آمادگی خود را برای برگزاری طرح ملی رحله اعلام کردند که با بررسی‌ها حدود ۲۰ مؤسسه اجرای این طرح را برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت حدود ۴۸۰ میلیون تومان به اجرای طرح ملی رحله اختصاص داد که این مبلغ حدود یک چهارم بودجه دریافتی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. البته این بودجه به‌صورت مستقیم به مؤسسه بیت‌الاحزان تخصیص نیافت، بلکه ما براساس عملکرد هر مؤسسه و تعداد قرآن‌آموزان به مؤسسات مجری، مبلغی را اختصاص دادیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه این طرح در ۳۲ مرکز و با حضور ۱۵۰۰ قرآن‌آموز در ۱۶ استان کشور برگزار شد، بیان کرد: نگاه اصلی طرح ملی رحله، حرکت جهادی در حوزه قرآنی است. بر همین اساس سعی داشتیم به‌صورت جهادی در این زمینه وارد شویم و بتوانیم افراد را به سمت حفظ کل قرآن کریم سوق دهیم.

وی با تأکید بر اینکه هر طرحی دارای معایب و مزایایی است، به مزایای طرح ملی رحله اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و مؤسسات مردم‌نهاد بود، موفقیت در جریان‌سازی و ایجاد موجی در جهت ترویج فرهنگ حفظ قرآنی، ورود آقایان، طرح تربیتی تؤامان، زمینه‌سازی برای جذب مخاطبان، انتقال تجربیات مؤسسات قرآنی موفق و تربیت مربی و کادر مجرب در زمینه حفظ و شناسایی نکات ضعف و خلأهای آموزشی از جمله مزایای این طرح بود.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: به‌منظور رصد فعالیت‌های قرآنی طرح ملی رحله، پیشنهاد می‌شود که دبیرخانه طرح ملی رحله با تشکیلات منسجم و متشکل از سازمان صدا و سیما در راستای تبلیغ و اطلاع‌رسانی رحله در استان تهران مستقر شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات