حجت الاسلام شاهسونی در برنامه زنده تلویزیونی مصباح نکات مهمی را مطرح کرد:
مدیرعامل مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) ضمن بیان برخی چالش‌ها و مشکلات تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، گفت: از دوستانی که برنامه‌ریزی دیدار قرآنیان با مقام معظم رهبری را انجام می‌دهند، درخواست می‌کنم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که مانند سایر جلسات رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف، فعالان قرآنی نیز به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود بپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، طی گفت‌وگویی با برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی حفظ قرآن کریم در کشور پرداخت.

شاهسونی در پاسخ به این سؤال که مشکل اصلی محقق نشدن مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن چیست به آیه «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا» اشاره کرد و گفت: باید عزمی وجود داشته باشد، اما این عزم به وجود نیامده است، حتی اگر برخی افراد صحبت‌هایی را در این زمینه مطرح می‌کنند، برای خالی نبودن عریضه است. حرف‌های زده‌شده از روی دغدغه نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان قرآنی کشور اصلاً اعتقادی به حفظ قرآن کریم ندارند، افزود: اگر به مسئولان قرآنی کشور و عملکرد آنها نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که اولویت آنها تربیت حافظان قرآن نیست. اینکه خیلی از مدیران امور قرآنی به این مقوله کم‌توجه هستند جای تأسف بسیار دارد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با تأکید بر اینکه حفظ قرآن محوری‌ترین بخش فعالیت‌های قرآنی است، تصریح کرد: وقتی کسی به سمت حفظ قرآن می‌آید یعنی روخوانی، روان‌خوانی و سایر مقدمات یادگیری قرآن را طی کرده است. با این وجود بسیاری از مدیران به این مقوله توجه ندارند. شاید یکی از دلایل بی‌توجهی این باشد که مسئولان حافظ قرآن نیستند و از بیرون به این مسئله نگاه می‌کنند. پس مقوله حفظ برای آنان بسیار سنگین خواهد بود و همین سخت بودن را به جامعه تسری می‌دهند.

تشکیل ستادی زیر نظر رهبر انقلاب

شاهسونی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری این مطالبه را مطرح کردند، به این نتیجه رسیدیم که این کار در صورتی به موفقیت خواهد رسید که یک ستاد زیر نظر مستقیم معظم‌له یا دفتر ایشان تشکیل و کارهای مربوط به آن از طریق این ستاد پیگیری شود. در آن صورت دستگاه‌ها، نهادها و مدیران از آن ستاد حرف‌شنوی دارند و بحث حفظ را محور فعالیت‌های خود قرار خواهند داد.

به گزارش ایکنا، وی در ادامه به فهرست برخی ستاد‌ها برای پیگیری امور دینی اشاره و اظهار کرد: ای کاش به جای همه این ستادها یک ستاد حفظ قرآن کریم که محور سایر ستادها قرار می‌گرفت، دایر می‌کردیم. نقطه کلیدی همه مشکلات تشتت است، افراد مختلف در دستگاه‌های مختلف متشتت عمل می‌کنند، وقتی نداشتن عزم را هم به این تشتت اضافه کنیم، معلوم است کار پیش نمی‌رود. لذا اگر ستادی به نام ستاد ملی حفظ قرآن با حکم مستقیم مقام معظم رهبری شکل می‌گرفت، می‌توانستیم کار را به خوبی پیش ببریم. شما به ستاد اقامه نماز نگاه کنید، آقای قرائتی با حکم مستقیم مقام معظم رهبری مسئول پیگیری این کار شدند و ما دیدیم همه دستگاه‌ها و نهادها نیز با آن همکاری کردند و امروز در همه نهادها و ادارات فعالیت‌هایی در مورد اقامه نماز صورت می‌گیرد و همه ادارات نمازخانه دارند.

عزمی در مدیران امور قرآنی نمی‌بینم

مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با تأکید بر اینکه هیچ عزمی در بین مدیران امور قرآنی برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن دیده نمی‌شود، بیان کرد: البته ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم راه‌اندازی شده و اسناد و آیین‌نامه‌های متعددی هم تدوین کرده است، اما هیچ کدام به اجرا نمی‌رسد و وقتی قرار نیست این اسناد اجرا شود، فایده‌ای ندارد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری در طول سال اشاره کرد و گفت: فعالان قرآنی هر سال دو بار با رهبر انقلاب دیدار دارند، دیدارهایی که اتفاقاً طولانی هم هستند. من از دوستانی که برنامه‌ریزی این دیدارها را انجام می‌دهند درخواست می‌کنم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که مانند سایر جلسات رهبر معظم انقلاب با مردم به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود بپردازند.

شاهسونی در ادامه به معرفی برخی فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان پرداخت و با تأکید بر اینکه این مؤسسه از معدود موسساتی است که مراکز شبانه‌روزی دایر کرده است، گفت: مؤسسه تلاش کرده است تا از طریق این مراکز شبانه‌روزی مخاطبانی را در داخل و خارج از کشور جذب کند. با وجود مشکل کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در این ایام، ما تلاش کردیم با رعایت قرنطینه و تا جایی که امکان داشته باشد، مراکز تعطیل نشود. لذا امسال موفق شدیم از ۱۳ مرکز شبانه‌روزی، هفت مرکز حفظ یکساله را فعال کنیم که یکی از این مراکز با همکاری آستان قدس رضوی دایر شده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به پذیرش ۵۰۰ نفر در مراکز شبانه‌روزی قرآن کریم، افزود: در طرح رحله نیز که ویژه فصل تابستان است، ۱۷ مرکز در مناطق مختلف فعال شده و حدود ۵۰۰ نفر نیز در این طرح پذیرش شده‌اند. در مجموع در مراکز شبانه‌روزی و طرح رحله نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر در حال فعالیت هستند.

عمده حمایت‌ها از بیت‌الاحزان مردمی است

وی اظهار کرد: اگر مسئولان به مراکز شبانه‌روزی و طرح رحله توجه و از آن حمایت می‌کردند، الان وضعیت بسیار بهتر بود. ما در این طرح‌ها هیچ حمایتی را دریافت نکرده‌ایم و عمده حمایت ما از سمت ظرفیت‌های مردمی بوده که البته در این سال‌ها هم با افت مواجه شده است. مطمئناً اگر حمایت صورت می‌گرفت، کارهای بزرگی انجام می‌شد.

شاهسونی با اشاره به اینکه در مراکز شبانه‌روزی و طرح رحله هر نفر حداقل ۱۰۰ هزار تومان در روز هزینه دارد، گفت: متأسفانه دید مسئولان قرآنی این است که کمک پنج میلیونی به مؤسسات خیلی زیاد است، اما برای طرح‌هایی مانند طرح رحله این مبالغ بسیار ناچیز بوده و اصلاً قابل ذکر نیست. مؤسسه تمام حمایتی که از سوی دستگاه‌های دولتی دریافت می‌کند، کمتر از یک درصد کل هزینه‌هاست.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به ظرفیت بالای این موسسه از لحاظ نیروی انسانی،‌ اظهار کرد: حداقل ۲۵۰۰ حافظ کل قرآن داریم که هر کدام از آنها به عنوان یک مدیر و استاد قرآنی می‌توانند در نقاط مختلف کشور فعال شوند. امسال در طرح رحله و مراکز شبانه‌روزی ۱۲۰ نفر از این نیروها را به کار گرفته‌ایم، در حالی که می‌توانیم ۱۰ برابر آن را داشته باشیم.

ویدیوی کامل این برنامه را می‌توانید در زیر تماشا نمایید:

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات