مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: نمایندگان رهبر انقلاب در استان‌ها به عنوان پرچم‌داران عرصه حفظ قرآن معرفی شوند و از سوی دیگر سهم استان‌ها در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن مشخص شود تا با گرد هم‌ آمدن ساختار ۱۷ دستگاه در طرح ملی حفظ در سطح استان‌ها، در تحقق منویات مقام معظم رهبری گام‌هایی برداشته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نقل از ایکنا: برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، ۲۴ مهرماه با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به منظور بررسی وضعیت حفظ قرآن در بخش مردمی به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.

انجم‌شعاع درباره مسئولیت و سهم اتحادیه مؤسسات قرآنی درباره حفظ قرآن گفت: در مجموع حدود ۱۷ دستگاه و نهاد در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، سهیم هستند با توجه به اینکه نقش فعالیت بخش مردمی با حدود سه هزار مؤسسه قرآنی و نزدیک به هفت هزار خانه قرآن، در این زمینه اهمیت بیشتری دارد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: در سند طرح ملی حفظ، شش وظیفه کلی دیده شده است. امسال که سال آغاز جدی فعالیت اتحادیه پس از ادغام بود، مبنای فعالیت‌های اتحادیه برنامه‌هایی چون ساماندهی و سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، توسعه مؤسسات با محوریت حفظ قرآن، برگزاری دوره‌های توانمندسازی(با پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه تربیت هزار و ۲۰۰ مربی حفظ قرآن) و حمایت بیش از ۵۰۰ میلیون تومانی از مؤسسات دارای شعب حفظ(با توجه به تأکید شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای تخصیص) و … است.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه امروز نگهداشت و توسعه همین تعداد مؤسسات برای ما دغدغه جدی شده است، اظهار کرد: مؤسسه جامعهالقرآن در شرایط کرونایی از ۷۰۰ شعبه‌ به حدود ۲۰۰ شعبه تقلیل یافته است و مؤسسه بیت‌الاحزان نیز همین مشکل را دارد. البته متأسفانه آمار دقیقی از این تعطیلی را نه اتحادیه و نه دستگاه‌های حاکمیتی دارند.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با دستگاه‌ها و نهادهای حوزه قرآن و فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی به منظور اعلام وضعیت بغرنج مؤسسات گفت: روزی که قرار شد این سند تدوین شود طی جلسات کارشناسی با دستگاه‌ها از آنها مطالبه کردیم که چه کار‌هایی را می‌توانند در زمینه تحقق این سند انجام دهند، دستگاه‌های مختلف بنابر وظیفه ذاتی و انتظاراتی که داشتند و با توجه به آینده‌ای که پیش‌بینی می‌کردند، وظایفی را بیان کردند که مورد توافق قرار گرفتند و این سند، مبتنی بر نظر کارشناسی دستگاه‌ها تدوین شد.

وی افزود: البته خلط موضوعی نیز شد، چرا که در آن هنگام شورای توسعه، مسئول توزیع اعتبارات نیز بود و برخی از مدیران تصورشان این بود که هر چه اقداماتشان را توسعه دهند، می‌توانند اعتبار بیشتری را دریافت کنند. بنابر این تعداد محدودی از دستگاه‌ها، امروز از پس آنچه که در تدوین سند اعلام کردند، برآمدند.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه قریب به ۲۰۰ وظیفه برای ۱۷ دستگاه در نظر گرفته شده است، افزود: سازمان اوقاف نیز به عنوان دبیرخانه اصلی، مأمور پیگیری این کار شد و علت این انتخاب نیز به دلیل توجه اوقاف به توسعه موقوفات قرآنی برای درآمد پایدار برنامه‌های قرآنی بود و از طرف دیگر چیزی حدود هفت هزار بقعه متبرکه می‌توانست زمینه خوبی برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن باشد.

گزارش ایکنا حاکی است، وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از ایده‌آل این امر محقق شد؟ گفت: مطلع هستم که در زمینه توسعه موقوفات قرآنی، خیلی توفیقی حاصل نشده است. پرچم‌دار و فرمانده قرارگاه در موضوع حفظ قرآن در استان‌ها مشخص نیست. حفظ قرآن و تدبیری که مقام معظم رهبری فرمودند از شئون ولی فقیه است و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها، پرچم‌داری این امر را خواهند داشت. اگر در طرح تربیت ملی حفظ، این نگاه استانی را فراهم می‌کردیم و بعد برش سنواتی می‌دادیم و سمت و سوی حمایت‌های مادی اولیه را به سمت قرارگاه‌های استانی قرار می‌دهیم، امکان تحقق آن، فراهم بود.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات ادامه داد: هیچ استانی سهم خود را از تربیت ۱۰ میلیون حافظ نمی‌داند. شاهد مثالم نیز استان بوشهر است که امام جمعه و نماینده ولی فقیه استان به عنوان فرد دغدغه‌مند در زمینه تربیت افراد در حوزه حفظ و قرائت مطرح است.

انجم‌شعاع با درخواست از شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر تأمل و بررسی این پیشنهاد، اظهار کرد: همچنین ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در این زمینه کار جدی کند و مسیر آماری در امر حفظ قرآن طی این چند سال تغییری نکرده است، بلکه همان مسیر و شیب معمول و ثابت تربیت حافظان قرآن از سوی مؤسسات، متمرکز بر حفظ است.

وی در بخش دیگر از این برنامه به مشکلات مؤسسات قرآنی به ویژه در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما خود را برای این شرایط بحرانی آمده نکرده بودیم. سیستم سنتی آموزش ما در گذشته می‌طلبید که دانش‌آموز به صورت حضوری، شرکت داشته باشد و از جهت فناوری نیز عقب بودیم.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن اضافه کرد: اما بخشی از مشکلات مؤسسات مربوط به کرونا نبود و کرونا آن را تشدید کرد مثل مشکل مالیات مؤسسات که با وجود معاف بودن مؤسسات از آن با تکالیفی که قانونگذار بر عهده آنها گذاشته است، روبرو هستند که این امر آنها را از ادامه مسیر خود ناتوان کرده است. مجلس شورای اسلامی آنچنانکه طی ماده‌ای مساجد و تکایا را از تنظیم دفاتر قانونی معاف کرده است این را هم برای مؤسسات قرآنی لحاظ کند، یعنی ماده‌واحده‌ای لازم است، بنابر این نمایندگان مجلس میدان‌داری کنند یا فراکسیون قرآن و کمیسیون فرهنگی مجلس به میدان بیایند تا با تصویب یک ماده‌واحده، مشکل تنظیم دفاتر مالیاتی برای مؤسسات قرآنی حل شود.

انجم‌شعاع اظهار کرد: موضوع دیگر بیمه معلمان قرآن است. امروز در جامعه پذیرفته نیست که تعداد کثیری از معلمان از بیمه معاف باشند. در حال حاضر بالغ بر ۱۲ هزار معلم قرآن در کشور است که از این تعداد چهار هزار و ۷۰۰ معلم تحت پوشش صندوق هنرمندان وزارت ارشاد بیمه هستند، اما آیا امروز پذیرفته است که معلم قرآن از هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نباشد؟ قانون اساسی کشور برای حق همه مردم بیمه را اعلام کرده اما بخش قابل توجهی از مربیان که مشغول به ترویج آموزه‌های وحیانی هستند، اما از خدمات بیمه‌ای محروم هستند البته مذاکراتی با کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شده و آنها به میدان آمده‌اند که جای تجلیل دارد.

وی تأکید کرد: امیدوارم با کمک معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، امسال دو معضل مؤسسات قرآنی را حل کنیم. البته در بُعد مکانی نامه‌ای محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و دفتر ایشان به دو مجموعه ارجاع دادند که کار خوبی برای توسعه مکانی مؤسسات انجام شد، یکی توافق با هیئات مذهبی برای بهره‌مندی از فضای آنها و دیگری سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور بهره‌مندی از ظرفیت بقاع متبرکه و این چیزی جز پیوند قرآن و عترت نیست.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات