مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عدم ایستادگی و صبر در برابر ناملایمات زندگی مشکلاتی را برای انسان به وجود می‌آورد که گاهی موجب قتل، خودکشی، دعواهای طولانی و بسیاری از ناهنجاری‌های دیگر می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه رخ دادن بسیاری از مشکلات در زندگی به خاطر نداشتن سعه صدر است، گفت: در حقیقت، سعه صدر به معنای داشتن تحمل و صبر بالایی است.

سعه صدر به عنوان یکی از فضایل اخلاقی باید گسترش یابد

وی ادامه داد: در آیات و رویات بسیار به داشتن سعه صدر تأکید شده است بنابراین سعه صدر به عنوان یکی از فضایل اخلاقی باید گسترش یابد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه خداوند در سوره انشراح خطاب به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید« أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ: آیا ما به تو شرح صدر ندادیم؟» افزود: داشتن سعه صدر بسیار با اهمیت است که خداوند در قرآن آن را برای رسولش یادآوری می‌کند.

سیدی با بیان اینکه در جوامع انسانی و فردی به دلیل نداشتن سعه صدر مشکلات عدیده‌ای رخ می‌دهد، عنوان کرد: عدم ایستادگی و صبر در برابر ناملایمات زندگی مشکلاتی را برای انسان به وجود می‌آورد که گاهی موجب قتل، خودکشی، دعواهای طولانی و بسیاری از ناهنجاری‌های دیگر می‌شود.

وی اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را مختار قرار داده و فطرت او را پاک آفریده است بنابراین باید انسان به دنبال آن باشد که فضلیت‌های نهفته شده در درونش را گسترش دهد و به دنبال شکوفا کردن آنها باشد.

انسان باید نسبت به برخی از ناملایمات خود را تربیت کند

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه انسان باید نسبت به برخی از ناملایمات خود را تربیت کند،گفت: انسان نباید با روی دادن یک ناراحتی کوچک در محیط خانواده و اجتماع بلافاصله عصبانی و خشمگین شود بلکه باید خشم خود را فرو خورد چرا که انسان در اوج عصبانیت کارهایی انجام می‌دهد که بعد از آرامش پشیمان می‌شود.

سیدی با تأکید بر اینکه انسان باید روح و قلبش را بزرگ کند، افزود: باید نفس خود را به گو‌نه‌ای تربیت کنیم که موعظه‌پذیر باشد و زیباست که این موعظه‌ها از زبان قرآن و اهل‌بیت (علیهم السلام) باشد.

وی تصریح کرد: خودداری از عجله و شتاب‌زدگی راهی دیگر برای داشتن سعه صدر است، بنابراین نباید در مقابل یک رفتار زشت نسبت به خودمان رفتاری ناپسند نشان دهیم بلکه با یک رفتار خوب به او بفهمانیم نه اینکه مقابله به‌مثل کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: با بروز یک مشکل در زندگی فردی و اجتماعی که در مقابل آن تحملی نداریم، باید نسبت به پیشامدهایی که خواهد داشت آگاه باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات