عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن گفت: مشکل اساسی ما در رابطه با فعالیت‌های کلان قرآنی اعم از روخوانی، مفاهیم و ترجمه و حفظ قرآن که کمتر بدان توجه می‌شود، بحث مجریان طرح‌های قرآنی و طریقه اجرای آن‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا شاهسونی، عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ، با اشاره به طرح فراگیر شدن آموزش روخوانی قرآن که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب نشد، گفت: شاید یکی از دلایل تصویب نشدن این طرح این باشد که یک بار دیگر چنین طرحی به مجلس ارائه و تصویب شد اما در عمل موفق نبود.
وی اظهار کرد: مشکل اساسی ما در رابطه با فعالیت‌های کلان قرآنی اعم از روخوانی، مفاهیم و ترجمه و حفظ قرآن که کمتر بدان توجه می‌شود، بحث مجریان طرح‌های قرآنی و طریقه اجرای آن‌هاست.

تصویب طرح قرآنی، آغازگر فعالیت‌های اصلی آن است
حجت‌الاسلام شاهسونی ادامه داد: متأسفانه افراد بسیاری فعالیت‌های قرآنی را سهل و ساده می‌انگارند و گمان می‌کنند که طرحی که مصوب شد دیگر کار تمام شده است در حالی که تازه اقدامات اصلی باید آغاز شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اضافه کرد:‌ اکنون در طرح حفظ ملی قرآن نیز که چند سال پیش مقام معظم رهبری بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور تأکید داشتند، با این مشکل مواجه هستیم یعنی طرح حفظ قرآن در کشور با مشکل مجری مواجه است.
وی اضافه کرد:‌ جهت اجرای این طرح شوراهای مختلف در کشور شکل گرفته اما همگی در حال برنامه‌ریزی هستند و در اجرا با پیشرفت چندانی مواجه نیستیم.

اساتید و مدیران قرآنی قوی در همه مناطق وجود ندارد
حجت‌الاسلام شاهسونی در پاسخ به اینکه شورایی جهت تحقق فرمایشات رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور شکل گرفت که در این راستا سازمان‌هایی چون اوقاف و تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش فعال شده‌اند، پس تکلیف فعالیت آن‌ها در این زمینه چیست؟ گفت: درست است هر کدام فعالیت‌های مختلفی داشته‌‌اند ولی در حد برنامه‌ها و جمعیت کشور و نیاز کشور نیست؛ شاید چندین مدیر در سازمان ها و نهادهای منطقه‌ای در این زمینه فعالیت داشته باشند اما متأسفانه عمومیت در سراسر کشور ندارد و همه جا مدیران و اساتید قرآنی قوی وجود ندارد.
مدیر مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینکه متأسفانه مشکل اصلی ما این است که بدنه اجرایی برنامه‌های قرآن ضعیف است، عنوان کرد: ما در بحث برنامه‌های قرآنی آئین‌نامه و مقررات کم نداریم بلکه با مشکل مجری مواجه هستیم و مجری کم داریم کسانی که بتوانند این آئین‌نامه را اجرایی کنند کم هستند و باید بر روی بحث مجریان کار تمرکز کرد.

طرح پرورش مدیران و اساتید قرآنی اجرا شود
وی اظهار کرد: جهت داشتن مدیران و اساتید قرآنی قوی، پیشنهاد می‌شود که طرح پرورش مدیران، معلمان و اساتید قرآنی در تمامی رشته‌ها در کشور اجرا شود.
حجت‌الاسلام شاهسونی افزود: باید این طرح از طریق نهادهای مردمی صورت گیرد و در حقیقت همان خصوصی‌سازی فعالیت‌های قرآنی که از حالت دولتی خارج و به مردم سپرده شود اتفاق بیفتد، همچنین دوره‌هایی تدوین شود  که یک معلم قرآن به چه آموزش‌هایی نیاز دارد؛ البته برخی ارگان‌ها و نهادها این کار را انجام داده‌اند و می‌خواهند شروع به اجرا کند.
عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن اضافه کرد: اگر چنین طرح‌هایی صورت گیرد و فعالیت‌های قرآنی برای هر منطقه‌ای نیازسنجی شود و اینکه در هر منطقه به چه اساتیدی نیاز است، مسلماً پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کشور صورت خواهد گرفت.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات