حجت الاسلام پناهیان در مراسم یک شب نورانی در نمایشگاه قرآن با اشاره به مضامین آیه دوم سوره حجرات گفت: از نظر قرآن عالی ترین نوع تقوا را کسی دارد که صدای خود را نزد پیامبر پایین می آورد.

 

حجت الاسلام پناهیان در مراسم یک شب نورانی در نمایشگاه قرآن با اشاره به مضامین آیه دوم سوره حجرات گفت: از نظر قرآن عالی ترین نوع تقوا را کسی دارد که صدای خود را نزد پیامبر پایین می آورد.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن سلسله نشست های یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی با موضوع سبک زندگی قرآنی به کارشناسی حجت الاسلام علیرضا پناهیان ادامه یافت.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به توجه به عنصرعمل در زندگی فردی انسان ها خاطرنشان کرد: عمل سازنده افکار انسان ها بوده می تواند احساسات آدمی را تغییر دهد.
وی افزود: خداوند با آنکه می دانست خیلی از دستوراتش توسط بندگان او عمل نمی شود ولی از دادن احکام دریغ نکرد. و با آفریدن بهشت و جهنم سعی کرد تا با انجام این رفتارها انسان ها را کنترل نماید.
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: گاهی مردم سبک زندگی خود را بر اساس زیبایی ها و لذات دنیایی قرار می دهند اما مهم ترین نکته ای که زندگی انسان ها را استاندارد می کند رعایت ادب در زندگی است.
ادب زینت، تداوم و زیبایی به زندگی افراد می دهد، انسان گاهی ممکن است از همسایه یا بزرگ تر خود ناراحت شود ولی به واسطه رعایت ادب این رفتار خود را بروز نمی دهد و با لبخند مؤدبانه به شخصیت خود ارزش می دهد.
وی با اشاره به مضامین آیات دوم تا چهارم سوره مبارکه حجرات به عنوان اخلاقی ترین سوره قرآن تصریح کرد: آیه اول سوره مبارکه حجرات به موضوع ادب اطاعت از خداغ و رسول پرداخت و در آیه دوم این سوره به ادب برخورد با رسول خدا اشاره می کند.
حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: ادب عنصر مهمی در سبک زندگی قرآنی بوده که عمل به آن موجب رشد تقوا و عمل نکردن به باعث حبط اعمل می شود یعنی مانند کسی که کافر و از دین اسلام مرتد شده است.
وی افزود: دقیقا نقطه مقابل زندگی مؤدبانه زندگی غربی است که بر اساس هنجار شکنی در مسائلی که باید ادب را رعایت کرد پی ریزی شده و این گونه رفتارها برای انان جذابیت دارد.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به مضامین آیه دوم سوره مبارکه حجرات افزود: خداوند در این سوره می فرماید نباید صدای خود را بالاتر از صدای پیامبر ببرید، و ان طوری که بقیه را صدا می زنید پیامبر را مورد خطاب قرار ندهید. زیرا دچار حبط عمل می شوید.
وی با اشاره صفت رحمت العالمین بودن پیامبر عنوان کرد: پیامبر آنقدر نسبت به دیگران مرحمت داشتند که اگر کسی ایشان را با صدای بلند صدا می کرد پیامبر با صدای بلندتر جواب او را می داد تا آن شخص دچار حبط عمل نشود.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به علت نامگذاری سوره حجرات تصریح کرد: خداوند در آیه چهارم این سوره می فرماید کسانی که ادب دارند داری تقوای دل هستند و از جانب خداوند برای آن‌ها مغفرت و اجرا بزرگی است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات