دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه پیام قرآن یک پیام جهانی است، گفت: اساسا پیام ادیان الهی، جهانی بوده‌اند و به همین دلیل خداوند در کتاب‌های خود همه مردم را خطاب می‌کند.

 

به گزارش پایگاه ازلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها)، به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، ۷ شهریورماه در جشنواره ملی «جبرئیل امین» که صبح امروز در تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت: حاملان قرآنی نورانی هستند و هر جا حضور داشته باشند نور معرفت الهی که خداوند به آن ها داده، ساطع است و از فیض آن جمعیت‌های بزرگی مستفیض می‌شوند.
وی با بیان اینکه حملهالقرآن حکم یک ملت و جهان دارند که آثار و باقیات صالحات آن‌ها باقی مانده است، گفت: توفیقات الهی و موفقیت از سوی خداست و آن توفیقی که خداوند عنایت کند ماندگار و جاودانه است و جاودانگی آن تا ابدیت است نه در این دنیای فانی که گذراست و ماندگار نیست.
عاملی در ادامه به تبیین مباحثی در خصوص معرفت‌شناسی قرآن کریم پرداخت و گفت: دانش معرفت‌شناسی یک دانش درجه دوم است یعنی از بیرون به حوزه معرفت نگاه می‌کنند. قرآن یک معرفت بزرگ و پیام الهی است که دربردارنده معارف عظیمی است و زمانی که در تک تک آیات قرآن غور و تدبیر و حفظ می‌کنیم و آن‌ها را ذره ذره در وجودمان نفوذ می‌دهیم باید با نگاه کلانتر به پیام اساسی قرآن توجه داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه پیام قرآن یک پیام جهانی است، گفت: اساسا پیام ادیان الهی، جهانی بوده‌اند اینکه خداوند در کتاب‌های خود همه مردم را خطاب می‌کند به همین دلیل است و در قرآن کریم نیز خداوند ۸۰ بار کلمه ناس را تکرار می‌کند و نشان می‌دهد که این پیام باید در دل مردم جهان بنشیند.
وی یادآور شد که در دوره جهانی شدن زندگی می‌کنیم و پیام خدا نیز پیام جهانی است و باید از ابزارهای امروز برای انتقال پیام خدا در جهان استفاده کنیم.
عاملی با بیان اینکه قرآن برای مردم و ساختن افراد و جامعه است، گفت: قرآن آمده است که هدایت جامعه انسانی را به دست بگیرد و مهم‌تر اینکه تنها مرجع هدایت انسان‌ها، قرآن و عترت است.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که دسترسی به سایر فرهنگ‌ها و ملت‌ها میسر شده و برخی مفسده‌ها را به وجود آورده است. اینترنت، ماهواره‌ها و تلویزیون‌های جهانی باعث شده‌اند که بخشی از جوامع و ملت‌های مختلف در معرض خطرهای جدی قرار گیرند در عین حال این امکانات یک تیغ دو لبه هستند.

استفاده از ظرفیت ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر اینترنت برای تبلیغ دین
وی با تصریح اینکه امروز در ایران ۶۲ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و ۷۶ درصد جامعه کشورمان تخت نفوذ اینترنت هستند، گفت: در دنیا ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر اینترنت هستند و این یعنی ظرفیت ارسال پیام خدا.
عاملی در ادامه با بیان اینکه دین از جوامع مختلف دور شده است ولی نیاز به دین همچنان پررنگ است، گفت: امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز مردم به دین عمیق‌تر شده است برای اینکه تحت تأثیر بلاهای شیطانی قرار گرفتند و امروز دنیا تشنه دین است و اگر در ارسال پیام جهانی موفق باشیم، قطعاً آثار و برکات ارسال پیام الهی را می‌بینیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروز جامعه مخالف با وضعیت موجود جهان در حال افزایش است، گفت: هرچه فضای جامعه به گناه آلوده شود، نیاز به حق در آن بیشتر می‌شود.
وی در ادامه حق را بایسته‌های هستی در تشریع و تکوین دانست و گفت: خداوند یک قانون برای هستی خلق کرده است که اگر خلاف قانون هستی عمل کرده و هستی را دچار مشکل کنیم و قوانین خدا را رعایت نکنیم، روابط انسان با خودش با دیگران و طبیعت تخریب می‌شود.
عاملی با بیان اینکه قرآن در درجه اول ما را با تشویق به تلاوت قرآن به خودش متصل می‌کند، گفت: اتصال به قرآن موضوعیت محوری و اصلی دارد و کسانی که ارزش حفظ قرآن را درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند این یک فقط کلمه الهی است توجه ندارند که حاملان، عاملان قرآن هستند و قرآن به وجود آنان نفوذ می‌کند و مرجع سلامت اجتماعی و توسعه صلاح جامعه هستند.‌
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تصریح اینکه قرآن دائماً ما را به تلاوت خودش تشویق می‌کند، گفت: خداوند منشأ تکامل انسان را تلاوت آیات قرآن می‌داند بنابراین ارتباط با خود قرآن موضوعیت اصلی دارد که بعد خیرات و برکات زیادی از آن به وجود می‌آید.
عاملی با تأکید بر توجه به عقلانیت، گفت: مقام معظم رهبری این فاخرترین رهبر بشری و حکیم بیانیه گام دوم انقلاب را تبیین کردند و نباید کلمات ایشان را معمولی تلقی کنیم و ایشان در این بیانیه به ظرفیت‌ها تأکید دارند و از انقلاب به انقلاب کبیر اسلامی تعبیر کردند که همه نهادهای اجتماعی را تغییر می‌دهد.
وی بیان کرد: ایشان ۷ راهبرد در بیانیه گام دوم تعیین کردند و راهبرد نخست آموزش و پژوهش است. هیچ سکانداری مانند ایشان بر علم و فناوری تأکید نکردند و می‌فرمایند آن سوی دانایی توانایی است و چه توفیقی بیشتر از دانایی نسبت به قرآن.
عاملی با بیان اینکه باید خود را مسلح به علم و دانش کنیم، گفت: خداوند با ۱۲ واژه مختلف ما را تشویق به تعلم کرده است و اینقدر قرآن به تفکر تأکید کرده است که همه زیبایی‌های جهان آخرت را منوط به تفکر کرده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه امروز در دوران سختی قرار داریم، گفت: نجات ما در دوران حیران، قرآن کریم و اهل بیت(ع) است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات