گفت‌وگو با حافظ 12 ساله کل قرآن کریم سیده نازنین زهرا قاسمی اونجی
نوزدهمین جشنواره ملی جبرئیل امین به منظور تجلیل از 212 حافظ کل قرآن کریم مؤسسه بیت الاحزان در سال‌های 1399 و 1400 پنجم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد. نکته‌ای قابل توجه که در مورد حافظان سال جاری به چشم می‌خورد گستردگی محدوده سنی این حافظان است تا جایی که شاهد حضور نوجوان 12 ساله تا بانوی 63 ساله بین حافظان کل قرآن هستیم. کم سن ترین حافظ کل قرآن کریم بیت الاحزان در دو سال اخیر خانم سیده نازنین زهرا قاسمی اونجی اهل تهران با 12 سال سن بوده است. نازنین زهرا کوچکترین عضو خانواده 5 نفره قاسمی است و دو برادر بزرگتر وی نیز طی دو سال اخیر در مؤسسه بیت الاحزان حافظ کل قرآن کریم شده اند. به همین دلیل پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان گفت‌وگویی کوتاه با این حافظ نوجوان ترتیب داده است که تقدیم حضورتان می‌گردد.

نوزدهمین جشنواره ملی جبرئیل امین به منظور تجلیل از ۲۱۲ حافظ کل قرآن کریم مؤسسه بیت الاحزان در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پنجم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد. نکته‌ای قابل توجه که در مورد حافظان سال جاری به چشم می‌خورد گستردگی محدوده سنی این حافظان است تا جایی که شاهد حضور نوجوان ۱۲ ساله تا بانوی ۶۳ ساله بین حافظان کل قرآن هستیم. کم سن ترین حافظ کل قرآن کریم بیت الاحزان در دو سال اخیر خانم سیده نازنین زهرا قاسمی اونجی اهل تهران با ۱۲ سال سن بوده است. نازنین زهرا کوچکترین عضو خانواده ۵ نفره قاسمی است و دو برادر بزرگتر وی نیز طی دو سال اخیر در مؤسسه بیت الاحزان حافظ کل قرآن کریم شده‌اند. به همین دلیل پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان گفت‌وگویی با این حافظ نوجوان ترتیب داده است که تقدیم حضورتان می‌گردد.

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

سیده نازنین زهرا قاسمی اونجی متولد فروردین ماه ۱۳۸۸ در تهران و به لطف خدا، حافظ کل قرآن کریم هستم.

کمی در مورد حفظ خود توضیح بدهید. چگونه به حفظ قرآن کریم ورود پیدا کردید.

از کلاس دوم همراه با خانواده در مسجد محل حاضر می شدم و در مسجد کلاس حفظ قرآن برقرار بود. دو برادر بزرگترم در کلاسهای قرآن مسجد شرکت می کردند و من هم تشویق شدم در کلاس قرآن شرکت کنم. استاد مشیر زاده و آقای فروزنده که مسئول کلاس قرآن مسجد بودند خیلی تشویقمان می کردند و برنامه های مختلف تشویقی مثل برگزاری مسابقه و اهدای جایزه داشتند. خوشبختانه طی حدود سه سال با راهنمایی های استاد مشیر زاده حدود ۱۴ جزء قرآن را حفظ کردم.

چگونه با مؤسسه بیت الاحزان آشنا شدید؟

سال ۹۷ پیامکی در خصوص حفظ شبانه روزی یکساله قرآن کریم در مؤسسه بیت الاحزان دریافت کردیم و با تحقیقی که پدر و مادرم کردند، یکی از برادرانم تصمیم به نام نویسی در دوره کرد و از ابتدای سال ۹۸ در مرکز شبانه روزی حضرت ولی عصر (عج) تهران مشغول به حفظ قرآن کریم شد. پس از اتمام دوره حفظ برادرم، من هم تشویق شدم در دوره های حفظ قرآن مؤسسه بیت الاحزان شرکت کنم ولی با توجه به شرایط کرونایی در دوره حفظ تلفنی مؤسسه ثبت نام کردم.

دوره حفظ شما چه قدر طول کشید؟

از مرداد سال ۹۹ که در دوره شرکت کردم تا مرداد سال ۱۴۰۰ در مدت حدوداً یکسال توانستم ۱۶ جزء باقیمانده قرآن کریم را حفظ کنم و حافظ کل قرآن بشوم. از سرکار خانم شفیعی مربی حفظ تلفنی عزیزم که در این یک سال بسیار زحمت کشیدند تشکر می‌کنم.

در مورد شیوه حفظ تلفنی کمی توضیح دهید.

حفظ تلفنی به این صورت است که مربی من که خانم شفیعی بودند چند روز در هفته از موسسه با من تماس می گرفتند و تکلیف حفظ جدید را می‌دادند و محفوظات قبلی را هم بر اساس برنامه آموزشی مؤسسه از من تحویل می‌گرفتند و اشکالاتم را برطرف می‌کردند.

آیا حفظ قرآن در این سن کم سخت نبود؟

بله سختی های خود را داشت ولی به قول قرآن کریم با هر سختی یک آسانی هم هست و بسیار خوشحالم که در این مسیر قرار گرفته‌ام.

به هم سن و سال های خود چه توصیه‌ای دارید؟

این که سعی کنند خود را در مسیر انس با قرآن قرار دهند و حتی اگر قرآن را حفظ نمی‌کنند، هر روز آیاتی از قرآن را تلاوت کنند تا به خدا بیشتر نزدیک شوند.

اگر خاطراتی تلخ یا شیرین از دوران حفظ خود چه در زمان حفظ تلفنی یا قبل از آن دارید بفرمایید.

به یاد دارم در زمانی که هنوز شرایط کرونایی برقرار نبود و در کلاسهای قرآن مسجد شرکت می‌کردم، در صحن مسجد مسابقه قرآن گذاشته بودند و آنجا خیلی مسلط و خوب جواب دادم که خاطره خوبی بود. یکی از خاطرات تلخم این است که حدود دو سال قبل در مسابقات شفاهی قرآن شرکت کردم و قبول نشدم و رتبه مناسبی کسب نکردم.

دو برادر بزرگتر شما هم طی دو سال اخیر با حضور در مؤسسه بیت الاحزان موفق به حفظ کل قرآن کریم شده‌اند. آیا وجود برادرانی که حافظ قرآن هستند در پیشرفت قرآنی شما تأثیر داشت؟

بله قطعاً رقابت و انجام پرسش و پاسخ با برادرانم و فضای قرآنی حاکم بر خانواده در پیشرفت برنامه‌ها بسیار تأثیر مثبت داشت.

برای آینده خود چه برنامه ای دارید؟

ان شاءالله مایلم در آینده معلم و مدرس قرآن کریم شوم.

توقع شما از مسئولین قرآنی چیست؟

اینکه مسئولین با حمایت از حافظان قرآن کریم انگیزه بیشتری به جوانان و نوجوانان دهند که جذب قرآن مجید شوند.

اگر نکته‌ای در پایان دارید بفرمایید.

جا دارد اول از خداوند متعال تشکر کنم که مرا در این راه قرار داد و از پدر و مادر عزیزم که مشوق اصلی من بودند و زمینه را برایم فراهم کردند تشکر می‌کنم. همچنین از برادرانم و اساتیدم به خصوص استاد مشیر زاده و فروزنده مربیان قرآن مسجد و سرکار خانم شفیعی استاد حفظ تلفنی مؤسسه بیت الاحزان و خانم عابدی که در حال حاضر با من ترجمه آیات قرآن را کار می کنند قدردانی می‌کنم.

اشتراک در
اطلاع از
1 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

احسنت به شما
ان شاءالله قرآن حافظ و نگهدارتون باشه