مدير گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه اصفهان با اشاره به اينكه چندگانگی مديريت در بحث ادغام اتحاديه تشكل‌های قرآنی می‌تواند يكی از آسيب‌های اين طرح باشد، گفت: در اين طرح بايد از ظهور و بروز برخی منيت‌ها دوری شود و همه برای پيشبرد قرآن تلاش كنند.

محمدرضا ستوده‌نیا، مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه در اسلام و قرآن همیشه به اتحاد و همدلی مسلمانان تأکید شده است، گفت: در بحث ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی نیز مسئولان با توجه به این اصل مهم اقدام به طرح ادغام گرفته‌اند.

وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه این ادغام طرح مبارکی باشد، افزود: مطمئناً این ادغام زمینه‌های همکاری بیشتر را بین دو مجموعه فراهم خواهد کرد و به طور یقین این افزایش زمینه‌های همکاری، نتیجه‌ای جز افزایش سطح کیفی فعالیت‌های قرآنی را در پی نخواهد داشت.

از بین رفتن موازی کاری‌های موجود با طرح ادغام

ستوده‌نیا با تأکید بر اینکه ادغام این دو مجموعه موازی‌کاری‌های موجود را نیز از بین خواهد برد، تصریح کرد: وجود دو مجموعه که هدف‌های تقریباً مشترکی دارند، هر چند به طور ناخواسته هم که شده، برخی موازی‌کاری‌ها را به وجود خواهد آورد، اولین نتیجه‌ای که این ادغام در پی دارد، از بین رفتن این موازی‌کاری‌ها است.

مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان اظهار کرد: علاوه بر همه این‌ها برخی اختلافات ناشی از سیستم اداری این دو مجموعه که خود به ‌خود به وجود آمده است نیز برطرف خواهد شد، البته ما امیدواریم که این گونه شود. اگر این طرح بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته پیش برود، نتیجه‌ای جز این نیز ندارد.

رفع اختلافات موجود میان این دو مجموعه بیش از هر چیز مورد انتظار جامعه قرآنی بود

وی با اشاره به اینکه با مدیریت مشترک و حرکت کردن در راستای کسب رضای حق، نتایج و ثمرات خوبی به دست خواهد آمد، خاطرنشان کرد: شاید ادغام این دو اتحادیه یکی از خواسته‌های ضروری و اولویت‌دار جامعه قرآنی نبود، اما مطمئناً رفع اختلافات موجود میان این دو مجموعه بیشتر نمایان و مورد انتظار جامعه قرآنی بود.

ستوده‌نیا گفت: تا زمانی که اختلافی وجود ندارد، الزامی برای ادغام این دو مجموعه وجود نداشت، ولی زمانی که اختلاف پیش بیاید و عناوین باعث جبهه‌گیری دو طیف در برابر هم شود، نه تنها کار مناسبی نیست و آثار مطلوبی برای جامعه قرآنی در پی ندارد، بلکه لزوم ادغام نیز مطرح می‌شود، به هر حال ما امیدواریم الان که بحث ادغام پیش آمده است نتایج مطلوب و مبارکی را برای جامعه قرآنی در پی داشته باشد.

فروکش کردن دغدغه‌های قرآن‌آموزان با شکل‌گیری طرح ادغام

این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا تأکید کرد: ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی سبب خواهد شد قرآن‌آموزانی که به طور خالصانه به این مراکز برای یادگیری قرآن مراجعه می‌کنند، دغدغه کم‌تری داشته باشند و با آسودگی بیشتر به یادگیری قرآن مبادرت ورزند.

ستوده‌نیا در ادامه در مورد آسیب‌ها و فرصت‌هایی که ممکن است پس از ادغام این دو مجموعه به وجود بیاید نیز گفت: در مورد آسیب‌هایی که ممکن است پس از ادغام به وجود بیاید، مهم‌ترین بحث مربوط به مدیریت است، یعنی زمانی که چندگانگی در مدیریت به وجود بیاید شاهد بروز آسیب‌ها خواهیم بود. اگر در این طرح منیت‌ها ظهور کند، مطمئناً شاهد به وجود آمدن آسیب‌ها خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با شناختی که از مدیران این مراکز داریم این مشکلات و منیت‌ها به وجود نخواهد آمد و همه برای پیشبرد و ترویج فرهنگ قرآن کریم دست به دست هم خواهند داد. ادغام این دو طرح نیز مطمئناً فرصت‌ها و منفعت‌های بسیار زیادی را در پی خواهد داشت که مستقیماً عاید جامعه قرآنی خواهد شد.

افزایش سرعت در پیشبرد امورات قرآنی پس از ادغام دو اتحادیه

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان اظهار کرد: افزایش سرعت در پیشبرد امور قرآنی و نیز ایجاد یک مدیریت متمرکز از جمله فرصت‌هایی است که این ادغام به دنبال خواهد داشت. ما همیشه باید این را مدنظر داشته باشیم که خواندن، تعلیم و با قرآن بودن عبادت است و عبادت نیت تقرب به خدا را لازم دارد و اگر عبادتی بدون تقرب باشد ارزشی نخواهد داشت.

ستوده‌نیا با تأکید بر اینکه امر ادغام اتحادیه‌های قرآنی یک امر عادی و اداری نیست، گفت: نه تنها این کار بلکه حتی مدیریت‌های قرآنی نیز کار عادی نبوده و عبادت است به دلیل اینکه اینها داعیه ترویج فرهنگ قرآن در مملکت را دارند. بنابر این اگر کسی می‌خواهد عبادت کند دیگر جایی برای این که اختلافی در مدیریت ایجاد شود وجود نخواهند داشت و این معنای همان سخن حضرت امام خمینی(ره) را می‌دهد که فرمودند «اگر همه انبیاء در یک جا جمع شوند هیچ اختلافی با هم نخواهند داشت، چرا که همه برای خدا کار می‌کنند»، در اینجا نیز همین قضیه ثابت است و امیدواریم این اتفاق بیفتد و کسی داعیه‌ای در این امر نداشته باشد و حریم خصوصی برای خود قائل شود.

لزوم تقسیم کار در مواردی همچون اعطای مدرک و مجوز

وی در ادامه در مورد برخی فعالیت‌ها هم‌چون صدور مجوز و مدرک، گفت: امیدوارم پس از ادغام، این دو مجموعه یک شیوه را در پیش بگیرند و قاعدتاً نیز همین امر صورت خواهد گرفت. انشاءالله طبق توافقی که در رده مدیران صورت خواهد گرفت، این‌ها تقسیم کار خواهد شد و همه موارد مربوط به صدور مجوز و شرایط آن نیز به شکلی یکپارچه مشخص خواهد شد.

این فعال قرآنی کشورمان در این زمینه با ارائه پیشنهاد تشکیل شورایی متشکل از مدیران همه بخش‌هایی که برای صدور مدرک و مجوز باید حضور داشته باشند، تصریح کرد: با این کار صدور مجوز و مدرک با یک مرجع قانونی و با امضای اعضای آن شورا خواهد بود. ما این را در بسیاری از تشکل‌ها در صنوف دیگر داریم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات