سازمان ملل روز سوم دسامبر هر سال را به عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری کرده است که در این روز توجه افراد به این قشر از جامعه بیشتر جلب شود و حقوقشان محترم شمرده شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، سازمان ملل روز سوم دسامبر هر سال را به عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری کرده است که در این روز توجه افراد به این قشر از جامعه بیشتر جلب شود و حقوقشان محترم شمرده شود.

یکی از مشکلاتی که معلولین جامعه عمدتاً از آن رنج می‌برند عدم توجه کافی به توانایی ها و ظرفیت‌های آنان و فرصت نابرابر آموزشی نسبت به افراد عادی است. تجربه نشان داده است که چنانچه ظرفیت و توانمندی‌های معلولین به درستی درک شود و در راستای صحیحی هدایت گردد شاهد بروز استعدادها و توانمندی‌های آنان در عرصه اجتماع خواهیم بود. یکی از توفیقات مؤسسه بیت الاحزان ارائه خدمت به این قشر شریف جامعه است به گونه‌ای که تاکنون تعداد قابل توجهی از معلولین حسی یا حرکتی با مراجعه به مراکز قرآنی این مؤسسه توانسته‌اند حافظ کل قرآن کریم شوند و بسیاری از آنان در حال حاضر مشغول آموزش قرآن کریم به دیگران می‌باشند.

در گزارش پیش رو و به بهانه روز جهانی معلولین به معرفی مختصری از تعدادی از حافظان قرآن کریم که با وجود معلولیت در مؤسسه بیت الاحزان حافظ قرآن کریم شده اند خواهیم پرداخت.

بهزاد مزارعی

بهزاد مزارعی متولد شهرستان فراشبند استان فارس است. وی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در مدت دو سال با حضور در مرکز شبانه روزی حفظ قرآن کریم امام حسن مجتبی(ع) موفق شد کل قرآن کریم را حفظ کند. وی به طور مادرزادی نابینا است و با شنیدن وصف مراکز شبانه روزی حفظ قرآن بیت الاحزان تصمیم به حفظ کل قرآن کریم گرفت و با تلاش و پشتکار موفق شد در مدت دو سال حافظ کل قرآن کریم شود. وی در مسابقات مختلف کشوری قرآن کریم رتبه‌های برتر را کسب نموده است و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات قرآن کریم روشندلان جهان اسلام نیز شرکت کرده است.

سعید حسن‌شاهی

سعید حسن‌شاهی متولد شهرستان فراشبند استان فارس است. چشمان وی که به دلیل بیماری مادرزادی کم‌سو بود و هر روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شد تا اینکه به مرور بینایی خود را تقریباً به طور کامل از دست داد. وی که در خانواده‌ای مذهبی پرورش یافته بود به سمت حفظ قرآن کریم هدایت شد و با حضور در مرکز شبانه روزی حفظ قرآن بیت الاحزان در شهرستان استهبان استان فارس موفق شد در طول یک سال حافظ کل قرآن کریم شود. حسن‌شاهی نیز در رتبه‌های برتر مسابقات بسیاری را در کارنامه خود دارد. وی اولین حافظ نابینای مراکز شبانه روزی بیت الاحزان است و در سال تحفیظی ۹۰-۹۱ در مدت یک سال در روستای لای خرمی استهبان موفق به حفظ کل قرآن شد و پس از اتمام حفظ قرآن با همکاری اداره تبلیغات ارسنجان آموزش قرآن را با راه اندازی کلاس های قرآن در این شهرستان آغاز کرد. حسن شاهی از خرداد ۹۷ با بنیانگذاری و تاسیس موسسه گلشن نور موعود ارسنجان آموزش قرآن را به صورت هدفمند و ساختاری ادامه می دهد.

اصغر و سمیه کاویانی

اما حکایت اصغر و سمیه کاویانی با سایر معلولان مؤسسه تفاوتی اساسی دارد. این خواهر و برادر اهل روستای پیرسبز شهرستان قائمیه استان فارس از ناحیه کمر به پایین دچار معلولیت هستند و از نعمت بینایی نیز برخوردار نیستند؛ اما با عزم و پشتکار خود و حمایت پدر و مادر که چرخ زندگی را به سختی می‌چرخانند و علیرغم نداشتن سواد، با حمایت‌های مؤسسه بیت الاحزان شعبه قائمیه موفق شدند کل قرآن کریم را حفظ کنند. علی‌اصغر و سمیه شاید نمونه‌ای از دریایی باشند که در همین نزدیکی‌ها می‌توانیم مشاهده کنیم و گاهی چه سهل‌انگار و ساده و آسان از کنارشان گذشته‌ایم؛ زندگی با وجود دو فرزند معلول، در شهرهای بزرگ و امکاناتی بیش از روستاها، نیز می‌تواند هر پدر و مادری را رنجور و خسته کند؛ اما پدر و مادری هستند در روستایی محروم و دور افتاده از شهرستان کازرون که با وجود فرزندان و نبود امکانات آموزشی برای دو فرزند معلول خود، همچنان با توکل بر خداوند، آستین‌های همت بالا زده‌اند و دری بسته دیدند و به سمت در دیگری رفتند که همانا بزرگ‌ترین در همان در رحمتی بود که قرآن بر روی آنان گشود.

این سه نمونه‌ای که ذکر شد و نمونه‌های بسیاری که در سراسر کشور وجود دارد نشان می‌دهد که معلولیت محدودیت نیست و چنانچه معلولان به توانایی خود باور داشته باشند با اراده و پشتکار می‌توانند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. از طرف دیگر دولت و سایر نهادهای اجرایی و تصمیم ساز نیز موظفند با مهیا کردن شرایط مادی و معنوی رشد و شکوفایی جهت معلولین، زمینه ایفای نقش مؤثر  این قشر پرتوان در جامعه را فراهم نمایند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات