کمبود بودجه و نیروی متخصص عاملی است که باعث می‌شود تا فرقه‌های دیگر به راحتی ادیان خود را تبلیغ کنند و برای خود گروه‌های حمایت کننده تشکیل دهند. در این باره با غلام علی رحمانی فرد مدیر موسسه امام خمینی نظرآقا بوشهر به گفت‌وگو نشستیم.

 

 

غلام علی رحمانی فرد مدیر موسسه امام خمینی نظرآقا بوشهر از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی فرقه‌های دینی منحرف در شهرستان‌های استان خود صحبت می‌کند.

– فعالیت فرقه‌های دینی منحرف در شهر شما چگونه است؟
متأسفانه این گروه‌ها از مسائل و جاهای کوچک شروع می‌کنند و با هرکس به شیوه‌ای خاص برخورد می‌کنند. به طور مثال یکی از دانش‌آموزان مدرسه نمونه را به اردویی ده روزه دعوت کردند (ما خبر نداشتیم این‌ها چه کسانی هستند و خود فرد اقدام به حضور در اردو را نموده بود). دانش‌آموز پس از بازگشت با هم مدرسه‌ای‌های خود به بحث راجع به دین می‌پرداخت و سعی در تغییر عقاید آن‌ها را داشت. کار به جایی رسیده بود که فرد مذکور سر کلاس، با دبیرها نیز به بحث‌های اعتقادی می‌نشست و با استفاده از شبهه‌هایی که آموزش دیده بود؛ سعی در ایجاد شک نسبت به اعتقادات داشت که خوشبختانه مسئولین مدرسه با آگاهی از این مساله عذر او را خواستند. اما تنها این برخوردها کافی نیست و باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.
– گستردگی فعالیت این گروه‌ها را چگونه می‌بینید؟
فعالیت گروه‌های مذاهب دینی منحرف مختلف در شهر محدود است و خیلی در ملا عام نیست ولی ما ضرب‌المثلی داریم که یک پیاز گندیده همه پیازها را خراب می‌کند. این گروه با همین فعالیت‌های قدم به قدم و آرام اگر کسی به جدیت مانعشان نشود، تأثیر گسترده‌ای خواهند گذاشت.
– برای برخورد با این‌گونه خطرات در موسسه خود اقدامی کرده‌اید؟ چه باید کرد؟
ما برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری کلاس‌های اعتقادی و کارگاهی اخلاق در کنار کلاس‌های قرآن داشتیم ولی متأسفانه به دلیل نداشتن هزینه‌های تأمین مخارج نتوانستیم این برنامه‌ها را عملی کنیم.
از حضور روحانی‌هایی که در محرم یا ماه رمضان برای تبلیغ می‌آیند استفاده می‌کنیم ولی عدم استمرار این کلاس‌ها نقطه ضعفی برای ما محسوب می‌شود.
عدم وجود امکانات مالی مانع ما می‌شود. در برگزاری این‌گونه کلاس‌ها حتی اگر اساتید برای حضور در کلاس‌ها مبلغی هم دریافت نکنند تأمین هزینه رفت و برگشت هواپیما برای غیر ممکن است.
– امکان استفاده از اساتید حوزه‌های علمیه شهر خود را ندارید؟
در رابطه با برقراری ارتباط با حوزه علمیه شهر و استان و استفاده از اساتید آنجا باید بگویم ما زمان‌های ثبت‌نام حوزه‌های علمیه میزبان اساتید آنجا هستیم که برای جذب نیرو در موسسه ما سخنرانی می‌کنند ولی در این مورد خاص موضوع فعالیت وهابیت و بهائیت تا به حال از آنجا کمک نگرفته‌ایم.
ما به همه ارگان‌های شهر و استان خود در زمینه برپایی مراسم‌های محفل قرآنی اعلام آمادگی کرده‌ایم و تا به حال بیش از ۹۷ مراسم محفل قرآن در بسیج و مساجد و پایگاه‌ها اجرا کرده‌ایم ولی متأسفانه توفیق حضور در حوزه‌های علمیه و همکاری دوطرفه با این نهاد مهم و موثر را در سطح استان نداشته‌ایم.
– به نظر شما با توجه به شناختی که از تعصب مردم منطقه نسبت به دین دارید این فرق تا چه حدی می‌توانند موفق باشند؟
فرقه‌های انحرافی در شهر ما احتمال موفقیت بالایی دارند چون در بین بسیاری از مردم تعصب و آگاهی بالایی نسبت به دین وجود ندارد و کاملاً امکان این هست که با طرح چند شبهه از مذهب و آیین خود کناره‌گیری کنند.
تهاجم فرهنگی در مناطق ما هم مانند همه جای کشور از طریق وسایل ارتباط جمعی چون اینترنت و ماهواره و …در حال گسترش است و کمتر خانه‌ای در این منطقه هست که ماهواره نداشته باشد.
ما باید جهت مقابله با تهاجم فرهنگی که مانند آبی آرام آرام در کاه نفوذ می‌کند سریع‌تر اقدام کنیم تا مبادا همه در این آب فرو رویم و دیگر هیچ کاری از دست هیچ‌کس برنیاید.
– انتظار شما از مسئولین در برخورد با این فجایع که در حال گسترش است چیست؟
انتظار ما از مسئولین این است که یا افراد متخصص و مجرب را برای آموز به مناطق محروم و مرزی بفرستند و یا با اختصاص بودجه ای به ما کمک کنند تا بتوانیم با برگزاری همایش‌ها در جهت ایجاد آگاهی و مقابله با این فرقه‌ها و خطرات آن برآییم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات