تعداد شعب این مؤسسه اکنون به 134 شعبه در 10 استان کشور (استان هاي فارس، بوشهر، تهران، زنجان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان شرقی، یزد و قم) رسیده است.

به گزارش سرویس فرهنگی شیــرازه؛ نامگذاری امسال آزمونی است عملی برای مدیرانی که شعار مدیریت جهادی سر می‌دهند تا بایدها و نبایدهای عرصه فرهنگ و اقتصاد را به صورت عینی تحقق بخشند. رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در نخستین روز هر سال در بیاناتی مهم نقشه کلی راه اعتلای انقلاب اسلامی ایران را برای مردم و مسئولین تبیین می‌کنند که در سال جاری از مردم عزمی ملی و از مسئولین مدیریتی جهادگونه در عرصه اقتصاد و فرهنگ مطالبه نمودند. ایشان در بخشی از سخنان خود در جوار حرم مطهر رضوی (علیه السلام) فرمودند: «آنچه نقطه‌ ی مهم‌تر عرض من است، خطاب به جوان هایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّت های فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من می خواهم بگویم آن جوان هایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استان های مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی می کنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه می توانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوان های مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.»

شیرازه بر آن است تا با سلسله گزارش هایی تحت عنوان «چشمه های لبیک» به طور اجمالی به معرفی مراکز فرهنگی که فعالیت‌های اثرگذاری در اعتلای فرهنگ ناب اسلامی در سطح استان فارس داشته‌اند و همه همت خود را معطوف به لبیک گفتن به فرمان امام خامنه ای نموده اند، بپردازد. گرچه باید به این نکته عنایت داشت که در عملکرد این مجموعه ها در برخی موارد نواقص و اشکالاتی دیده می شود اما با محفوظ بودن این انتقادات، اصل کلی حمایت از مجموعه های فعال و پویای استان امری مورد تائید و پسندیده است.

مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در یک نگاه

* مؤسسه ای که در سال ۱۳۷۵ به همت جمعی از روحانیون دهستان خیر از توابع شهرستان استهبان در خانه ای محقر و کاهگلی آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۹۲ موفق به گسترش فعالیت های خود در سطح کلان شهر تهران شد.

* این مؤسسه که مدیریت آن را حجت الاسلام علی رضا شاهسونی از خادمان نمونه قرآنی در کشور به عهده دارد به صورت هیأت امنایی اداره می شود که اعضای آن را  روحانیون دهستان خیر از جمله حجج اسلام یونس شاهسونی، مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام)  و امام جمعه موقت شهرستان قرآنی استهبان، عبدالله الهی زاده، دبیر آموزش و پروش در شهر قم و محمد رضا دهقان و همچنین برادران پاسدار محمد حسین قدم زن، مسئول شعبه ماهفرخان، هوشنگ پاکاری، مسئول شعبه شمس آباد و غلام رضا مراد پور، مسئول شعبه رونیز سفلی تشکیل می دهند.

*آدرس شعبه اصلی این مؤسسه قرآنی در روستای ماهفرخان دهستان خیر شهرستان قرآنی استهبان بوده و آدرس سایت اینترنتی آن نیز.beytolahzan.ir  می باشد.

*اولین مدارس حفظ تخصصی یک ساله کل قرآن کریم کشور توسط بیت الاحزان راه اندازی شده است. ۵ مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم  ویژه خواهران و برادران در سال تحفیظی جاری در استان های فارس و آذربایجان شرقی ۱۷۱ قرآن آموز از ۲۲ استان کشور را جذب و اکنون همه آن ها موفق به حفظ ۲۳ جزء از قرآن کریم شده اند.

* روستای محمدآباد (قرآن آباد ایران) با دارا بودن ۷ حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده، ۵۳ حافظ کل در بین جمعیت ۱۳۰۰ نفری، راه اندازی اولین مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم در این روستا، داشتن ۳۶ طلبه و روحانی،  گوشه ای از ثمراث بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)می باشد. این روستا که از توابع شهرستان قرآنی استهبان می باشد و در ۱۸۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد را می توان هسته معنوی مؤسسه بیت الاحزان دانست.

 * در دوره آزمایشی ورود به مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن ۳۲۰ قرآن آموز حاضر بودند که در میان آن ها اتباع افغان، عراقی و اندونزیایی حاضر بودند.

* به دلیل راه اندازی مدرسه شبانه روزی امام رضا (علیه السلام)  در مراغه توسط اساتید آذری زبان و کثرت حافظان و معلمان قرآنی عرب زبان گام هایی برای جذب قرآن آموز ترک زبان و عرب زبان از کشورهای همجوار برداشته شده است.

* تعداد شعب این مؤسسه اکنون به ۱۳۵ شعبه در ۱۰ استان کشور (استان های فارس، بوشهر، تهران، زنجان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان شرقی، یزد و قم ) رسیده است.

* عمده فعالیت های ۱۸ ساله این مؤسسه تمر کز و ترویج قرآن کریم در مناطق محروم و روستایی بوده است.

* فعالیت در مناطق محروم سیستان و بلوچستان و کرمان نمونه ای از فعالیت در مناطق محروم می باشند.

* این مؤسسه با تربیت ۶۰۰ مربی و معلم قرآنی و اعزام آن ها به سایر نقاط کشور نقش بارزی در تروج آموزه های قرآن کریم داشته است.

* تربیت معلمان مهاجر قرآنی و اعزام آن ها به سایر نقاط کشور موجب گسترش کار آفرینی قرآنی و رواج نشاط در میان مردم و حافظان قرآن شده است.

* مسئولین بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)با تلاش های شبانه روزی خود تا کنون موفق به خرید، احداث و ساخت ۵۰ باب ساختمان در اقصی نقاط کشور برای پیشبرد امور قرآنی خود شده اند.

* تربیت ۱۰۰۰ حافظ کل قرآن کریم  و ۲۰۰۰۰ حافظ اجزاء در مدارس شبانه روزی و شعب و جذب بیش از ۵۰۰۰ نونهال و خردسال در مهد و پیش دبستانی های این مؤسسه گوشه ای از فعالیت های آن می باشد.

* کسب مجوز از آموزش و پروش و راه اندازی مدارس قرآنی یاس و یاس نبی (سلام الله علیها)توسط مؤسسه به گسترش فرهنگ قرآن کریم در این مؤسسه کمک های شایانی نموده است.
* نگارش و چاپ ۵ کتاب آموزشی در حوزه آموزش قرآن کریم و تدریس در مدارس و مهدکودک های قرآنی نیز روند مطلوبی در آموزش قرآن کریم داشته است.

* کسب ده ها مقام در مسابقات حفظ بین المللی، سراسری و استانی توسط حافظان مؤسسه (خانم اعظم محمدی، خانم الهام حسین زاده، آقای نوید رزمجو، آقای عبدالمهدی برامسی مبرّا، آقای سعید شاهرخی و آقای مجتبی فرد فانی) نیز به تبدیل بیت الاحزان به عنوان برترین مؤسسه در زمینه حفظ تخصصی قرآن کریم در جهان تشیع نقش حائز اهمیتی داشته است.

* برگزاری ۴ دوره موفق طرح رحله ( حفظ ۵ جزء از قرآن کریم در ۷۰ روز) در کلان شهرهای تبریز، مشهد، قم و شهرستان ملایر نیز کمک شایانی جهت جذب جوانان برای حفظ قرآن داشته است.

* برگزاری بزرگ ترین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم کشور به منظور تشویق و تجلیل از حافظان کل قرآن کریم که در طول یک سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شده اند. تاکنون نزدیک به ۱۲دوره جشن فارغ التحفیظی برگزار شده است که با استقبال گسترده مواجه شده است تا جایی که در دوازدهمین دوره در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۷۰۰۰ نفر در مراسم حاضر بودند. در این دوره از ۱۵۰ حافظ کل قرآن کریم تجلیل به عمل آمد.

* حفاظ قرآن کریم این مؤسسه پس از اتمام دوره حفظ با حضور در کلاس های «ارتقاء علمی حافظان» شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث و قبولی و کسب امتیاز لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدرک کارشناسی علوم و قرآن حدیث دریافت می کنند. تاکنون بیش از ۲۰ حافظ قرآن مؤسسه موفق به دریافت این مدرک شده اند.

* از دیگر فعالیت های مؤسسه، راه اندازی دفتر زیارتی در مؤسسه مرکزی می باشد که با هدف اصلی اعزام قرآن آموزان کم بضاعت شعبه ها به سفرها و اردوهای زیارتی فرهنگی است. این دفتر هر ساله در حدود ۳۰۰۰ نفر از قرآن آموزان و دیگر اقشار کم درآمد جامعه را با هزینه ای اندک به سفرهای زیارتی مشهد مقدس و قم اعزام می نماید.

* در حال حاضر نیز مدارس شبانه روزی حفظ کل قرآن این موسسه اقدام به جذب قرآن آموز می کند که علاقه مندان می توانند به سایت آن به آدرس.beytolahzan.ir مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۷۳۲۴۶۴۲۰۷۶ تماس برقرار کنند.

و اما با آن که راه درازی در پیش است……………
* هدف نهایی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) فعالیت در کل جغرافیای جهان اسلام است.

لینک خبر در پایگاه خبری شیرازه

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات