در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد قبول شدم و خانواده، مرا آقای مهندس صدا می‌زدند؛ اما هجرت به قم و تحصیل علوم دینی را بر این عنوان ترجیح دادم و قرآن را نیز در طول 6 ماه حفظ کردم و اکنون 20 شاگرد طلبه دارم که مشغول حفظ قرآنند.

 

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس «علی‌اکبر هادی‌پور» جوان ۲۲ ساله‌ای است که با شرکت در دوره‌های حفظ یکساله مدارس شبانه‌روزی حفظ مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت «زهرا(س)» کار حفظ را آغاز کرد، اما با پشتکار خود توانست در مدت ۶ ماه کل قرآن را حفظ کند.

این حافظ کل قرآن کریم تحصیل در حوزه علمیه را به دانشگاه ترجیح داد و با وجود قبولی در کنکور سراسری به حوزه علمیه رفت و در حال حاضر در یکی از مدارس قم مشغول تحصیل است.

به منظور آشنایی بیشتر با این حافظ کل قرآن کریم دقایقی را با وی به گفـت‌وگو نشستیم.

خود را معرفی کنید.

«علی‌اکبر هادی‌پور» متولد ۱۳۷۰ شهر یزد و در حال حاضر به دلیل تحصیل در حوزه عملیه ساکن قم هستم.

با وجود قبولی در دانشگاه سراسری حوزه علمیه را انتخاب کردم

چرا حوزه علمیه را انتخاب کردید؟

تحصیلات را تا مقطع پیش‌دانشگاهی ادامه دادم و در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد قبول شدم اما به دلیل علاقه‌ای که به علوم دینی داشتم حوزه علمیه را انتخاب کردم و در حال حاضر در حوزه علمیه سفیران هدایت در شهر مقدس قم مشغول تحصیل هستم.

واکنش خانواده شما از اینکه به جای دانشگاه به حوزه علمیه رفتید چه بود؟

روزی که من دانشگاه قبول شدم خانواده من را آقای مهندس خطاب می‌کردند و هنگامی که تصمیم به تحصیل در حوزه گرفتم می‌گفتند دانشگاه بازدهی زودتری دارد، اما وقتی متوجه شدند من تصمیم جدی برای این کار دارم مانع نشدند و حتی مرا تشویق هم می‌کردند، همچنین هنگامی که حفظ قرآن را آغاز کردم خانواده به خوبی من را تشویق کردند.

با حضور در دوره‌ یکساله در ۶ ماه حافظ کل قرآن شدم

حفظ قرآن را چگونه آغاز کردید؟

یکی از دوستان حوزه چند جزء از قرآن را حفظ بود و به ما هم توصیه کرد اوقاتی که فراغت داریم و برنامه خاصی نداریم به حفظ قرآن بپردازیم. من هم به توصیه او عمل کرده و کار حفظ را آغاز کردم و در اوقات فراغت به حفظ قرآن می‌پرداختم، این کار باعث علاقه من به حفظ قرآن شد و با خود گفتم چه خوب است انسان همیشه قرآن را با خود همراه داشته باشد و چه کاری بهتر از حفظ، از این رو یک ترم از حوزه مرخصی گرفتم و به مدرسه شبانه‌روزی «امام‌رضا(ع)» شهرستان مراغه رفتم تا در دوره یکساله حفظ قرآن شرکت کنم.

در چه زمانی موفق به حفظ کل قرآن شدید؟

اوایل تابستان امسال کار حفظ را آغاز کردم و با توجه به اینکه می‌خواستم هر چه سریع‌تر به حوزه علمیه بازگردم کار را فشرده‌تر آغاز کردم و با کمک مربیان موفق شدم در مدت ۶ ماه کل قرآن کریم را حفظ کنم.

قرآن کریم باید در قلب انسان محفوظ باشد

انگیزه اصلی شما برای پرداختن به حفظ چه بود؟ آیا فقط با توصیه دوست‌تان حفظ قرآن را آغاز کردید؟

اصلی‌ترین منبعی که ما باید در حوزه و زندگی از آن استفاده کنیم قرآن کریم است. در طول زندگی بارها و بارها انسان به سراغ قرآن می‌رود و نکاتی را از آن برداشت می‌کند. من پس از گذشت مدتی که در حوزه علمیه بودم به این نتیجه رسیدم که بهتر است انسان قرآن کریم را در قلب و سینه خود محفوظ داشته باشد تا هر وقت به آن نیاز داشت بتواند استفاده کند. این انگیزه اول من برای پرداختن به حفظ بود، اما پس از آغاز کار حفظ قرآن به این نتیجه رسیدم که قرآن کریم، دریای بیکرانی است که در همه وجود انسان نفوذ می‌کند و ثمرات حفظ آن بیش از آن چیزی است که من به آن می‌اندیشم، زیرا در زندگی هر کاری که می‌کنید آیه متناسب با آن در ذهن مرور می‌شود و با استفاده از آن آیه انسان بهترین راه را انتخاب می‌کند.

وقت شرکت در مسابقات را ندارم

قصد شرکت در مسابقات و کسب عناوین بین‌المللی هم دارید؟

کسانی که در مسابقات شرکت می‌کنند باید همه وقت خود را صرف آن کنند زیرا حضور در مسابقات نیازمند توانمندی بالا در خواندن و صوت و لحن و حفظ است، اما من هدف اصلی‌ام تحصیل علوم دینی در حوزه است و نمی‌توانم زمان را برای قوی کردن محفوظات و صوت و لحن بگذارم، البته اگر انسان قرآن را حفظ کند و آن را مرور کند خود به خود تسلط خوبی پیدا می‌کند، از این رو من همین مقدار را کافی می‌دانم اما شاید روزی در مسابقات هم شرکت کنم حتی در مراغه در مرحله شهرستانی مسابقات اوقاف شرکت کردم و اول شدم، اما ادامه ندادم.

تحصیلات حوزوی را تا اجتهاد ادامه می‌دهم

هدف نهایی شما از تحصیل در حوزه عملیه چیست؟

هدف اصلی من کسب علم و معرفت است تا بتوانم یک انسان کامل باشم، البته در حوزه علمیه قصد دارم تا مرحله اجتهاد تحصیلاتم را ادامه دهم.

در بیت‌الاحزان اخلاص واقعی را احساس کردم

مؤسسه بیت‌الاحزان چند سال است که گام در راه تربیت حافظان قرآن گذاشته نظر شما درباره این مؤسسه چیست؟

هنگامی که وارد مؤسسه بیت‌الاحزان شدم، اخلاص را به معنی واقعی کلمه احساس کردم و هر وقت به سراغ مسئولان این مؤسسه رفتم، آنها با جان و دل کارم را انجام دادند. هنگامی که به مدرسه شبانه‌روزی مراغه رفتم به شدت دچار دلتنگی و فشار روحی شده بودم چون چند ماه از خانواده دور بودم، اما مربیان و مسئولان بیت‌الاحزان آنچنان به ما محبت می‌کردند که جای خالی خانواده را حس نمی‌کردیم و با روحیه بالا به حفظ قرآن می‌پرداختیم.

دولت و خیران، مؤسساتی مانند بیت‌الاحزان را دریابند

نظر شما درباره حمایت از اینگونه مؤسسات و برنامه‌ها چیست؟

ضرورت پرداختن به قرآن کریم و انس با قرآن در جامعه به شدت احساس می‌شود و با نگاهی به تقاضاهای متعدد مردم برای حفظ قرآن تنها موضوعی که مانع پرداختن به حفظ است کمبود امکانات و منابع است، زیرا بسیاری از شهرستان‌ها از مؤسسه بیت‌الاحزان تقاضای تأسیس شعبه را دارند اما این مؤسسه توان افزایش شعب را ندارد. با این صحبت‌ها ضرورت حمایت از اینگونه مؤسسات که فعالیت‌ها و خروجی‌هایش مشخص است روز به روز بیشتر احساس می‌شود و ضروری است مسئولان کشور بودجه مشخصی را برای این مؤسسات در نظر بگیرند، همچنین خیّران و عموم مردم باید تا حد توان خود پای به این عرصه بگذارند زیرا با توجه به نیاز جامعه حمایت از اینگونه فعالیت‌ها واجب است، البته نهادهای دولتی باید یک بودجه کامل و مشخصی برای حفظ در نظر بگیرند تا مؤسسات با آرامش خاطر برنامه‌ریزی کنند و کمک‌های خیّران هم می‌تواند به عنوان کمک خرج آنها باشد.

به نظر شما مشکلات پیش روی حفظ چیست و آیا با این روند می‌توان به تحقق خواست مقام معظم رهبری امیدوار بود.

تا چند سال پیش اگر کسی قرآن را حفظ می‌کرد همگان تعجب می‌کردند، اما امروز فضا کمی بهتر شده زیرا کارهایی صورت گرفته است، اما این کارها کافی نیست و باید بیش از این تلاش و سرمایه‌گذاری کرد.

تربیت ۱۰ میلیون حافظ، کل جامعه را قرآنی می‌کند

خواست مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ برای این است که اگر ما ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم کار بر روی روال می‌افتد و حفظ قرآن به یک موضوع عادی در جامعه تبدیل و افراد به راحتی به سمت آن می‌روند. تحقق ۱۰ میلیون حافظ سبب می‌شود تا مردم فوج فوج به سمت حفظ بیایند و در واقع تحقق این امر سبب گرایش همه مردم به حفظ قرآن می‌شود. به نظر من مقام معظم رهبری به همین منظور خواستی مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ را اعلام کردند.

خانواده‌ها چقدر می‌توانند در هدایت افراد به سمت قرآن مؤثر باشند؟

خانواده مهم‌ترین نقش را در تربیت فرزندان و هدایت آنها به سمت قرآن دارد، خصوصاً اگر پدر و مادر خودشان به قرآن گرایش داشته باشند فرزندان بیشتر از آنها الگوبرداری می‌کنند. بسیاری از قرآن‌آموزان مؤسسه که با من هم‌دوره بودند با تشویق پدر، مادر و یا همسر به این سمت آمده بودند، البته این نباید به این معنا باشد که افراد را تحت فشار بگذاریم که کار و زندگی خود را رها کنند و به سمت حفظ بیایند بلکه افراد می‌توانند در کنار تحصیل و کار به حفظ قرآن بپردازند، همچنین حفظ قرآن به این معنا نیست که کل قرآن حفظ شود، مهم استفاده و بکارگیری قرآن کریم است و می‌توان با حفظ بخش‌هایی از قرآن، از فواید این کتاب آسمانی بهره‌مند شد.

خود شما حفظ قرآن تدریس می‌کنید؟

بله به محض پایان دوره حفظ، جلسه‌ای در حوزه راه انداختم و در آن حدود ۲۰ نفر از دوستان مشغول به حفظ قرآن کریم هستند.

در پایان حرفی دارید؟

در پایان از مسئولان بیت‌الاحزان تشکر می‌کنم. این افراد همگی حافظ قرآن هستند و می‌توانستند در زمینه پژوهش و یا مسابقات فعالیت کنند، اما خالصانه به آموزش جوانان می‌پردازند و خود را وقف این کار کرده‌اند، البته مؤسسات دیگری مانند جامعه‌القرآن هم به خوبی در این زمینه کار می‌کنند و باید از این افراد قدردانی کرد.

لینک این خبر بر روی خبرگزاری فارس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات