رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) از ايستاده آشاميدن نهي فرمود. پرسيدم: ايستاده غذا خوردن چه حكمي دارد؟ فرمود: خوردن بدتر است.

 

حلال‌خواری: در حدیث معراج آمده است: ای احمد! اگر خوردن و آشامیدنت پاک باشد در حفظ و حمایت من هستی.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) می‌فرماید: هرکس غذای حلال بخورد فرشته‌ای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.

شست‌وشوی دست: رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) می‌فرماید: شست وشوی دست پیش از غذا فقر را دور می‌کند و پس از غذا غم را بزداید و دیده را بهبود بخشد.

امیرمؤمنان (سلام الله علیه) نیز در این باره می‌فرماید: شستن دستان پیش از غذا و پس از آن، روزی را زیاد می‌کند.

نایستادن: انس گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) از ایستاده آشامیدن نهی فرمود. پرسیدم: ایستاده غذا خوردن چه حکمی دارد؟ فرمود: خوردن بدتر است.

وعده های غذایی

امام رضا (سلام الله علیه) می‌فرماید: در جسم انسان رگی به نام رگ «عشاء» وجود دارد که چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین کند و گوید: خدا تو را گرسنه و تشنه کند، چنان‌که مرا گرسنه و تشنه کردی، پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند، هرچند به لقمه‌ای از نان یا جرعه‌ای از آب باشد.

آداب نوشیدن

امام کاظم (سلام الله علیه) در مورد “شکسته نبودن محل نوشیدن” می‌فرماید: از جای شکسته ظرف آب ننوشید، چرا که قرارگاه شیطان (آلودگی) است؛ آشامیدن آب را با بِسمِ الله بیاغازید و با الحَمْدُ لله پایان دهید.

گردآوری خرده های غذا

رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: هرکس ریزه‌های سفره را بخورد خدا او را بیامرزد.همچنین آن حضرت به امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: غذایی را که در سفره‌ات می‌ریزد بخور، چرا که فقر را از تو دور کند و آن مهریهٴ حورالعین است و هرکس آن را بخورد قلبش سرشار از علم و حلم و ایمان و نور شود.

سیرۀ پیامبر اکرم (ص) در خوردن و آشامیدن

امیرمؤمنان (سلام الله علیه) می‌فرماید: برای پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) غذایی آوردند. آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون دید داغ است فرمود: بگذارید سرد شود که برکتش بیشتر است؛ خدا غذای داغ به ما نداده است. همچنین آن حضرت هنگام آب نوشیدن در ظرف آب تنفس نمی‌کرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور می‌کرد.

(برگرفته از کتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات،حضرت آیت الله جوادی آملی)

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات