بهترین آرزو در شب لیلة‌الرغائب این است که انسان با خلوص نیت به درگاه الهی دست به دعا برداشته و دعای «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ ....» را زمزمه کند تا جزو رجبیون و سعادتمندان دنیا و آخرت قرار گیرد.

روایات فراوانی درباره فضیلت ماه رجب و  قدر و منزلت آن وارد شده و در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل است که می‌فرمایند؛ آگاه باشید که ماه رجب ماه خداوند است و آن ماه بسیار بزرگی است که اصم نامیده شده؛ چرا‌که هیچ ماهی پر‌فضیلت‌تر از این ماه در نزد خداوند وجود ندارد.

منزلت ماه رجب در نزد ائمه اطهار (علیهم السلام)

در روایات بزرگان نقل است که هر گاه ماه رجب فرا‌ می‌رسید، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  مسلمانان را گرد خود جمع کرده و با اشاره به برکت و فضیلت‌های این ماه، خطبه می‌خواندند و حمد و ثنای خداوند را به‌جای می‌آوردند.

از حضرت علی (علیه السلام)  نیز نقل است که می‌فرمایند: هر کس در ماه رجب صدقه دهد خداوند در روز قیامت در بهشت ثواب بی‌شماری به او عطا می‌کند و در روایتی از امام رضا (علیه السلام)  نیز در فضیلت ماه رجب اینگونه آمده است که: هر که به اشتیاق ثواب، روز اول ماه رجب را روزه بدارد، خداوند بهشت را بر او واجب می‌کند.

روایت‌های وارد شده در راستای ماه رجب و فضیلت‌های آن بیانگر قدر و منزلت این ماه شریف در نزد خداوند متعال و ائمه اطهار (علیهم السلام)  است و باید از لحظه لحظه این ایام نهایت استفاده را داشت.

ماه رجب؛ ماه خداخواهی و خودسازی

ماه رجب، ماه خداخواهی و خودسازی، استغفار و توبه است و در حقیقت باید انسان در این ایام به‌ویژه اوایل رجب عبودیت خداوند را مورد توجه خاص قرار دهد.

زیارت امام رضا (علیه السلام) ، نماز و استغفار در این ماه بسیار سفارش شده است و از ثواب بیشماری برخوردار است.

لیلهالرغایب ( اولین شب جمعه ماه رجب) از جمله شب‌های  پرفضیلت ماه رجب است و در روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  نقل است که می‌فرمایند: مسلمانان نباید هیچ زمانی از فضیلت این شب غافل شوند؛ چراکه فرشتگان آن را شب آرزوها نامیده‌اند.

اعمال شب لیله‌الرغائب

رغائب در لغت جمع رغیبه است و به‌معنای اینکه انسان با رغبت و اشتیاق عملی را انجام دهد و به‌معنای پاداش و عطای فراوان نیز تعبیر می‌شود؛ بنابراین حق تعالی اولین شب جمعه ماه رجب را لیلهالرغایب نامیده است و اعمال مخصوصی از جمله روزه و نماز در این شب ذکر شده که انجام آنها پاداش فراوانی برای انسان به همراه دارد.

فلسفه نام‌گذاری لیلهالرغایب به نام شب آرزوها: لیلهالرغایب از جمله شب‌هایی است که در نزد خداوند متعال از فضیلت خاصی برخوردارست و در روایت نقل شده که همزمان با این شب همه ملائک و فرشتگان در مقابل و بالای کعبه به طواف کعبه می‌پردازند و از این جهت این شب برای انسان که امید دارد توفیق بندگی یافته و از نظر علم صبغه الهی پیدا کند جنبه تعبدی و فلسفی دارد.

بهترین آرزو در شب لیله‌الرغائب

بهترین آرزو در این شب این است که انسان با خلوص نیت به درگاه الهی دست به دعا برداشته و برای سعادت دنیا و آخرت این دعا را زمزمه کند و بگوید «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ» تا جزو رجبیون و سعادتمندان دنیا و آخرت قرار گیرد.

اشتراک در
اطلاع از
1 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

دعای پرمحتوایی است