چگونه می‌توانیم شرایط کرونا را به فرصت تبدیل کنیم؟! مراکز شبانه روزی حفظ یکساله بیت الاحزان می‌تواند پاسخی به این سؤال باشد! این مقاله را تا انتها بخوانید ...

از آغاز قضیه کرونا و شرایطی که در زندگی عادی اقشار مختلف مردم به وجود آمد، بسیاری از مشاغل آسیب جدی دیدند و برخی حرفه ها به آستانه تعطیلی رسیدند؛ ولی برخی دیگر دست به کار شدند تا تبعات این معضل اجتماعی را به حداقل برسانند و با تغییراتی توانستند فعالیت خود را تا حدودی با شرایط فعلی وفق دهند و حتی آن را به یک فرصت تبدیل نمایند. یکی از فعالیت‌هایی که با تغییرات گسترده همراه شد مدارس و دانشگاه‌ها بودند که برای اولین بار روش آموزش مجازی را تجربه می‌کردند.

مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی نیز از این قاعده مستثنی نبودند؛ تا جایی که برخی از مؤسسات فعالیت‌های خود را به طور کامل متوقف کردند؛ اما برخی دیگر از مؤسسات قرآنی مانند بیت الاحزان سعی کردند با تغییر برخی روش‌ها و استفاده از روش‌های جدید مانع انفعال و تعطیلی کلی فعالیت‌های موسسه شوند. هر چند که زیر ساخت لازم برای فعالیت در فضای مجازی و برگزاری دوره‌های آموزش مجازی امن و ارزان در دسترس نمی‌باشد و نیاز به حمایت مسئولین و ایجاد بسترهای مناسب می‌باشد.

به عنوان نمونه با اعلام ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن مراکز آموزشی و فرهنگی در کشور، عملاً امکان برگزاری کلاس‌های حضوری شعب بیت الاحزان میسر نبود؛ به همین دلیل مؤسسه که پیش از کرونا، طرح حفظ تلفنی و مجازی قرآن کریم را در سطحی کوچک آغاز کرده بود، با گسترش سطح این طرح موفق شد بسیاری از برنامه‌های قرآنی شعب را در قالب حفظ مجازی قرآن کریم ساماندهی و اجرا کند.

اما یکی از ظرفیت‌هایی که مؤسسه بیت الاحزان از آن برخوردار است مراکز شبانه روزی حفظ یکساله قرآن کریم هستند. شاید در نگاه اول این موضوع مطرح شود که ممکن است حضور در مراکز شبانه روزی، موجب ابتلاء قرآن آموزان به بیماری شود. اما بیت الاحزان با برگزاری این طرح به مدت یکسال آن هم در ایام کرونا ثابت کرد که مراکز شبانه روزی بیت الاحزان از نظر رعایت موازین و شیوه نامه های بهداشتی به خوبی عمل کرده‌اند و در یک سال گذشته خوشبختانه مشکلی از لحاظ ابتلا به بیماری در میان قرآن آموزان این مراکز گزارش نشده است و به همین دلیل فرصتی استثنایی را پیش روی جوانان و نوجوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله قرار می‌دهد.

ضمناً فضای معنوی حاکم بر این مراکز موجب دوری قرآن آموزان از اضطراب و نگرانی‌های بیش از اندازه‌ای که رسانه‌ها و فضای مجازی به آن دامن می‌زنند، می‌شود و این آرامش معنوی موجب تقویت روحیه و دستگاه ایمنی بدن و ممانعت از ابتلای این عزیزان به انواع بلاها و بیماریها می‌شود. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت‌های طب ایرانی و اسلامی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن توصیه نمودند نیز مورد توجه مسئولین برگزار کننده دوره می‌باشد.

بسیاری از جوانان و نوجوانان علاقمند به حفظ قرآن کریم هستند ولی به دلیل حضور در مدرسه، دانشگاه و یا مشغله‌های دیگر، تاکنون توفیق حفظ قرآن را پیدا نکرده‌اند، اما در این ایام و محدودیت‌هایی که ایجاد شده و دانش آموزان و دانشجویان کمتر از منزل خارج می‌شوند و بسیاری دچار خستگی و بی حوصلگی هستند، چه فرصتی بهتر از این که با گرفتن یک سال مرخصی تحصیلی و حضور در یکی از مراکز شبانه روزی حفظ قرآن کریم، این ایام را به یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های زندگی خود تبدیل کنند.

اهمیت حفظ قرآن کریم بر هیچ کس پوشیده نیست و از صدر اسلام در احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (سلام الله علیهم) تا به امروز در کلام علماء و بزرگان دینی همچون مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مکرر در خصوص اهمیت حفظ قرآن کریم سخن به میان آمده است. جوانی که یک سال با کلام خدا مأنوس و بر کتاب خدا مسلط باشد، آیات قرآن را در لحظه لحظه زندگی خویش ساری و جاری می‌بیند و زندگی او و به تبع آن جامعه اسلامی سرشار از موفقیت، برکت و نور قرآن کریم خواهد بود. چنان که بسیاری از قرآن آموختگان این مراکز که خود توفیقات فراوانی در گسترش فرهنگ قرآنی و خدمت به جامعه داشته اند، راز موفقیت خود را حفظ قرآن بیان می‌کنند؛ و از دوران حفظ یکساله خود به عنوان شیرین ترین دوران زندگی خود یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانیم:

پیام ها و مفاهیم قرآنی را به گوش جهان می رسانیم

در راه خدمت به قرآن، سختی ها برایم شیرین است

معلولی که صدها حافظ کل قرآن تربیت کرد

گفتگوی صمیمانه با حافظ بیت الاحزان که پزشک شد

اما حفظ قرآن کریم به برکات معنوی خلاصه نمی‌شود و در قانون اساسی و قوانین ادارات و ارگان‌های مختلف مزایای نسبتاً خوبی جهت حافظان قرآن کریم در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانیم:

مزایای حفظ قرآن در نظام جمهوری اسلامی ایران

ثبت نام بیست و یکمین دوره مراکز شبانه روزی حفظ قرآن کریم از ابتدای اردیبهشت ماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه بیت الاحزان به نشانی beytolahzan.ir آغاز شده است که علاقمندان می‌توانند با کلیک بر روی این لینک از شرایط و جزئیات این طرح آگاهی به دست آورند.

همچنین هفتمین دوره طرح ملی رحله که حفظ ۲ جزء قرآن کریم در تابستان به صورت شبانه روزی است هم از نوجوانان و جوانان پسر ۱۴ تا ۲۲ ساله نام نویسی می‌کند که ثبت نام آن از این لینک قابل دسترسی است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات