استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به ارتقای فعالیت‌های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: عموم مردم باید با قرآن انس دائمی داشته باشند به این معنی که با قرآن زندگی کنند، نفس بکشند و مأنوس باشند؛ اما متأسفانه اینگونه نیست.



 

«حسین اخوان‌اقدم» استاد پیشکسوت و قاری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، با اشاره به روند رو به رشد فعالیت‌های قرآنی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی، فعالیت‌هایی مردمی و هیئتی بود به طوری که بخشی از مراسم هیئت‌های مذهبی که به طور هفتگی برگزار می‌شد، به تلاوت و سایر فعالیت‌های قرآنی اختصاص داشت. البته نه به پررنگی و شیوه‌ای که جلسات قرآنی هم‌اکنون در حال برگزاری هستند.

*ریشه‌ فعالیت‌های قرآنی من با شرکت در جلسات سنتی شکل گرفت

وی ادامه داد: در گذشته هیئت‌های مذهبی زمانی را به تلاوت قرآن می‌پرداختند، من نیز از افرادی بودم که در این هیئت‌ها شرکت می‌کردم و از تجربیات اساتید قرآنی بهره می‌بردم، به طوری که می‌توانم بگویم از همان جا ریشه‌های فعالیت‌های قرآنی در من شکل گرفت.

این قاری قرآن کریم با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جلساتی که به صورت تخصصی به امر قرآن بپردازد بسیار محدود بود، خاطر نشان کرد: جلسات قرآنی قبل از انقلاب به صورتی که اکنون به روش سنتی برگزار می‌شود و جلسه به طور صددرصد به امر قرآن می‌پردازد، به اندازه انگشتان یک دست هم نبود و به این مهم توجه لازم نمی‌شد.

معاون اجرا و آفرینش فرهنگسرای قرآن با اشاره به قدمت مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، افزود: در زمان طاغوت به فعالیت‌های قرآنی بی‌توجهی می‌شد به طوری که مسابقات قرائت قرآن که به صورت محلی یا منطقه‌ای برگزار می‌شدند بسیار محدود بودند و فعالیت‌های قرآنی تنها معطوف به مسابقات قرآن اوقاف بود که برای تعیین افراد اعزامی به مسابقات مالزی برگزار می‌شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی ارتقا یافت

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام‌خمینی(ره) فعالیت‌های قرآنی در ایران رنگ و بویی دیگر گرفت، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به امر قرآن در کشور شد و فعالیت‌های قرآنی با شتاب خوبی سرعت گرفت، چرا که جمهوری اسلامی با نهادهای مذهبی تشکیل شد و حضرت امام‌خمینی(ره) خودشان مرجع تقلید بودند و یک نهضت اسلامی را پایه‌گذاری کردند که مبنای آن احکام و معارف قرآنی بود؛ بر همین اساس توجه به قرآن از همان ابتدا در بدنه دینی و اداری نظام شتاب گرفت و سازمان‌های متنوعی برای گسترش فرهنگ قرآنی ایجاد شد.

این قاری قرآن کریم با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف قرآنی برای تشویق افراد به شرکت در فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی رونق گرفت، به طوری که جلسات و محافل انس با قرآن در جای جای کشور برگزار شد و این فعالیت‌ها هر سال بیشتر شد که تمامی این فعالیت‌های قرآنی از برکت انقلاب اسلامی است.

نباید به جایگاه کنونی در امور قرآنی اکتفا کنیم

اخوان‌اقدم با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند منکر توجه به قرآن و همچنین رشد و نمو فعالیت‌های قرآنی در سطوح مختلف جامعه شود، گفت: درست است که ما نسبت به قبل از انقلاب و حتی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه فعالیت‌های قرآنی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم، اما نباید این را فراموش کرد که اگر بخواهیم به این فعالیت‌ها اکتفا کنیم و از جایگاهی که هم‌اکنون در آن قرار گرفته‌ایم رضایت داشته باشیم، شکست خورده‌ایم؛ چرا که راضی بودن به فعالیت‌ها باعث می‌شود که در کارها سستی کرده و این امر باعث رکود فعالیت‌های قرآنی در کشور خواهد شد.

این استاد پیشکسوت هنر تلاوت قرآن کریم در ادامه اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که فعالیت‌های قرآنی در حال حاضر در جایگاهی که شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران است، قرار ندارد بلکه نسبت به گذشته رشد قابل قبولی داشته که برای ارتقا در این عرصه نیازمند توجه و فعالیت بیشتری است.

تشکیل سازمان‌های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به تشکیل سازمان و نهادهایی که به صورت تخصصی به امر قرآن می‌پردازند، خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارگان و سازمان‌هایی تشکیل شده‌اند که به طور کلی برای ارتقای امور قرآنی فعالیت می‌کنند. به طور مثال؛ سازمان دارالقرآن با قدمت سه دهه فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور که گسترده‌ترین سازمان قرآنی است، توانسته فعالیت‌های قرآنی در کشور را هدایت کرده و با برنامه‌ریزی‌های اصولی سبب ارتقای آن شود.

معاون اجرا و آفرینش فرهنگسرای قرآن  با بیان اینکه سازمان دارالقرآن در هر استان و شهرستان فعالیت‌های قرآنی چشمگیری به ثمر رسانده است، اظهار داشت: سازمان دارالقرآن با برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی در قالب دوره‌های تربیت مدرس و معلم قرآن، تربیت داور و حافظ درجه یک قرآن و همچنین تهیه و توزیع کتاب‌هایی در این زمینه، فعالیتی شایسته داشته است.

اخوان‌اقدم در ادامه با اشاره به سایر دستگاه‌ها و برنامه‌های قرآنی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که چند سالی است تشکیل و فعالیت‌های گسترده‌ای را اجرایی می‌کند، مسابقات اوقاف که متسابقان بسیاری را جذب کرده است، شورای توسعه فرهنگ قرآنی که منشوری را به تصویب رساند تا فعالیت‌های قرآنی در کشور گسترش یابد، فعالیت‌های شورای عالی قرآن، فرهنگسرای قرآن، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، مدارس قرآنی و همچنین سایر نهادهای و مؤسسات سبب ارتقای فعالیت‌های قرآنی شده‌ و تحولی عظیم در این عرصه به وجود آورده‌اند، اما ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب که افق آن را دلسوزان قرآن به ویژه امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند، فاصله زیادی داریم.

انس دائمی با قرآن مهم‌ترین هدف فعالیت‌های قرآنی است

این استاد پیشکسوت هنر تلاوت قرآن کریم، انس دائمی با قرآن را یکی از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در رابطه با فعالیت‌های قرآنی این است که عموم مردم با قرآن انس دائمی داشته باشند، اما اکنون هنوز این امر محقق نشده است و مردم قرآن را به عنوان سرمشق زندگی عادی و معنوی خود قرار نداده‌اند، بنابراین باید در حوزه فرهنگ تلاش بیشتری صورت گیرد.

اخوان‌اقدم با اشاره به وصیت‌نامه امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود فرمودند: «قرآن بزرگ‌ترین دستورالعمل زندگی مادی و معنوی انسان‌ها است» اما آیا واقعاً همه مردم با قرآن چنین رابطه‌ای دارند؟! ما با توجه به این چشم‌انداز که باید انس روزانه با قرآن در جامعه فرهنگ‌سازی و نهادینه شود تا جایی که عموم مردم با قرآن زندگی کنند، نفس بکشند و مأنوس باشند فاصله داریم و هنوز نتوانسته‌ایم به وضعیت مورد نظر بزرگان دین نائل بیاییم.

اتحاد ارگان‌های قرآنی توسعه امور قرآنی را در پی دارد

وی، ایجاد اتحاد در بین نهادهای قرآنی را یکی از راهکارهای رفع مهجوریت قرآن دانست و افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، اتحاد، همدلی و همفکری تمامی فعالان و دست‌اندرکاران قرآنی کشور است؛ یعنی همه باید به نحوی با یکدیگر ارتباط مستمر برقرار کنند و برای رسیدن به نقطه مطلوب از خواسته‌های شخصی خود بگذرند تا با ارتباطی دوستانه بر مبنای قرآن، توحید و وحدت کلمه به این امر نائل آییم، چرا که تفرقه باعث سستی در امور و خنثی‌سازی فعالیت‌های مفید می‌شود.

اخوان‌اقدم در ادامه توجه ویژه به مؤسسات و مجموعه‌های مردم نهاد قرآنی را یکی دیگر از راهکارهای گسترش فرهنگ قرآنی عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه ۴۶ سوره مبارکه «انفال» سخن را درباره اهمیت اتحاد مسلمانان تمام کرده به طوری که فرموده است: «وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست‏شوید و مهابت‏ شما از بین برود و صبر کنید که خدا با صبرکنندگان است»؛ بر اساس این آیه از قرآن اهل ایمان باید اطاعت از خدا و حضرت محمد(ص) را مبنای فعالیت‌های خود قرار دهند اما اگر در امور با یکدیگر مجادله کنند، عظمت و یکپارچگی آن‌ها رنگ می‌بازد و این ناهماهنگی سبب رکود امور قرآنی می‌شود.

فعالیت‌های قرآنی را متناسب با پیشرفت جهان توسعه دهیم

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه ارتقای فعالیت‌های قرآنی در گروی ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصولی همراه با استفاده از نیروهای مجرب است، خاطر نشان کرد: اگر ارگان و سازمان‌های قرآنی کشور همچنین مسئولان تأثیرگذار قرآنی با هم متحد شوند و در موضع تنازع نباشند، فعالیت‌ها سامان می‌گیرد و تمامی آحاد جامعه با قرآن و آموزه‌های قرآنی مأنوس می‌شوند.

معاون اجرا و آفرینش فرهنگسرای قرآن با بیان اینکه باید به امور قرآنی همه جانبه نگاه کرد، گفت: ساماندهی، به روز کردن و توسعه فعالیت‌های قرآنی متناسب با پیشرفت جهان می‌تواند بیش از پیش جوانان را به شرکت در جلسات و فعالیت‌های قرآنی تشویق کرد، بنابراین تهیه برنامه و طرح‌های متنوع قرآنی یکی از مهم‌ترین راهکارهای ترغیب نوجوانان و جوانان به شرکت در جلسات و محافل قرآنی است.

اخوان‌اقدم با اشاره به اینکه جلسات قرآنی خاستگاه تربیت چهره‌های قرآنی هستند اظهار امیدواری کرد که با وحدت مسئولان و مؤسسات قرآنی کشور بتوانیم افراد بیشتری را برای شرکت در برنامه‌های قرآنی آماده کنیم و تصریح کرد: جلسات قرآنی نقش قابل توجهی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی دارند، بنابراین اگر بپذیریم که استعدادها و چهره‌های قرآنی کشور از همین جلسات قرآنی معرفی می‌شوند، به این جلسات اهمیت بیشتر می‌دهیم و در بازه زمانی کمتری به جایگاه مطلوب در امور قرآنی خواهیم رسید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات