به همت مؤسسه بیت الاحزان و آستان قدس رضوی:
آئین افتتاحیه طرح ملی شبانه‌روزی «تحفیظ رضوی»، به همت مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) و مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با حضور ۲۰۰ قرآن آموز نوجوان در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نقل از آستان نیوز، حرم مطهر ثامن الحجج(ع) صبح پنجشنبه میزبان حافظان آینده‌ قرآن کریم بود؛ مهمانان نوجوانی که از شهرهای مختلف کشور برای فراگیری قرآن کریم به مشهدالرضا(ع) آمده‌ و در رواق امام خمینی(ره) چشم انتظار آغاز این دوره هستند. نسل آینده کشور که قرار است پس از یکسال، حافظ و حامل قرآن کریم و پرچمدار فرهنگ رضوی در گوشه گوشه ایران و دیگر نقاط جهان باشند.

علیرضا رضایی، قاری مطرح بین‌المللی قرآن کریم، مقدم بر همه بر کرسی تالیان تکیه زد و با صوتی خوش، مراسم را با قرائت آیاتی از مطلع سوره فتح آغاز می‌کند: «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا…» رواق امام، حال و هوای تلاوت‌های پر شور ماه مبارک رمضان را به خود گرفته و جمعی از زائران مقابل رحل‌های گشوده، استاد رضایی را همراهی می‌کنند و از فیض کلام وحی بهره‌مند شده‌اند.

تربیت الگوی تراز قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی
اما در بخش دیگری از مراسم، حجت الاسلام سید مسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، هدف از برگزاری طرح ملی شبانه‌روزی تحفیظ رضوی را، تربیت حافظان قرآنی معرفی و اظهار کرد: اجرای این دوره قرآنی که با همکاری موسسه بیت الاحزان انجام گرفت برای این است که قرآن و عترت به عنوان میراث گرانقدر پیامبر اعظم(ص) در کنار هم، همچون دو بال در میان نسل آینده کشورمان رواج پیدا کند.

وی با اشاره به مشارکت موسسه بیت الاحزان در اجرای این طرح گفت: امیدواریم با همکاری این موسسه که از معتبرترین و مجرب‌ترین مجموعه‌های قرآنی کشور محسوب می شود، قرآن آموزانی در تراز حضرت رضا(ع) پرورش دهیم تا الگوی همه موسسات و اعتاب در داخل و خارج کشور باشند.

میریان گفت: نهضت ملی حفظ قرآن از جوار امام رئوف در کشور آغاز شده و بنا دارد سفیران قرآنی را آموزش دهد تا از این مسیر اساتید قرآنی آینده کشور باشند و این امر جز با اراده و عنایت امام هشتم میسر نیست.

حجت الاسلام میریان با معرفی ابعاد مختلف این طرح ملی در جمع خانواده‌های نوجوانان قرآنی و زائران بیان کرد: این دوره برای اولین بار در حال برگزاری است و از بین ۷۰۰ نفر ثبت‌نام کننده، ۲۰۰ نوجوان برتر و مستعد از همه ابعاد اخلاقی و هوش و استعداد را برای فرگیری علوم قرآنی انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه نوجوانان منتخب یک دوره ۴۵ روزه آزمایشی را مهمان حضرت رضا(ع) هستند، اضافه کرد: این عزیزان باید در آموزش مقدماتی، دو جزء قرآن را حفظ کنند.

به گفته این مقام مسئول، تلاش همه دست اندرکاران و اساتید این است که بهترین دوره آموزشی برگزار شود. برای این منظور، به ازای هر ۱۵ نفر فراگیر از یک استاد مطرح قرآنی تحت نظر موسسه قرآنی بیت الاحزان استفاده شده است.

وی تاکید کرد: پس از این دوره، بعد از برگزاری یک آزمون، بهترین‌ها برای آغاز دوره یکساله انتخاب می‌شوند تا در شهریور سال ۱۴۰۱ حافظان کل قرآن کریم، مسلط به ترتیل و تجوید شوند.

مقدمه‌ای مبارک برای پرورش عاملان قرآنی
در بخش دیگری از این آیین، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، کارشناس حوزه دین با اشاره به اینکه قرآن کریم کتاب آسمانی خدا و عصاره همه آموزه‎های الهی و نقشه هدایت بشریت است، بیان کرد: قرآن کریم بزرگترین معجزه رسول مکرم اسلام است. همه پیامبران معجزاتی برای هدایت بشر داشتند که معجزه پیامبر ما کتاب بود.

وی ادامه داد: خداوند متعال معجزه پیامبر اسلام(ص) را قرآن قرار داد تا اعراب که در فن و خطابه تسلط داشتند، با معجزه حضرت رسول(ص) تسلیم اسلام شوند.

حجت‌الاسلام شریعتی تبار افزود: اگر قرآن مجید کتابی دست ساخته بشر بود، می‌بایست در فراز و فرودهای تاریخ اسلام دستخوش تغییر و تناقض در مفهوم و معنا ‌شود.

به گفته وی، ضروری است تا آموزه‌های عالی و معارف قرآنی در رفتار و سلوک مردم در اجزای کار و زندگی منعکس شود. قرآن برای مومنین شفا و رحمت است و همه نسبت به آن وظیفه دارند و نباید مغفول واقع شود. یکی از حقوق اولاد بر والدینش، فراگیری قرآن است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همه زندگی و کلام و گفتار حضرت رضا(ع) برگرفته از متن قرآن کریم بود، تصریح کرد: اگر همه تلاوت‌کنندگان آیات قرآنی عامل نباشند، قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) روز قیامت از ما شکایت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام شریعتی تبار قرآن را حامل همه نیازمندی‌های واقعی بشر خواند و افزود: اگر در جامعه شاهد بحران و مشکل هستیم، نشانه کم توجهی به مفاهیم و معارف قرآن و عترت است.

پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، این طرح ملی را مقدمه‌ای مبارک برای تربیت نسل عامل قرآنی برشمرد و خطاب به حاضرین در این مراسم گفت: انس با قرآن مقدمه فهم و درک و عمل به آیات نورانی کلام الهی است. و باید همه تلاش خود را در این دوره برای فراگیری قرآن بگذارید.

او اضافه کرد: امید است آغاز این راه و حرکت قرآنی بر همه شما مبارک باشد و خداوند متعال شفاعت و کمک و هدایت قرآن کریم را شامل حال همه ما کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات