در سومین جلسه راهکار‌های اقتصاد مالی موسسات قرآنی و فرهنگی اتحادیه تشکل های قرآنی کشور اعضای حاضر در این جلسه بر گسترش فعالیت های مالی و اقتصادی در این موسسات اشاره و بر تشکیل معاونت های اقتصادی مستقل از فعالیت‌های آموزشی در مؤسسه به عنوان راهکار حیاتی تاکید نمودند.

 

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور «اتقان نیوز» عصر روز گذشته جلسه سوم از سلسله نشست‌های راهکارهای اقتصاد مالی مؤسسات قرآنی در محل اتحادیه و با حضور سید علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و رییس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین شاهسونی، مدیر مؤسسه  قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س)، و دیگر مسئولان برگزار شد.
در ابتدا حاجیلری، پژوهشگر قرآنی در ادامه مباحث مطرح شده در جلسه قبل گفت: ما نمی‌توانیم مؤسساتی که کار فرهنگی می‌کنند و با ایمان مردم سر و کار دارند را با اقتصاد درگیر کنیم. مثل این است که به یک مبلغ دینی انگیزه اقتصادی بدهیم. آیا باز هم او کارش را می‌تواند درست انجام بدهد؟
وی در پاسخ به راهکارهای ارائه شده بیستونی، مدیر مؤسسه  تفسیر جوان، در جلسه قبل گفت: راهکارهای آقای بیستونی نگاه اقتصادی و سودانگارانه است. این موضوع ما را با مخاطب در فعالیت‌های فرهنگی دچار مشکل می‌کند. فرهنگ به عنوان یک فعالیت فوق برنامه مطرح است. کار اصلی مردم جداست و فعالیت‌های فوق برنامه را برای تفریح و در وقت آزاد انجام می‌دهند لذا علاقه‌ی قلبی آن‌ها در این مساله درگیر است و نمی‌توان آن را با پول سنجید.
حاجیلری گفت: چون آقای بیستونی خودشان در حوزه نشر کتاب فعالیت دارند نگاهشان به مؤسسات قرآنی اقتصادی است. اما نوع کار مؤسسات قرآنی مردم نهاد متفاوت از فعالیت ایشان است. در این حوزه سرمایه‌ی مهم ما دانش، باور و صرف وقت داوطلبانه است.
محمدرضا پورمعین رییس جمعیت قرآنی استان تهران با تقسیم فعالیت‌های اقتصادی به سه حوزه کلان، متوسط و خرد گفت: در حوزه کلان ما نیازمند توانایی، دارایی، استعداد و ارتباطات هستیم. مثلاً چاپ ۱۰۰۰ عنوان کتاب یک فعالیت در سطح کلان است. مؤسسات قرآنی هنوز خیلی زود است که بخواهند وارد این حوزه شوند و باید از بخش خرد شروع کرده و آرام آرام فعالیت اقتصادی خود را گسترش دهند. اکثر مؤسسات قرآنی در فضای استیجاری فعالیت می‌کنند پس نمی‌توانند وارد چنین فعالیت‌های کلانی شوند.
وی افزود: به نظر من باید به مؤسسات آموزش دهیم تا چگونه اقتصاد خرد را در مجموعه خود راه اندازی کنند. یا چگونه با انجام خدمات اقتصادی در حوزه اقتصاد میانی فعال باشند. شاید بهترین منبع برای جمع آوری سرمایه‌های خرد مؤسسات و تبدیل آن به سرمایه‌ی کلان و قابل استفاده، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور باشد. باید یک بنگاه اقتصادی با اهداف بلند مدت و برنامه ریزی شده افتتاح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهسونی به عنوان یک مدیر مؤسسه  قرآنی که فعالیت اقتصادی را در کنار کارهای آموزشی و قرآنی بیت الاحزان را مدیریت می کند نیز گفت: رمز موفقیت ما در خودکفایی اقتصادی مؤسسه  این بود که ما بخش اقتصادی را به عنوان یک معاونت در مؤسسه  تعریف کردیم.

 وی ضمن اشاره به مقوله کارآفرینی قرآنی در بیت الاحزان حضرت زهرا (س) عنوان کرد علاوه بر فعالیت های آموزشی موفقیت در مقوله اشتغالزایی برای بسیاری از جوانان نیز یکی از نقاط قوت در مؤسسه  بیت الاحزان بوده است که تاثیر مثبت آن را در جذب مردم جهت گسترش فعالیت های قرآنی به خوبی می بینیم.
وی افزود: ما شهریه‌ها را کم کردیم. اما هیچ‌گاه آن را به صفر نرساندیم. از سوی دیگر با راه اندازی فروشگاه کوثر به نفع مؤسسه  یا مغازه فروش محصولات فرهنگی و شفافیت در عملکرد این واحدها اطمینان مردم را جلب کردیم که اگر خریدی دارند را از واحد فروش‌های ما انجام دهند و مطمئن باشند ذره‌ای نفع شخصی در آن وجود ندارد و تماماً به مؤسسه  کمک می‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآنی کشور در انتها افزود: بدیهی است که اگر فعالیت‌های اقتصادی سه سطح دارند مؤسسات قرآنی نیز با توجه به نوع فعالیتشان به سه سطح خرد، میانی و کلان تقسیم می‌شوند.
در پایان جلسه نتیجه‌ی مشترک اعضای حاضر آن بود که فعالیت اقتصادی برای مؤسسات لازم است اما باید سطح این فعالیت را مشخص کرد و آن را کاملاً جدای از اهداف اصلی مؤسسه  قرار داد. از سوی دیگر اتحادیه نیز به عنوان یک مرکزیت برای تشکیل یک زنجیره اقتصادی مطرح شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات