جلسه نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت طرح ملی حفظ شبانه‌روزی 4 جزء از قرآن کریم در 2 ماه (رحله)، دیروز با حضور مسئولین و متولیان این طرح در سراسر کشور، در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در تهران برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) جلسه نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت طرح ملی حفظ شبانه‌روزی ۴ جزء قرآن کریم در ۲ ماه (رحله)، دیروز با حضور مسئولین و متولیان این طرح در سراسر کشور، در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

در این جلسه که با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مسئول مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) و عضو هیئت‌مدیره اتحادیه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیاری، رئیس ستاد طرح ملی رحله، آقایان قیصری، دبیر ستاد طرح ملی رحله، کاظمی، مدیر عامل مؤسسه مهد قرآن زارچ یزد، بهنام مقدم، مدیر عامل مؤسسه امام حسین (علیه السلام) یاسوج، سرانجام، مدیرعامل کانون امام خمینی (ره) امیدیه خوزستان، عظیمی، مدیر عامل مؤسسه سروش جاودانه وحی، مروج، مسئول منطقه ای بیت الاحزان مشهد در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد هریک از اعضا به بیان نقاط ضعف و قوت این طرح پرداختند.

در ابتدای این جلسه که به منظور هم اندیشی، شناسایی و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف این طرح برگزار شد، مزیت‌های این طرح توسط اعضا بیان شد.

تأکید بر بعد تربیتی، نگاه ویژه به سبک رندگی دینی و عامل به قرآن بودن حافظان و راه اندازی ۳ مدرسه شبانه روزی حفظ تخصصی قرآن کریم جدید همزمان با این طرح، حضور برخی از حافظان موفق این طرح در مدارس شبانه روزی حفظ قرآن کریم و به کارگیری بیش از ۱۵۰ حافظ و مربی قرآن کریم در این طرح از نکات جالب توجه این طرح بود که در این جلسه عنوان شد.

بر اساس این گزارش، انتقال تجارب عملی ۱۴ ساله مؤسسه بیت الاحزان در زمینه حفظ قرآن کریم به سایر مؤسسات قرآنی کشور، همکاری معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان اوقاف و امور خیریه، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با مؤسسه بیت الاحزان در برگزاری این طرح از دیگر نقاط برجسته این طرح بود که بسیار بر آن تاکید شد.

همچنین در این جلسه، ایجاد بستر مناسب و زیرساخت جهت تربیت حافظان قرآن کریم، اعتماد سازی بین مردم و مسئولان و همکاری بیش از ۲۰ موسسه قرآنی از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح اعلام شد.

در ادامه نیز از این طرح به سبب فراگیری و گستره آن در بین اقشار مختلف نوجوانان و جوانان و برگزاری ۳۲ نقطه در ۱۶ استان کشور و حضور بیش از ۲۰۰۰ جوان و نوجوان برادر ۱۴ تا ۲۲ ساله و تربیت بیش از ۱۲۰۰ حافظ ۲ تا ۴ جزء، به عنوان نقطه عطف تاریخی در تربیت حافظان یاد شد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در این نشست مطرح شد، ویژگی شاخص این طرح نسبت به دیگر دوره‌های ویژه حفظ قرآن کریم در جذب مخاطب از میان برادران بود، چراکه مخاطب اغلب دوره‌های حفظ قرآن کریم، بانوان هستند.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح، ایجاد زمینه ظهور و بروز نقاط ضعف فعالیت‌های قرآنی در زمینه روخوانی و روان خوانی قرآن کریم بود، به عبارت دیگر اجرای این طرح باعث شد، بسیاری از افرادی که در روخوانی و روان خوانی قرآن کریم با ضعف مواجه بودند، شناسایی شوند.

باتوجه به اینکه یکی از پیش شرط‌ های ثبت نام در این طرح ملی، تسلط بر روخوانی و روان خوانی قرآن کریم بود، بنابراین افرادی که از تسلط کافی در این دو حوزه برخوردار نبودند، به طور کل از ثبت نام در طرح حفظ شبانه روزی قرآن کریم بازماندند که البته خود این موضوع می‌تواند یکی از آسیب‌های طرح باشد، اما به طور کل اجرای این طرح، ضعف در برخی بخش‌ها را به متولیان معرفی کرد.

در ادامه این جلسه حاضران به ذکر نکاتی در خصوص نقاط ضعف طرح رحله پرداختند.

یکی از مواردی که در این جلسه به آن اشاره شد، بحث شبانه روزی برگزار شدن طرح بود، در رابطه با مدل شبانه روزی طرح، اعتبارات ویژه ای که این قبیل طرح‌ها می‌طلبند، تفاوت میزان هزینه کرد دستگاه‌ها و نهادها در این قبیل طرح‌ها و … از جمله نقاط ضعف طرح رحله در مقایسه با دیگر طرح‌های حوزه فعالیت‌های قرآنی بود که در این جلسه به آن‌ها پرداخته شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات