حجت الاسلام و المسلمین حدائق در چهاردهمین جشنواره تجلیل از حافظان با اشاره به بایدها و نبایدهای حافظان و حاملان قرآن، معلمان قرآن را آموزگاران سخن خدا دانست که به نور خدایی آراسته شدند.

حجت‌الاسلام ‌علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فارس پنجشنبه ۱۶ مهرماه در چهاردهمین جشن فارغ‌‌التحفیظی ۱۴۰ حافظ کل قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان که در حسینیه عاشقان ثارالله (علیه السلام) شیراز برگزار شد، گفت: بهترین راهگشا برای رسیدن به سعادت و بهترین اهداف، قرآن کریم است.

وی ضمن برشمردن احادیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهمیت توجه به قرآن کریم و همچنین حفظ آن افزود: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: وقتی کارها چنان بر ما مشتبه شود که حق را از باطل تشخیص ندهیم باید به قرآن رجوع کنیم لذا کسانی که قرآن را پیشوای خود قرار می‌دهند قطعاً مسیر آن‌ها بهشت است و بر عکس کسانی که قرآن را فراموش می‌کنند، مسیر آن‌ها سمت جهنم است.

حدائق، راه برون رفت از معضلات عالم اسلام را قرآن دانست و گفت: فصل الخطاب همه آرا و عقاید در جهان امروزی عمل به قرآن کریم است.

این مدرس حوزه و دانشگاه به وظایف حافظان قرآن کریم در این باره اشاره کرد و گفت: همان طور که حفظ قرآن یک شرف و موقعیت است که در احادیث مکرراً به آن اشاره شده است یک مسئولیت بسیار بزرگ و خطیر نیز در حفظ قرآن وجود دارد و از حافظان قرآن انتظارات دیگری می‌رود و آن‌ها باید و نبایدهایی را باید رعایت کنند.

وی ضمن انتقاد از سکوت مسلمانان بر لزوم بازگشت به عزت قبلی آنان تأکید کرد و گفت: زمانی مسلمانان در تمام دنیا به خصوص در بحث علوم حرف اول را می‌زدند و اگر ریشه علوم در غرب بوده است تبیین و تقویت این علوم در اسلام بوده است زمانی اسلام جهان بشری را اداره می‌کرد و امروز چرا وضعیت جهان اسلام اینطور متشتت و پراکنده است و چرا اوضاع کشورهای اسلامی اینگونه باید باشد و ما باید کاری کنیم تا به آن عزت و شوکت بازگردیم.

 مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به احادیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهمیت حفظ قرآن کریم گفت: اگر کسی قرآن را فرا بگیرد باید آن را آموزش هم بدهد یعنی حافظان قرآن کریم باید در آینده مدرس حفظ قرآن کریم شوند.

وی با بیان اینکه کسی که حافظ قرآن است در اوج نعمت‌های الهی که بالاتر از آن دیگر نعمتی نیست، قرار دارد، گفت: کسانی که حافظ قرآن هستند آموزگاران سخن خدا هستند و به نور خدا آراسته شده اند، لباس این‌ها لباس مولاست و خدا آنان را به نور الهی متلبس کرده است.

حدائق اظهار کرد: طبق احادیث نبوی هرکسی حافظان و مربیان قرآن را دوست دارد یقینا خدا را دوست داشته است و دشمنی و عناد به حافظان قرآن دشمنی و عناد به پروردگار است و این نمادی از جایگاه حافظان قرآن است اما آیا صرف حافظ قرآن شدن کافی است؟ خیر، قطعاً باید شرایطی رعایت شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به بایدها و نبایدهای عاملان و حافظان قرآن از نگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: حاملان قرآن کریم در جامعه زیر ذره بین هستند لذا باید در رفتارشان خشوع، خدانگری و توجه قلبی به خداوند داشته باشند و همچنین باید نسبت به اقامه نماز اول وقت اهتمام داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که اکنون در جامعه ما رواج یافته این است که نمازی که باید ضابط باشد، ما آن را با زندگی خود تنظیم می‌کنیم در حالی که باید برعکس باشد؛ چنانچه هنگام نماز مشاهده می‌کنیم بازارها، خیابان‌ها پرتردد است اما مساجد خلوت؛ لذا عمل به فرهنگ قرآنی و محافظت در وقت نماز یکی از بایدهایی است که باید حافظان قرآن کریم به آن توجه داشته باشند. حدائق عنوان کرد: همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود شایسته نیست کسی که حافظ قرآن است وقتی کسی با سفاهت با او برخورد می‌کند او نیز با سفاهت برخورد کند لذا حافظ قرآن باید جلوه‌ای از متانت، طمأنینگی و صبوری باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات