شب گذشته 22 مهر ماه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی در برنامه زنده تلویزیونی ویژه برنامه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ظاهر شد تا بیت الاحزان حضرت زهرا (س) را معرفی و تجربه 20 ساله خود را در عرصه نشر و بسط آموزه های قرآنی بیان نماید.

 

این گفتگو بهانه ای شد تا گذری بر عملکرد این مؤسسه داشته باشیم و گفته ها و ناگفته های این حافظ و فعال قرآنی را کنکاش کنیم. شاهسونی در این گفتگو به صورت اجمالی و مختصر از داشته های بیت الاحزان حضرت زهرا (س) سخن گفت در حالی که وقت آن چنان تنگ بود و مجال بیان را به این حافظ کل قرآن نداد تا از کمبودها و نیازهای این مؤسسه سخن گفته و از روستایی بگوید که با همت بیت الاحزان حضرت زهرا (س) و حمایت مردم در جمعیت ۱۲۰۰ نفری آن، شاهد تربیت ۵۳ حافظ کل قرآن هستیم. همچنین علاوه بر راه اندازی اولین مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم کشور؛ رکورد تربیت ۷ حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده در کارنامه درخشان این روستا (محمدآباد که در پی فعالیت های گسترده قرآنی در این روستا به قرآن آباد ایران معروف شده است) به ثبت رسیده است. آری، قرآن آباد ایران همان جایی است که هرگاه وارد مسجد جامع آن که قدیمی و کوچک است می شوی فضایی روحانی و آرام بخش بر آن حاکم است. هنگام اذان حدود ۵۰ نوجوان و جوان ۱۳تا ۲۲ ساله را می بینی که بیشتر آنها عبا به دوش راهی مسجد هستند تا در بین اهالی این روستا و در صفوف نماز حاضر شوند. این حضور زینت خاصی به مسجد و این روستا می دهد و بسیار دیدنی ست. نکته جالب اینکه، این نوجوانان، قرآن آموزانی می باشند که از سایر نقاط ایران و جهان اسلام برای حفظ قرآن به مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله قرآن کریم واقع در روستای محمدآباد آمده اند. البته برخی از آنها که از کشور اندونزی و استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، قم و آذربایجان با لباس های محلی در بین صفوف نمازگزاران حاضر می شوند زیبایی این فضای معنوی را دوچندان و چشم ها را نوازش می دهد.

گسترش وقف های قرآنی در جامعه و ساخت حوزه علمیه سفیران هدایت در روستای قرآن آباد که نیازمند جذب اعتبار مالی است نیز از دیگر برنامه های بیت الاحزان حضرت زهرا (س) است. همچنین فعالیت در مناطق دور افتاده و محروم نیز از اولین آرمان های این مؤسسه بوده است و بحمدلله اکنون شاهد کاربردی شدن این آرمان می باشیم اما هنوز راه درازی در پیش است.

به عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآنی کشور فرصت داده نشد تا از مؤسسه ای مردم نهاد و بدون داشتن اعتبار مالی از سوی دولت، سخن بگوید که عملکرد آن باعث مزین شدن شهرستان استهبان به نام شهرستان قرآنی شده است؛ آن هم با مصوبه هیأت دولت در سفر به استان فارس و در سال ۱۳۸۸.

مدیر مؤسسه بیت الاحزان از «فارس قطب قرآنی کشور» سخن گفت. شعاری که برای اولین بار از سوی مؤسسه بیت الاحزان به شورای فرهنگ عمومی استان پیشنهاد شد و این مؤسسه چنان ظرفیت و استعدادی دارد تا در تبدیل استان فارس به قطب قرآنی کشور پرچمدار باشد ان شاء الله.

پنج مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم (خواهران و برادران) در استان های فارس و آذربایجان شرقی، جذب ۵۰۰۰ نونهال در بیش از یکصد مهد و پیش دبستانی های قرآنی این مؤسسه، برگزاری بزرگترین جشنواره حافظان کل قرآن کریم کشور با حضور میهمانانی از اندونزی و بحرین و تجلیل از حدود ۱۵۰ حافظ کل قرآن کریم که بیشتر آنها یکساله حافظ کل قرآن شده بودند را نیز در گفتگوی زنده شاهسونی با شبکه فارس نشنیدیم. شاهسونی همچنین نتوانست از ایده های خود برای گسترش و افزایش کمیت و کیفیت آموزش در مدارس شبانه روزی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) و تلاش برای بین المللی شدن فعالیت های این مؤسسه سخن بگوید.

مدارسی که بسیاری از قرآن آموزان با عدم موفقیت در دوره ۴۰ روزه آزمایشی و زمانی که موفق به راهیابی در دوره اصلی و ۱۱ ماه این مدارس نمی شوند، مسئولین مؤسسه با چشمان گریان و پر از تمنا و اصرار جهت پذیرش آنها مواجه می شوند اما افسوس که محدودیت در امکانات و کمبود فضای آموزشی و خوابگاه، اجازه اجابت درخواست آنها را نمی دهد. گفتنی است تا کنون قرآن آموزانی از کشورهای ترکیه، افغانستان و عراق، حفظ قرآن کریم را در این مدارس تجربه کرده اند.

اما مهمترین نکته در فعالیت های قرآنی فرهنگی  این مؤسسه را می توان توجه ویژه به اهل بیت (ع) ( به عنوان مثال برگزاری مراسم سوگواری در روز شهادت حضرت زهرا (س) با حضور بیش از ۴۰۰۰ نفر به همراه توزیع غذا بین حاضرین) و کاربردی کردن سبک زندگی دینی که مهمترین نقطه قوت این مؤسسه است را در راستای مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن دانست.

ضمن تشکر ویژه از مسئولین صدا و سیمای فارس امیدواریم توجه خاص رسانه ملی به برنامه های قرآنی و فرهنگی معطوف گردد چرا که رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت فرهنگ عنوان می دارد: «فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را در راهش فدا نمایم.»

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات