مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان با اشاره به راه‌اندازی طرح ملی «رحله» در تابستان امسال، گفت: خروجی‌ این طرح پرورش بیش از دو هزار حافظ چهار جزء همراه با آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن و تجوید و ...است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به راه‌اندازی طرح ملی«رحله»، عنوان کرد: آنچه که امسال در بحث مدارس شبانه‌روزی اجرایی کرده‌ایم طرح ملی با عنوان «رحله» است که از آیه دوم سوره مبارکه قریش «رِحْلَهَ الشِّتَاء وَالصَّیْفِ» گرفته شده است و طی آن علاقه‌مندان، حافظ چهار جزء قرآن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه «رحله» به‌معنای کوچ کردن است، ادامه داد: طی این طرح در‌نظر داریم تا ۵۰ مدرسه تخصصی شبانه‌روزی حفظ قرآن در کشور در تابستان ۹۴ راه‌اندازی کنیم.

افتتاح ۵۰ مدرسه تخصصی شبانه‌روزی در کشور تا تابستان ۹۴

شاهسونی با تأکید بر راه‌اندازی و افتتاح ۵۰ مدرسه تخصصی شبانه‌روزی در کشور تا تابستان ۹۴ و اوایل شهریورماه، عنوان کرد: ‌این ۵۰ مدرسه به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر استان یک یا چند مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن داشته باشد و درنظر داریم تا ان‌شاءالله در تمام این استان‌ها این کار را انجام دهیم و استانی نباشد که مدرسه شبانه‌روزی در آن دایر نباشد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان تصریح کرد: در‌نظر داریم تا نخبه‌های حافظ این طرح را به‌سوی مدارس یک ساله سمت و سو ‌دهیم و امیدواریم که از این ۵۰ مدرسه ۱۵ تا ۲۰ مدرسه شبانه‌روزی حفظ یک ساله در سراسر کشور دایر کنیم که ان‌شاء‌الله ‌اگر این اتفاق بیافتد پنج مدرسه شبانه‌روزی که در حال حاضر داریم به ۱۵ تا ۲۰ مدرسه ارتقا پیدا می‌کند و قطعاً این روند صعودی در سال‌های بعد افزایش پیدا می‌کند و ان‌شاء‌الله با تأسیس این مدارس شبانه‌روزی در کشور بتوانیم حرکت قابل قبولی برای جامه عمل پوشاندن به فرمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن برداریم.

بودجه تأسیس مراکز و شعبه‌ها عموماً از طریق خیّران تأمین می‌شود

وی درباره بودجه تأسیس شعبه‌های مؤسسه، تأکید کرد: بودجه تأسیس مراکز و شعبه‌ها عموماً از طرق خیّران تأمین می‌شود. همچنین قائل به امور مشارکتی هستیم لذا مقرر شده است تا از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت کشور برخی از مؤسسات قرآنی که تمایل به همکاری در این طرح را دارند، به مجموعه معرفی شوند و به‌عنوان یک پایه کار با ما در تهیه کادر آموزشی و تأمین منابع انسانی و مربیان قرآن، تأمین مکان و … همراه شوند.

شاهسونی با تأکید بر انجام فعالیت مشارکتی طی این امر میان مؤسسه بیت‌الاحزان و سایر مؤسسات قرآنی کشور، اضافه کرد: همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر ادارات او‌قاف در سراسر کشور داریم مأمور شدند که با ما در راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی از طریق بقاع متبرکه و امامزادگان همکاری کنند.

وی با اشاره به قول همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این مؤسسه، عنوان کرد: البته هنوز قراردادی میان ما منعقد نشده است تا در زمینه‌های مشخصی همکاری کنیم. همچنین راه‌اندازی ۵۰ مدرسه بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون هزینه دارد اما خروجی‌ طرح «رحله» هم دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ حافظ چهار جزء قرآن همراه با آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، تجوید، آداب و اخلاق و سبک زندگی دینی و قرآنی است که طی دو ماه تابستان انجام می‌شود.

راه‌اندازی حفظ تلفنی به‌عنوان پشتوانه طرح «رحله»

شاهسونی با تأکید بر راه‌اندازی حفظ تلفنی به‌عنوان پشتوانه طرح «رحله» بیان کرد: در‌نظر داریم تا در مؤسسه بخشی را به‌عنوان حفظ غیر‌حضوری و یا نیمه‌حضوری راه‌اندازی کنیم تا پشتوانه‌ای برای طرح رحله باشد و افرادی که در این طرح شرکت کردند و حافظ چهار جزء قرآن شده‌اند، به‌صورت تلفنی آنها را از قم رصد ‌کنیم تا حفظ چهار جزءشان را از دست ندهند و حتی بتوانند پیشرفت کنند و افرادی که توانسته وارد مدارس یکساله شدند که هیچ و آنهایی که نتوانسته حمایت کنیم، به سال آینده بکشانیم.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان با اشاره به ادامه و استمرار این طرح در سال‌های آینده، اظهار کرد: بر این اساس در سال آینده دو گروه حافظ در این طرح خواهیم داشت، افرادی که حافظ چهار جزء شده‌اند و همچنین یک تا دو جزء نیز در ایام تحصیل حفظ کرده‌اند و حافظ ۵ تا ۶ جزء شده‌اند و گروهی هم افرادی هستند که جدید وارد هستند و حافظ چهار جزء خواند شد.

وی تأکید کرد: در‌نظر داریم تا در سال‌های بعد این روند ادامه پیدا کند تا طی سه و چهار تابستان آنها را به حفظ کل برسانیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات