یک طلبه حافظ قرآن گفت: والدین علاوه بر مدیریت بازی و تفریح کودک با تشویق و محبت، باید فرد را در مسیر قرآنی قرار داده، برای او حق انتخاب گذاشته و وی را برای فعالیت بیشتر در این زمینه ترغیب کنند؛ به‌طور مثال در ازای حفظ چند سوره از قرآن به او جایزه داده تا تشویق شود؛ آن زمان او نیز با دیدن چهره نورانی قرآن هنگامی که به سنین بالاتر برسد خود بدون دریافت هدیه به فعالیت قرآنی می‌پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نقل از ایکنا: سید سجاد کاظمی که از شهرستان سربیشه خراسان جنوبی مشغول گذراندن دوره‌های حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در مدرسه شوکتیه بیرجند است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: از ۱۵ تیرماه به این منطقه عزیمت کرده و در طی این چهار ماه در این مکان ساکن شده و با قرآن انس بیشتری گرفتم.

وی ادامه داد: شور و اشتیاق برای فراگیری قرآن و گسترش فهم آن از همان کودکی در من وجود داشته و با همکاری مساجد محل شروع به حفظ قرآن کردم، اما طی مدتی در این امر وقفه حاصل شد که با افزایش سن و ورود به حوزه علمیه دوباره کار حفظ قرآن را ادامه دادم، به‌طوری که اکنون چهار جزء از قرآن را حفظ کرده و در راستای ترجمه و تفسیر این آیات فعالیت دارم.

این طلبه جوان بیان کرد: پدرم با مشاهده پوسترهای اعزام طلبه به مناطق محروم متوجه برگزاری دوره‌ها شد و از من خواست تا در صورت تمایل به این مناطق بروم و من نیز از این پیشنهاد خرسند و عازم مناطق محروم شدم.

کاظمی افزود: یکی از وظایف ما به‌عنوان طلبه هدایت مردم و آشنا کردن آن‌ها با قرآن است چراکه تأثیر قرآن بر  روح و جسم  افراد می‌تواند در زندگی او نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد؛ به‌طور مثال با اینکه مردم فکر می‌کنند دوره حفظ یک ساله بسیار سخت و نفس‌گیر است، اما باید  گفت ولی علاقه داشته باشی حتی سخت‌ترین‌ها آسان می‌شود و بذر این علاقه را والدین ما کاشته‌اند که امروز اینجاییم.

وی افزود: علاوه بر فرد، والدین آنها نیز در راستای انس‌گیری و قرار دادن فرد در حوزه‌های قرآنی بسیار تأثیرگذار هستند و از طرفی پدر و مادر نباید با سختگیری و تنبیه‌های نادرست موجب شوند تا کودک از فراگیری قرآن سر باز زند یا دچار سرخوردگی یا زدگی شود.

این طلبه جوان ادامه داد: والدین علاوه بر مدیریت بازی و تفریح کودک با تشویق و محبت، باید فرد را در مسیر قرآنی قرار داده، برای او حق انتخاب گذاشته و او را برای فعالیت بیشتر در این زمینه ترغیب کنند؛ به‌طور مثال در ازای حفظ چند سوره از قرآن به او جایزه داده تا تشویق شود؛ آن زمان او نیز با دیدن چهره نورانی قرآن هنگامی که به سنین بالاتر برسد خود بدون دریافت هدیه به فعالیت قرآنی می‌پردازد.

بایدهای آموزش قرآن در کودکی
کاظمی تصریح کرد: متأسفانه آموزش‌های معنوی در محیط خانواده و آموزشی کمرنگ شده و در این زمینه آن‌گونه که باید و شاید اقدامی انجام نمی‌شود؛ هر چند اهمیت به این موضوع سبب یادگیری دیگر علوم نیز می‌شود، اما همچنان این بی توجهی‌ها نسبت به آموزش قرآن به نسبت پرداختن به سایر علوم در زندگی کودک و نوجوان ادامه دارد.

وی با تأکید بر محتواسازی در آموزش‌های قرآنی، گفت: اهمیت و فرهنگ‌سازی در جامعه باید از سنین پایین و همان دوران ابتدایی در مدارس شکل گیرد و مربی قرآنی نیز باید به مسائل آموزشی و تربیتی واقف باشد؛ آموزش دادن به قرآن‌آموزان علاوه بر مهارت و دانش، لیاقت نیز می‌خواهد و در این زمینه توجه به نظر اساتید بزرگ می‌تواند زمینه مناسبی برای کسب تجربه و اندوخته از گفته‌های آنان باشد.

وی افزود: برای یادگیری و فراگیری قرآن نمی‌توان سن و زمان واحدی را نام برد؛ فرد بسته به خودشناسی، توانایی‌ها، حافظه و استعدادهای خود می‌تواند آغازگر حفظ قرآن باشد، اما یادگیری و فراگیری قرآن در کودکی می‌تواند همانند حکاکی طرح و نقش زیبا بر روی سنگ باشد، لذا سعی بر این باشد که این مفاهیم از کودکی آغاز شود.

این طلبه جوان اظهار کرد: پس از حفظ قرآن مبحث تثبیت بسیار مهم است و فراموش نکردن آیات فقط می‌تواند با تکرار و تمرین مداوم انجام گیرد که در دوره شبانه‌روزی حفظ این مهم بسیار رعایت می‌شود، چراکه فرد برای مدت طولانی جدا از بایسته‌ها و دغدغه‌های زندگی در دنیای بیرون می‌شود.

رقابت قرآنی تا چه اندازه مفید است؟
کاظمی ادامه داد: در فضای قرآنی رقابت می‌تواند مفید و هم مضر باشد؛ رقابتی که سبب دوری فرد از فضای معنوی و پیشی گرفتن از فرد دیگری باشد در صورتی که هیچ مطلب مفیدی را نیاموخته و یا رقابتی که در آن فرد عقب بمانند هر دو می‌تواند منجر به سرخوردگی و دلزدگی فرد شود.

وی بیان کرد: رقابت در فضای سالم و دانستن این مطلب که با رقابت، از محتوا و هدف اصلی دور نمی‌شود می‌تواند مفید باشد و در گذرگاه‌هایی نیز زمینه پیشرفته را فراهم کند.

کاظمی با اشاره به شیوه برگزاری مسابقات قرآن، گفت: مسابقات نیز می‌تواند سبب پیشرفت فرد در حوزه‌های قرآنی شود، البته باید توجه داشت که این بحث‌ها فرد را از محتوا و هدف اصلی حفظ قرآن دور نکند؛ از سویی دیگر مسابقات نیز باید محتواهایی جامع، جهان شمول، بین‌المللی و متناسب با زمان فعلی داشته باشند؛ به‌طور مثال گاهی در برگزاری مسابقات در برخی از سنین لازم است به موضوع حفظ بیشتر تأکید شود و در برخی از سنین به مفاهیم.

وی افزود: فردی که می‌خواهد در جامعه تأثیرگذار باشد، ابتدا باید خودساختگی انجام دهد؛ همین رفتارهای او می‌تواند در جامعه تأثیرگذار بوده و پس از تغییر خود توانایی این را دارد که بتواند جامعه را نیز تغییر دهد؛ همان‌گونه که از ابتدای سال‌های طلبگی تاکنون، تأکید اساتید بر این بوده که حرف و عمل‌مان یکی باشد، چراکه این عمل و رفتار است که بر حرف، جامه رنگی می‌پوشاند.

این طلبه جوان تصریح کرد: امید است در سال‌های آتی علاوه بر حفظ کامل قرآن، تفسیر و ترجمه آن، در راستای گسترش مفاهیم و هدف‌های اصلی قرآن در جامعه گام برداشته و با ترغیب دیگران به این سو زمینه گسترش فرهنگ دینی را فراهم کنیم.‌

وی بیان کرد: از مسئواین انتظار داریم تدابیری اندیشیده تا علاوه بر دروس حوزه، فضاهای آموزشی حفظ، تفسیر و ترجمه قرآن را در برنامه حوزوی قرار دهند تا فرد علاوه بر خواندن دیگر دروس حوزه، از فعالیت‌های قرآنی نیز بهره‌مند شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات