‌ عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن با بیان اینکه به قوانین حمایتی برای حفاظ، قاریان و معلمان قرآنی از سوی مجلس و دولت نیازمندیم، گفت: این حمایت‌های قانونی است که می‌تواند جایگاه معلمان قرآن را در جامعه ارتقا دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا شاهسونی، عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از فارس، با اشاره به پیشنهاد ایکنا مبنی بر نامگذاری روز معلم قرآن گفت: اصل این پیشنهاد عالی و مبارک است که یک روز به نام معلم قرآن نامگذاری شده و در این جایگاه ویژه، ارزش و اهمیت کار آن‌ها برجسته شود.

وی افزود: اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا اکنون در جامعه، معلمان قرآن جایگاه واقعی خود را دارند؟ این پر واضح است که اصلاً چنین چیزی رخ نداده است و معلمان قرآن حتی در حد ۵ الی ۱۰ درصد هم به جایگاهشان نرسیده‌اند.

حجت‌الاسلام شاهسونی با اشاره به حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: “خیرُکم من تعلّم القرآن و علّمه” اظهار کرد:‌ همگان در سخنرانی‌های قرآنی خود این حدیث را می‌خوانند اما این فقط در حرف و گفتار است یا در کردار؟ اگر مسئولی چنین حدیثی را بیان می‌کند آیا واقعاً در بین مراجعه‌کنندگان او جایگاه اصلی و مهم را معلمان قرآن دارند؟ آیا برای حل مشکل معلمان قرآن نیز اهمیت ویژه قائل می‌شوند یا این فقط در گفتار است؟
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور با بیان اینکه اگر واقعاً این حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را جامه عمل بپوشانیم بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه حل خواهد شد، گفت: در جامعه ما فعالان و معلمان قرآنی از جایگاه پایینی برخوردار هستند و متأسفانه دیگران به دید نازل به آن‌ها نگاه می‌کنند مثلاً به معلمان ریاضی، فیزیک و هندسه بیشتر از معلمان قرآن  توجه می‌شود و یا به یک استاد دانشگاه بسیار بیشتر اهمیت داده می‌شود تا یک استاد قرآنی

حمایت‌های قانونی جایگاه معلمان قرآن را در جامعه ارتقا می‌دهد
وی تأکید کرد: ما به قوانین حمایتی برای حفاظ، قاریان، اساتید و معلمان قرآنی از سوی مجلس و دولت نیازمندیم و این حمایت‌های قانونی است که می‌تواند جایگاه معلمان قرآن را در جامعه ارتقا دهد.
حجت‌الاسلام شاهسونی در ادامه سخنان خود با اشاره به شیوه‌های آموزش قرآن در کشور گفت: چنانچه خداوند در آیه ۳۲ سوره روم فرموده «… کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ ؛ …» هر حزبى بدانچه پیش آن هاست دلخوش شدند، هر گروهی و طایفه‌ای به آنچه که نزد خودشان است شاد هستند یعنی همه ما فعالان قرآنی خوشحالیم که این کار خاص قرآنی را انجام می‌دهیم و همه خود را بهترین می‌دانند در حالی که وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم متأسفانه آن اتحاد، انسجام و تبادل تجربیاتی که باید میان مؤسسات قرآنی وجود داشته باشد،‌ نیست به همین دلیل دوباره کاری یا آزمون و خطا در میان مؤسسات قرآنی تکرار می‌شود؛ چرا مؤسسه‌ای تازه وارد کار شده از تجربیات مؤسساتی که چندین سال تجارب مختلف آموزشی را داشته‌‌اند استفاده نمی‌کند؟
مدیر مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) اضافه کرد: روش‌های آموزشی ما با همه تلاش‌هایی که انجام شده، هنوز متشتت است؛ چرا بهترین روش‌های آموزش مفاهیم را انتخاب نکرده و آن را در کشور باب کنیم و به عنوان شیوه و روش مدون قرار دهیم؛ متأسفانه چنین جایگاهی در آموزش قرآن در کشور وجود ندارد.

وزارت قرآن راه‌اندازی شود
حجت‌الاسلام شاهسونی عنوان کرد: در چند سال اخیر با راه‌اندازی معاونت قرآن و عترت این انتظار می‌رفت که بسیاری از این مشکلات پایان یابد اما در حالی بعد از گذشت چند سال هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است و برای حل این مشکل به نظر می‌رسد که برای سامان‌ دادن فعالیت‌های قرآنی کشور، وزارت قرآن راه‌اندازی شود که تمام فعالیت‌های قرآنی کشور را تحت پوشش خود قرار دهد.
این فعال قرآنی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند سازمان‌های مختلف نظیر اوقاف، تبلیغات اسلامی، بسیج، جهادکشاورزی، شرکت گاز و تقریباً‌ تمامی سازمان‌ها فعالیت‌های قرآنی دارند و اگر وزارت قرآن راه‌اندازی شود تمام این فعالیت‌ها تعطیل می‌شود در صورتی که این‌گونه نیست وزارت قرآن برای تعیین روش و تقسیم بودجه‌های قرآنی کشور راه‌اندازی می‌شود؛ به‌عنوان مثال وزارت ورزش و جوانان نیز در کشور وجود دارد آیا این به این معناست که نیروهای مسلح یا ادارات دولتی و مؤسسات خصوصی وزرش نداشته باشند؟ در صورتی که مشاهده می‌کنیم وزارت ورزش وجود دارد و همه جا فعالیت‌های ورزشی انجام می‌شود و در عین حال این وزارتخانه بر عملکرد تمام آن‌ها نظارت داشته و یا حتی حمایت می‌کند.
وی افزود: در وزارت قرآن نیز همین‌گونه است که ما وزارت قرآن داشته باشیم که سیطره و سلطه بر تمام فعالیت‌های قرآنی کشور و و حمایت‌های مالی از فعالیت‌های قرآنی مردمی داشته باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات