یک فعال قرآنی با اشاره به حادثه دردناک فاجعه منا و درگذشت جمعی از اعضای کاروان قرآنی کشورمان به بیان وجه اشتراک این فاجعه و واقعه کربلا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مرتضی نجفی‌قدسی، خادم‌القرآن با بیان تسلیت به مناسبت فاجعه دردناک منا و درگذشت جمعی از اعضای کاروان قرآنی کشورمان به تشریح وجه اشتراک این حادثه با واقعه کربلا پرداخت.

«من المؤمنین رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و مابدلو تبدیلا» (احزاب، ۲۳)

حادثه دردناک قربانگاه منا در مراسم حج امسال که موجب جان‌باختن هزاران نفر از حاجیان بیت‌الله الحرام گردید، تأثر تمام مسلمانان را در اقصی نقاط عالم درپی داشت، گرچه برخی کشورهای اسلامی از خوش‌خدمتی به آل‌سعود از انتشار اخبار مربوط به حادثه منا جلوگیری و رسانه‌های خود را از پرداختن به عمق این فاجعه منع کردند و لیکن در جهان امروزی بی‌خبر نگهداشتن ملتها از چنین واقعه جانگداز و بزرگی بسیار سخت است و عملاً ممکن نیست.

در ایران اسلامی از لحظه انتشار اخبار این جنایت عظیم آل‌سعود، قلوب همه ملت ایران داغدار شد و فضای حزن‌آلودی همه کشور را دربرگرفت و هنوز هم در همین فضا هستیم و معلوم نیست تا کی این زخم‌های روحی التیام بخشد.

در میان حاجیان ایرانی در سال جاری، کاروانی ۲۰ نفره از قاریان و تالیان قرآن کریم به حج مشرف شدند که هم‌اکنون ۵ تن از آنان در زمره صدها تن از جانبابختگان کشورمان هستند. محسن حاجی‌حسنی کارگر و حسن دانش دو نفر از قاریان نخست مسابقات بین‌المللی قرآن و آقایان: محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی سه تن از اعضای گروه تواشیح باقر‌العلوم(ع) از شهرستان آبادان، پنج نفری هستند که از جامعه قرآنی کشور در این حادثه مؤلمه، به فیض شهادت رسیدند.

شهادت این افراد، موج تأثر جان باختگان را دوچندان کرد و توجه قاطبه برجستگان قرآنی کشورهای مختلف را نسبت به این حادثه معطوف داشت و هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. بسیاری از قاریان مشهور جهان اسلام مخصوصاً از کشور مصر، آقایان اساتید: دکتر احمد نعینع، عبدالفتاح طاروطی، فرج‌الله الشاذلی، محمود شحات انور، دکتر ابراهیم عوض و دکتر محمد طه عبدالوهاب هر یک پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای منتشر کردند و مراتب تأثیر خود را نسبت به این فاجعه اعلام داشتند. همچنین دکتر عقیل حسین‌منور رئیس شورای قراء اندونزی، دکتر سمیح احمد اثامنه از داوران قرآنی اردن، دکتر عبدالکریم‌بن زکریا دبیرکل مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، شیخ رافع العامری مدیر مؤسسه قرآن العراقیه بغداد و از قاریان برجسته کشور عراق، حافظ عزیز الیلی امام جماعت مرکز اسلامی زاگرب، دارالقرآن حرم امام حسین(ع) و بسیاری از اساتید قرآنی از کشورهای مختلف جهان این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب و جامعه قرآنی کشورمان تسلیت گفته‌اند.

مردم قدرشناس و انقلابی مشهد مقدس که تشیع پیکر مطهر قاری بین‌المللی محسن حاجی‌حسنی کارگر همراه دیگر جانباختگان در آنجا بود، حضوری بسیار تاریخی و گسترده داشتند و حسب‌الامر رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌(مدظله العالی) بدن مطهر این عزیز قرآنی در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج امام رضا(ع) در خاک آرمید. همچنین مردم متدین و ولایی دارالمؤمنین یزد نیز در تشییع جنازه مرحوم حسن دانش از قاریان بین‌المللی قرآن سنگ تمام گذاشتند و همانند روز عاشورا به صحنه آمدند و عزاداری کردند و پیکر امین باوی یکی دیگر از اعضای گروه ابتهال و تواشیح‌خوانی کشورمان نیز به آبادان منتقل شد.

در میان این جانباختگان قرآنی سه تن از آنان هر یک دارای دو یا سه فرزند خردسال دختر و پسر هستند که این موضوع، غم فراق آن ها را برای خانواده و همسرانشان بسیار طاقت‌فرسا می‌کند، اما به آنان و همه خانواده‌هایی که در این حادثه بچه‌هایشان یتیم شدند، نکته‌ای را متذکر می‌شوم و آن این است که دقیقاً در همین روز‌        (۲۲ ذی‌الحجه الحرام) کاروان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در منزلگاه «ثعلبیه» بودند که خبر شهادت حضرت مسلم‌بن عقیل و هانی‌بن عروه به امام حسین(ع) داده شد و طبق روایات حضرت اباعبدالله(ع) از این خبر بسیار متأثر شدند و گریستند و سپس آیه شریفه فوق را قرائت فرمودند که می‌فرماید:

«از میان مؤمنان مردانی هستند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند، برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی دیگر از آنها در همین انتظارند و هرگز عقیده خود را عوض نکردند.»

سپس حضرت امام حسین(ع) دختر کوچک مسلم‌بن عقیل را که همراه زنان در کاروان حضرت بود، خواستند و او را بر زانوی خود نشاندند و دست محبت و نوازش بر سر او کشیدند، دختر مسلم از این نحوه توجه و التفات حضرت به او پی برد که برای پدرش اتفاقی افتاده و احیانا او یتیم شده است، بلافاصله از حضرت پرسید به سر پدرم چه آمده است؟! حضرت اباعبدالله‌(ع) در جواب او فرمودند: «یا بنیه انا ابوک» یعنی ای دخترم! من پدر تو هستم! در این هنگام بود که اشک از چشمان حضرت می‌بارید و تمام زنان حرم نیز با گریه امام حسین(ع) و دختر مسلم گریستند.

عرض بنده اینست که عزیزان داغدیده، شما اگر پدری را از دست دادید، هم‌اکنون نیز حضرت صاحب‌الامر(عج) پدر واقعی شماست و مقام معظم رهبری نیز همانند یک پدر دوست‌داشتنی شما را تحت حمایت و پوشش خود خواهد داشت، همان رهبری که وقتی تصاویر قاریان قرآن جانباخته منا را به ایشان نشان دادند، بسیار متأثر شدند و گریستند و مسلماً ایشان حق پدری را نسبت به خانواده‌های عزادار و دردمند و بچه‌های یتیم به نحو احسن ادا خواهد کرد کما اینکه تاکنون قلب مهربان او همیشه با آنان یار و همراه بوده است.

والسلام علی عبادالله الصالحین

خادم‌القرآن، مرتضی نجفی‌قدسی

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات